Jag har tagit mod till mig...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Jag har tagit mod till mig...

Inläggav Ranefjord » 2004-01-12 22:53

...och börjat använda Quad förstegets inbyggda equaliser. 8) Det är faktiskt riktigt användbart ju. :)

Så just nu tiltar jag ett hack åt diskanten på 'Paul simon - There goes rhyming simon". 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-12 22:57

så till Er som tycker att Er Quad låter liiite för mörk (förstår inte ett dugg av det iofs ;)), använd tonkontrollerna! Det är det de är till för liksom 8).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-19 23:28

Är det någon som hört skillnad på Quad equaliser av eller på? Jag kan inte höra någon som helst skillnad.

Någon som vet lite mer om det tekniska? För/Nack-delar?

Morello kanske? :)

Tiltkontrollen ska visst vrida hela frekvenskurvan. Alltså, tiltar man uppåt blir det ljusare. Tiltar man neråt blir det mörkare. Typ.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-01-19 23:38

inlägg 1: Jens
inlägg 2: Jens
Inlägg 3: ......Jens.
Vad ska vi ha forumet till då? :wink:
ba undra... :wink:
annonym :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-19 23:41

Jag vill mest ha respons 8) . Prata Quad med nån... 8)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-20 09:51

Ranefjord skrev:Jag vill mest ha respons 8) . Prata Quad med nån... 8)

Jag förstår! :wink:

Själv har jag tyvärr bara ett QUAD-slutsteg (405-2) men det är väldigt trevligt.

Mvh, Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-20 10:11

Låt mig gissa:
QUAD tillhör inte LTS-favoriterna?
Som man bäddar för man ligga... :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-20 11:55

Ditt gissande Hotspur är bara dumt skitsnack! Du får gärna skriva vad du vill för mig, men det vore bra om du har några argument för dina gissningar också, inte bara helt tagna ur luften.

Ranefjord, Quad har mycket smarta tonkontroller, tillhör marknadens bästa tycker jag!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-01-20 12:11

RANIS det är hifipolitiskt fel att använda tonkontroller men det är ju mycket shönare att använda dom och slippa plågas av altför ljusa inspelningar 8O
själv diggar jag ASIA(både gruppen och kvinnorna där ifrån)deras inspelningar är nästan altför ljusa så jag brukar använda mina tonkontroller lite(mer bas samt mindre diskant)
det är märkligt att en del personer skall förpesta varenda tråd på hela forumet utan att tillföra ett enda dugg förutan dålig stämning :evil:
det finns ju fler forum i denna cyberspace :?:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-20 12:13

Hotspur skrev:Låt mig gissa:
QUAD tillhör inte LTS-favoriterna?

:x :x :x :x :x :x
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-20 12:27

profbd skrev:RANIS det är hifipolitiskt fel att använda tonkontroller...

Denna tanke har förfäktats av flera på forumet, men faktum är att jag undrar om det stämmer?

Jag har läst/hört en del "initierade" som påpekar att många tonkontroller är dåligt utformade. Detta håller jag absolut med om, men det är inte detsamma som att det är fel med tonkontroller.

Sedan finns det en del snobbism hos en del apparatonanister (om uttrycket tillåts - men det är ju varken politik, religion, eller svordom!) som hävdar att tonkontroller är skit. Ni vet de där som tycker att apparater och deras prislappar är intressantare än välljud. Men å andra sidan finns det så mycket annat ointelligent som dessa häver ur sig, så detta är knappast att hänföra till "hifipolitik".

Men utöver detta upplever jag att de flesta musik- och välljudsintresserade personer anser att tonkontroller, rätt utförda, kan ha ett värde.

Mvh, Michael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-20 13:05

Låt mig gissa:
Hotspur vet inte hur Quads tonkontroller fungerar?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-20 15:14

MichaelG: Tjena. Jag har haft en 405mk2a hemma faktiskt. Liten liten jämförelse mot 909an. Det är inte stora skillnader. Man märker det mest i toppen o bottnen som sagt. 405an är oxo det slutsteget tillsammans med 34an som fick mig att dreggla efter Quad. :)

Johan: Kul att de verkligen är så pass bra. Jag misstänkte nästan det faktiskt. Jag använder dem dagligen nu. Lite grann som livet före och efter Eq. :) Vet du om den förvränger mycket mot ''original''-signalen? Alltså, dist o sånt, eller är det så gott som samma signal fast tiltad?

Känner mig nästan lite lurad av allt snack om korta signalvägar, m.m. Jag har inte använt den innan pga att jag blivit påverkad av hifimarknaden. Det är jag som är lättlurad o dum :) Men lyckligtvis finns det en väg tillbaks till en 'sund' inställning till HiFi.

Väldigt användbart iallafall. På vinylen blir det oftast tilt åt diskanten och på CD tvärtom. Kan bara rekommendera. Om vi talar om att lyssna på musik och inte på hifi så är equaliser absolut ett steg i rätt riktning.

HOTSPUR: Det börjar kanske bli dags att skiva om HiFi istället för att gnälla om ideologier?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-20 15:37

Ranefjord skrev:... Vet du om den förvränger mycket mot ''original''-signalen? Alltså, dist o sånt, eller är det så gott som samma signal fast tiltad? ...

Frekvensgången är ju helt klart förvrängd, vilken var meningen så att säga. :wink: Angående distorsion exempelvis så vet jag inte. En rimlig bedömning är att det är ett frekvenskorrigerande nät, en pot och en IC-OP (om det är en nyare Quad). En IC-OP är nuförtiden inte så dålig som de flesta audiofiler brukar tro. Betänk att det sitter en hel del ytterligare förstärkarsteg i en förförstärkare.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-01-20 17:39

en av mina första kontakter med hifi var med en duo av qaud-prylar
Yamaha;s första cd samt ett qln system som påminner om wp :lol:
en gång för länge sedan när lucas söderberg hadde butik på storgatan i jönköping kunde man lyssna påc den goa kombinationen av audioreserch samt cervin vega :evil:
en dag när jag och några polare hänger i hans shop kommer det in en gammal tant 95bast minst hon undrar om hon kan få lyssna på cd
hon hade hört på radion om dessa nymodigheter.Lucas flinde lite och tog med tanten in i butiken han stoppade i en skiva i spelaren och vred på inget ljud lucas höjde fortfarande inget ljud lucas skruvar på volumen lite till innan han kommer på att han har fel ingång på :P lucas skiftar ingångar och hans cervin vegor pumpar igång med 120db tanten ramlar framlänges och fångas upp av lucas innan hon slår i backen samtidigt som han skriker JAG HAR DÖDAT HENNE JAG HAR DÖDAT HENNE som väl hade hon bara svimmat :D snacka om brutal demo av cdspelare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-20 18:33

:lol:

"Cerwin Vega - bäst före premiepension."
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-20 20:47

:P :P :P :P :P :P :P :P :P

Jag kan verkligen inte sluta le åt det här!
Common sense is not that common.

Återgå till Generellt om hifi