Jag är i det stora MYCKET tveksam till användandet av "intelligenta" digitala rumskorrrigerare. Orsaken till min tvekan är att de - tvärtom mot vad de kallas - är så
extremt ointelligenta.

Eller

kanske det skall vara...
Och: Utöver sin ointelligens så har de på grund av sin mätinsamlare (en rundtagande mikrofon) en helt omöjlig uppgift!
Ljud som för örat låter och betyder oerhört olika saker för upplevelsen (på grund av att de kommer från olika riktningar), ter sig identiska för rumskorrektionsystemet.
Den enda sorts elektroniska rumskorrektion jag tycker fungerar är ett manuellt (med hjälp av mätinstrument förstås) införande av notch-funktioner över alltför besvärande rumsresonanser. Kan tillägga att även det är en grannlaga uppgift: Jag har fler gånger tyckt att det är värt att lägga flera timmar på att noga analysera förutsättningarna innan jag kännt att jag är redo att bestämma hur notchen skall se ut. För novisen är det
mycket svårt (nästan omöjligt) att på en tonkurva se skillnad på resonanser och interferenser

, men mot-åtgärderna skall vara
väldigt olika för de två fenomenen.
För det mesta behövs det inte någon eq alls dock, när ett rum utformats* på bra sätt - och kan man åtgärda problemen akustiskt istället så blir slutresultatet alltid bättre. Akutiska åtgärder som skall hantera basområdets värsta resonansbeteenden tenderar dock ofta att bli volyminösa i svåra rum...
Håller för övrigt men Johan Lindroos till 100% om att digital rumskorrektion inte kan (ens komma i närheten av att) ersätta akustiska åtgärder - och att huvudbristen är att de inte kan bekämpa efterklangen i lyssningsrummet överhuvudtaget
(Och denna är inte sällan 2-3 gånger för lång (!) i normala "oåtgärdade" lyssningsrum#, om man vill kunna återge en akustisk händelse i det med hög ackuratess.)
Med den vetskapen i bakhuvudet kan man ju fråga sig varför man skall göra båda när riktiga rumsakustiska åtgärder gör hela jobbet bäst ur ALLA aspekter?
Min uppfattning är definitivt att det är en bra idé att satsa på rumsakustiska åtgärder och att göra det med ambitionen att man skall kunna skippa all elektroniska korrektion@, möjligen med undantag av enstaka rumsresonanser i djupbasområdet som kan bekämpas med manuellt inställda notch-funktioner.
Tycker dock att man bör undvika även detta om man använder fullregisterhögtalare, alltså inte har ett system med basmoduler. Endast med elektronisk delning till basmodulsystem kan man införa eventuella notch-funktioner utan att smutsa kedjan som arbetar över 80 Hz.
Vh, iö
- - - - -
*Man skall dock minnas att väldigt många rum är omöjligt att utforma optimalt, eftersom rummen dels har vissa grundmått som kan vara mer eller mindre optimala, och att deras "ägare" dessutom inte sällan har gräser för vilka åtgärder som får komma på tal.
#Med detta menas ett rum med parkettgolv med några mattor på (<50% av ytan), väggar med mer än 50% av ytorna otäckta av textilier, mjuka möbler och tavlor, samt ett helt odämpat tak.
@Det är därför jag valt att BARA arbeta med den inriktningen. Uppdrag där folk vill behålla sina dåliga akustiska grundförutsättningar (med göra "det bästa möjliga" av eländet) tar jag inte under några omständigheter.
PS.
Slutsats: Digital rums-eq suger fett! Det enda de kan göra invändningsfritt är att korrigera fel från dåliga högtalare över 400 Hz, om de ställs in (i de fall de går att ställa in alls) så att de bara justerar med ett tidsfönster på 1 ms eller mindre.
Frågan är dock vad det skall vara bra för? Dåliga högtalare låter ju dåligt även med korrektion.

Bättre att använda bra högtalare, som inte varken behöver eller bör korrigeras¤.
¤I själva verket brukar egenskaperna hos riktigt goda högtalare innehålla subtila korrektioner för fel på ett långt intrikatera nivå än rumskorrektionssystemen kan bedöma/adresserar. Det brukar få till följd att högtalarna faktiskt fördärvas av rumskorrektionens insatser

, eftersom insatserna ofta inkluderar att
motverka högtalarnas subtila harmonisering mellan sterosystemet och hörseln.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).