Jag skriver min version av vad jag minns i den här tråden eftersom jag inte har access att skriva i den andra. Det blir snart 4år sen det hela började så jag tyvärr inte allt i så bra detalj som jag skulle vilja längre. Vi skulle borda ha gjort detta tidigare
Jag har haft hifi och musik som intresse hela mitt liv eller iaf. så långt tillbaks jag kan minnas. Det kom med modersmjölken kan man säga min far, min morbror, morfar etc. alla var väldigt hifi och musik intresserade. Mina föräldrar var hippies och tog mig ända sedan födseln med på olika konserter och festivaler. Min far som amatörmusiker spelade gitarr och sjöng för mig så jag skulle sova på nätterna. När jag blev äldre och började skolan började jag ordna skoldiscon. Med mig själv som Dj. Ingen i klassen kunde ordna någon mixer så istället körde vi två kompletta separata stereo anläggningar och sänkte volymen på den ena när vi höjde på den andra
Denna tillbakablick på min hifi-historia leder mig in på ett tragiskt sidospår. Min morfar måste ha råkat ut för ett av dom mest tragiska hifi relaterade öden.
Han fick en hjärtattack ramlade och slog huvudet i sitt hifirack i massivt glas, tuppade av. Vaknade upp igen snubblade på allt blod och slog huvudet igen i racket och dog. Polisen trodde han blivit mördad när dom kom in i lägenheten.
Jaja åter till vad jag egentligen skulle prata om...
Jag hade helt missat den svenska hifi-fora vågen utan höll till på olika forum och framförallt maillistan Basslist i USA. Men så snubblade jag över Hififorum hösten 2002 och fastnade direkt. Gick på olika träffar och lärde känna en massa trevliga likasinnade. Men efter ett par månader kändes det väldigt frustrerande att potentialen av allt kunnande inte utnyttjades till fullo på hififorum och jag tog upp detta med Besan och pratade löst om att starta något bättre. Efter endel tjat från Besan så lockades jag in på irc. (Hette inte kanalen bara #hififorum?)
Så när jag väl hoppade in på irc där moderatorerna var: Besan, hali, jesper73, fonzeka, Herr_Engel (Ranefjord), dec_alpha. Och vi kom snabbt in på diskussioner om vårt missnöje med hur hififorum.nu drevs och till slut bildade vi en privat liten kanal där diskussionerna på större allvar togs upp. Vår vision började ta form och bli seriös och jag ville ha med mig så mycket duktigt folk som möjligt från hififorum.nu och började treva runt med PM bland olika medlemmar. Jag kände mig heller inte tillräckligt kompetent för att driva DIY delen. Utan lyckades locka in PuckoPelle (Naqref) i det hela. Allt gick rätt så fort i början. Vad jag minns började vi prata på irc i nov. 2002 och i slutet på jan. 2003 var första testversionen igång. Sen höll vi på i all hemlighet och fixade med det hela ända tills någon av hififorum´s medlemmar hittade oss och postade om oss på hififorum.nu i slutet av juli början av aug. tror jag det var?
Sen var vi igång på allvar.
Själv tappade jag tyvärr intresset och hade inte längre heller den nödvändiga tiden att driva faktiskt.se vidare, men jag tycker dom nya moderatorerna (även om jag alltid ville att vi inte skulle ha några moderatorer, utan istället redaktörer) lyckats mycket bra!
Ps. Ni som missat det så finns historien bakom namnet här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=136