fråga gällande digitala rums korrigerare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
karamellkungen

fråga gällande digitala rums korrigerare

Inläggav karamellkungen » 2006-06-16 17:02

Hejsan allihopa!

Jag undrar om det är några här på forumet som har provat digitalrumskorrektion hemma. Det finns ju en uppsjö av produkter på marknaden, intressantast verkar Coplands respektive Lyngdorfs. Kanske har Ingvar testat och har synpunkter?

Bästa hälsningar

KK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-16 17:06

Jag äger ett par Canton Digital 1.1 - så jag har lyssnat mycket på rumskorrigerat ljud. ( Spelar dock inte på dem sedan jag skaffade piP, men var inte missnöjd innan dess. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: fråga gällande digitala rums korrigerare

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-06-16 17:18

Hinner inte svara så noga just nu:

- Att fixa med rummets akustiska egenskaper ger betydligt bättre slutresultat. Namnet digital rumskorrektion borde förbjudas tycker jag eftersom det förleder folk att tro att burken åtgärdar alla former av efterklang vilket inte alls är på det viset.

Möjligtvis kan man ha nytta av sådan vid låga frekvenser, där absorbenter kan tendera till att bli extremt stora.
Vid högre frekvenser, säg c:a +250 Hz är nyttan icke existerande.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-18 12:09

DEQX verkar vara en av de vettigare burkarna.

Vill själv använda EQ/rumskorrektion i basen och i övre register endast använda faslinjära branta filter och EQ. Skulle använda duktigt med rumsgrejor ändå.

Tror en lösning som denna ger det bästa resultatet dvs. där man använder alla möjliga medel för att trixa till det hela. :)

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-18 12:49

Jag är i det stora MYCKET tveksam till användandet av "intelligenta" digitala rumskorrrigerare. Orsaken till min tvekan är att de - tvärtom mot vad de kallas - är så extremt ointelligenta. :wink: Eller :( kanske det skall vara...

Och: Utöver sin ointelligens så har de på grund av sin mätinsamlare (en rundtagande mikrofon) en helt omöjlig uppgift!
Ljud som för örat låter och betyder oerhört olika saker för upplevelsen (på grund av att de kommer från olika riktningar), ter sig identiska för rumskorrektionsystemet. :(

Den enda sorts elektroniska rumskorrektion jag tycker fungerar är ett manuellt (med hjälp av mätinstrument förstås) införande av notch-funktioner över alltför besvärande rumsresonanser. Kan tillägga att även det är en grannlaga uppgift: Jag har fler gånger tyckt att det är värt att lägga flera timmar på att noga analysera förutsättningarna innan jag kännt att jag är redo att bestämma hur notchen skall se ut. För novisen är det mycket svårt (nästan omöjligt) att på en tonkurva se skillnad på resonanser och interferenser :? , men mot-åtgärderna skall vara väldigt olika för de två fenomenen. :o

För det mesta behövs det inte någon eq alls dock, när ett rum utformats* på bra sätt - och kan man åtgärda problemen akustiskt istället så blir slutresultatet alltid bättre. Akutiska åtgärder som skall hantera basområdets värsta resonansbeteenden tenderar dock ofta att bli volyminösa i svåra rum...

Håller för övrigt men Johan Lindroos till 100% om att digital rumskorrektion inte kan (ens komma i närheten av att) ersätta akustiska åtgärder - och att huvudbristen är att de inte kan bekämpa efterklangen i lyssningsrummet överhuvudtaget :(
(Och denna är inte sällan 2-3 gånger för lång (!) i normala "oåtgärdade" lyssningsrum#, om man vill kunna återge en akustisk händelse i det med hög ackuratess.)

Med den vetskapen i bakhuvudet kan man ju fråga sig varför man skall göra båda när riktiga rumsakustiska åtgärder gör hela jobbet bäst ur ALLA aspekter?

Min uppfattning är definitivt att det är en bra idé att satsa på rumsakustiska åtgärder och att göra det med ambitionen att man skall kunna skippa all elektroniska korrektion@, möjligen med undantag av enstaka rumsresonanser i djupbasområdet som kan bekämpas med manuellt inställda notch-funktioner.

Tycker dock att man bör undvika även detta om man använder fullregisterhögtalare, alltså inte har ett system med basmoduler. Endast med elektronisk delning till basmodulsystem kan man införa eventuella notch-funktioner utan att smutsa kedjan som arbetar över 80 Hz.

Vh, iö

- - - - -

*Man skall dock minnas att väldigt många rum är omöjligt att utforma optimalt, eftersom rummen dels har vissa grundmått som kan vara mer eller mindre optimala, och att deras "ägare" dessutom inte sällan har gräser för vilka åtgärder som får komma på tal.

#Med detta menas ett rum med parkettgolv med några mattor på (<50% av ytan), väggar med mer än 50% av ytorna otäckta av textilier, mjuka möbler och tavlor, samt ett helt odämpat tak.

@Det är därför jag valt att BARA arbeta med den inriktningen. Uppdrag där folk vill behålla sina dåliga akustiska grundförutsättningar (med göra "det bästa möjliga" av eländet) tar jag inte under några omständigheter.

PS.
Slutsats: Digital rums-eq suger fett! Det enda de kan göra invändningsfritt är att korrigera fel från dåliga högtalare över 400 Hz, om de ställs in (i de fall de går att ställa in alls) så att de bara justerar med ett tidsfönster på 1 ms eller mindre.
Frågan är dock vad det skall vara bra för? Dåliga högtalare låter ju dåligt även med korrektion. :? Bättre att använda bra högtalare, som inte varken behöver eller bör korrigeras¤. :P

¤I själva verket brukar egenskaperna hos riktigt goda högtalare innehålla subtila korrektioner för fel på ett långt intrikatera nivå än rumskorrektionssystemen kan bedöma/adresserar. Det brukar få till följd att högtalarna faktiskt fördärvas av rumskorrektionens insatser :( , eftersom insatserna ofta inkluderar att motverka högtalarnas subtila harmonisering mellan sterosystemet och hörseln. :cry:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-18 14:42

När det gäller ämnet "fråga gällande digitala rums korrigerare", så skulle jag för övrigt vilja veta vad digitala rum är för något? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-06-18 19:51

Jag har ett digitalt rum ! 8O
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-18 19:58

Menar du att det antingen "är" - eller att det "inte är"? (Och i ditt fall så är det!)

Eller menar du att du fingrar mycket med det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-06-18 20:08

IngOehman skrev:@Det är därför jag valt att BARA arbeta med den inriktningen. Uppdrag där folk vill behålla sina dåliga akustiska grundförutsättningar (med göra "det bästa möjliga" av eländet) tar jag inte under några omständigheter.

:roll: Bamsefars rum är ett sådant :oops: 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-18 20:23

Absolut inte!

Förvisso fanns rätt märkbara tillkortakommanden att brottas med (inte minst rummets litenhet och olyckliga proportioner), men du gick ju med på rätt så omfattande åtgärdspaket (annars hade jag inte, som nämnts, varit intresserad alls av uppdraget*).

Att du sedan hade en del krav på funktioner som rummet skulle ha kvar, var inte speciellt hindrande - tvärtom använde jag ju det möblemang du specificerade att det behövde finnas på plats, som akustiska komponenter!

Vh, iö

- - - - -

*Det är ju inget kul om man inte tror att det kan bli bra.

Jag tror det kommer att bli oerhört bra när det är klart. Fortfarande saknas ju om jag minns rätt, en hel del textilier...
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-18 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-06-18 20:48

Jo så är det såklart, du fick fria händer.... ja nästan i alla fall ;)

I vilket fall, rummet är inte på långa vägar klart än, så när jag säger att jag med råge är nöjd redan nu så kan det typ inte bli mindre än ett rungande TACK !!!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-06-19 00:06

IngOehman skrev:Menar du att det antingen "är" - eller att det "inte är"? (Och i ditt fall så är det!)

Eller menar du att du fingrar mycket med det?

Vh, iö

Jo, och jag har rackmonterat mig själv, NN i 19" -format !
Jag skojar inte kompis !
NN

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-06-19 10:41

Ingvar, fortfarande saknas ju om jag minns rätt, en hel del högtalare till Bamsefars rum... :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-19 11:08

För sjutton! Jag läste i någon hifi-blaska alldeles nyligen om någon
digital rumskompensator som påstods skulle kompensera för efterklangs-
tider, hur i sjutton de nu gör det kan jag dock inte svara på...
Skicka ut signal i motfas mot efterklangen ur högtalarna?

Som om det inte skulle interferera med det ljud som ska skickas nästkommande
millisekund ur högtalarna... (öändlig bandbredd samt acceleration skulle ju
teoretiskt behövas för att inte signalerna skulle blandas)

Nää fy sjutton, satsa på akutisk rumskompensation istället!
Det ger ju korrekt funktion (om den är korrekt utförd alltså) från början
och kostar dessutom ofta mindre än digitala elektroniska halvmesyrer.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-07-05 08:45

Jag använder gärna genomtänkt digital rumskorrektion tillsammans med fysiska rumsåtgärder. Jag har ingen tilltro till digital rumskorrektion över 250Hz om det inte är fråga om horribla högtalare, men sådana köper väl ingen här :wink:

Det här gamla pappret innehåller konceptet och lite äldre fakta om hur Meridian Room Correction fungerar. Interfacet och funktionaliteten har dock förbättrats avsevärt sedan detta trycktes:

http://media.meridian-audio.com/datashe ... on_prt.pdf

Om man använder den automatiska rumskorrektions wizarden så kommer man en bra bit, verifiera/justera manuellt med 60 filter att fördela mellan 7.1 högtalare. Mätningarna individuellt för varje högtalare gör att man kan belysa dåliga placeringar mycket väl. Speciellt när man skall positionera ut subwoofers samt bestämma crossover. Trevligt med waterfall plots för varje högtalare.

Även du inte skulle "tro" på denna typ av rumskorrigering får du iaf användbara mätningsplots på Impulse, Frequency och Waterfall plots.

Lite OT men introduktion till psykoakustik för multikanals ljud:
http://www.meridian-audio.com/w_paper/multips3.pdf
100% Digital

Återgå till Generellt om hifi