En aspekt som jag sett bla här är att det är viktigt att dämpa nära vinkeln mellan golv-vägg därav fördelarna med heltäckande matta.
Anledningen skulle vara att reflexerna är snabbare/kortare där än mitt på golvet/väggen, rent logiskt köper jag detta argument men absorbtionen skulle lika gärna kunna sättas på väggen?
Från golv och upp ca 50cm runt hela rummet, resultatet borde ju bli bra eftersom en tjock ullmatta redan huserar på golvet. Jag vill inte ha en heltäckningsmatta.
Jag har en del nya akustikplaner bla detta, att sätta den sk accu grå( förlåt om det är felstavat, rätta gärna) på väggen längs helarummet utmed golvet och göra en liten hylla av ek(15-20cm) som bryter av mot väggen ev lite akustiskt genomsläppligt tyg för att dölja accu grå om det inte skulle bli snyggt+ en ekgolvlist utmed golvet.
En annan fundering är det här med gälabsorbenter blir det helt galet om man bara har möjlighet att sätta det på ena sidoväggen, den andra har nämligen två st rätt djupa fönster, vilket är bra, djupet alltså eftersom det ger väggen flera djup.
Rummet är redan lite tweakat för info se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1962
Vad tycker ni?