Vad är det som gör kablar och andra tweaks irriterande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är det som gör kablar och andra tweaks irriterande?

Att någon tjänar pengar på falsk marknadsföring.
16
26%
Att någon bedriver falsk marknadsföring.
19
31%
Att folk går på falsk marknadsföring.
12
19%
Något annat.
15
24%

Antal röster : 62

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-07-04 22:57

Har inte tid.
Rätta mig gärna (jag vet att du vill) :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 23:05

stereotypen skrev:Har inte tid.

Du var visar att d verkar ha noll koll på folks uppfattningar och forumet i helhet. Tycker dylika inlägg är pinsamma att läsa då författaren verkligen utmålar sig själv som jubelidiot, men vill du bjuda på det så är det ju upp till dig själv.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 23:10

Rydberg:

Pinsamma för att ngn för ovanlighetens skull gör sig lustig över en kollektiv åsikt, eller pinsamma för att du stör dig på inlägget, eller kanske pinsamma för... tja... vad är det som ÄR pinsamt eg?

Tycker det är ett sundhetstecken i dessa kabeltjatartider att bagatellisera det hela. Folk borde ha viktigare saker för sig.. som typ att andas.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-07-04 23:29

Rydberg skrev:
stereotypen skrev:Har inte tid.

Du var visar att d verkar ha noll koll på folks uppfattningar och forumet i helhet. Tycker dylika inlägg är pinsamma att läsa då författaren verkligen utmålar sig själv som jubelidiot, men vill du bjuda på det så är det ju upp till dig själv.

Jag vill veta hur många på forumet som anser att jag utmålar mig som jubelidiot, att Rydberg gör det rör mig inte i ryggen men är det någon mer så lämnar jag detta forum för alltid.

Rydberg:
It takes one to know one

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 23:34

Idiotförklarandet från alla de håll tar slut precis här. Fler barnsligheter tolereras inte. Jag ber om ursäkt å allas vägnar för alla påhopp, så slipper ni det med.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 23:38

Du skriver ju saker om faktiskt som inte alls stämmer och med det visar du ju ganska klart att du inte har koll på det som skrivs (eller inte har kapacitet att ta in det). Riktigt trisst att se folk som dig skriva ner hela forumet med utgångspunkt från sina fördommar.

Ps jubelidiot var kanske att ta i Ds

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-04 23:42

Stereotypens inlägg var trams och rydbergs svar var väl inte så imponerande heller?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 23:43

Morello skrev:Stereotypens inlägg var trams och rydbergs svar var väl inte så imponerande heller?
Nog en ganska korrekt analys, skål!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-07-04 23:50

Du skriver ju saker om faktiskt som inte alls stämmer och med det visar du ju ganska klart att du inte har koll på det som skrivs (eller inte har kapacitet att ta in det).
[quote]

Ok, skall försöka att vara lite konstruktiv trots att du intelligensbefriar mig även i detta inlägg.
Vad var det som inte stämde i mitt ursprungliga inlägg, diskuteras det inte mycket "dyrkablar" på detta forum?

Riktigt trisst att se folk som dig skriva ner hela forumet med utgångspunkt från sina fördommar.
[quote]

"Skriva ner hela forumet", Coola ner lite nu!
Senast redigerad av Stereotypen 2006-07-04 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 23:56

Alla är coola.
- Carlsson Illuminati -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-05 00:00

Vee-Eight skrev:Alla är coola.

Trötta, snarare. Hur orkar ni älta detta trams? 8O
Dra ut och skaffa er en sommarflirt, vetja! :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-05 00:03

Hetsporren skrev:

Nämen, det var väl onödigt!? Hade ju halva inne! 8O :D :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-07-05 00:14

Hade ju halva inne!

i vad?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-07-05 00:32

Har funderat lite och bestämt mig för att lämna forumet.

Jag ger ingen förklaring då denna kommer att misstolkas.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-05 00:35

Det var väl ändå inte huruvida det diskuteras dyrkablar som Rydberg reagerade emot utan att det generaliserades att "ni" skulle hata dyrkablar. Att skämtsamt dra de mer framträdande trådskrivarna på faktiskt.se över en kam kan funka i ett mer skämtsamt sammanhang, dock ej här.

Topic var väl ändå produkter där man klart kan se att det är falsk marknadsföring, inte dyrkablar, tweaks etc i ren allmänhet.
Det är tråkigt att det alltid ska urarta i personangrepp, vidare försvar och vendettor.
Senast redigerad av tvett 2006-07-05 00:37, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-05 00:35

stereotypen skrev:Ok, skall försöka att vara lite konstruktiv trots att du intelligensbefriar mig även i detta inlägg.
Vad var det som inte stämde i mitt ursprungliga inlägg, diskuteras det inte mycket "dyrkablar" på detta forum?

Om det diskuteras dyrkablar är det på hifidelen i regel. På första sidan nu finns det 47 topics, ett som handlar om kablar och ett som handlar om tweaks (som skapades som en reaktion på kabeltråden). Ändå vill du få det till att dyrkablar är "det som diskuteras mest på detta forum" och att vi skulle hata dyrkablar. Tycker du inte själv dina utsagor är både missvisande och fördomsfulla? Varför skulle jag hata så triviala saker som kablar? Däremot tycker jag det är onödigt att lägga mycket pengar på kablar (det räcker ju att skaffa bra kablar), det är inte synonymt med att hata dyrkablar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-05 00:47

Jag röstade 2, och det på grund av att någons eventuella penningtjänande inte i sig förvärrar ondskan. Onskan är ju den skada man gjort, inte den vinst man gjort.

Själva undskan är alltså den som själva bedrägeriet utgör - att ha påverkat något att inverstera pengar i ormolja - alltså att ha tagit ifrån konsumenten pengar som skulle ha kunnat användas till att öka ljudkvaliteten istället. (Eller något annat positivt/berikande för konsumentens liv - kanske att investera i en smarrig isglass så här om sommaren? :P )

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-05 00:49

Vee-Eight skrev:
Hetsporren skrev:

Nämen, det var väl onödigt!? Hade ju halva inne! 8O :D :wink:
Nu vet jag inte om jag vågar träffa dig ;-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-05 01:30

Känner mig inte irriterad på att andra köper vad dom vill för sina pengar. Felaktig information finns inom alla områden.
Skulle nog känna mig mer irriterad om det bara fanns ett alternativ att välja på.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-05 02:42

Inte ens om någon du tycker väldigt mycket om blir lurad?

Låt säga att någon sålt ett lyckopiller (som visar sig vara en C-vitamintablett färgad med blå karamellfärg) till din dotter, som hon betalat alla pengar hon tjänat ihop i hela sitt liv för, plus de 300 000:- du slitit ihop och givit henne för hennes utlandsstudier...

Visst - du kanske skulle tycka att hon varit dum, men visst skulle du också tycka att den som lurat henne har handlat ondskefullt, och nog skulle du vara förbaskat irriterad?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-05 08:11

joakim99 skrev:
Nattlorden skrev:
Butikerna hade hemskt gärna fått lov att ha kvalificerade Blindtest resp. F/E-lyssningsmöjligheter - då hade egen lyssning varit värt något.

Att lyssna under inverkan av placebo ger nada. *IMHO*

Vad hindrar dig att lyssna hemma i väl kända förhållanden och dra slutsatser utifrån det?

Förutom att jag inte har blindtest resp F/E-lyssningsmöjligheter hemma heller, inget. Skall man hitta små förändingar så krävs det dock noga analys och en metod som gör det möjligt att värdera om förändringen är till det bättre eller sämre.

Annars är man nog bara utelämnad till metoden att välja det som imponerar minst - då det är väldigt enkelt i en subjektiv test att fokusera på någon/några detaljer som verkar "bättre än normalt" och då troligtvis är ett bevis på att resten inte är bra nog.

Eller den väldigt tråkiga metoden som driver mångas utrustningsbytande... att vänta in ifall sameness-tristessen medför minskat lyssningsintresse.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Vad är det som gör kablar och andra tweaks irriterande?

Inläggav DQ-20 » 2006-07-05 10:13

Psedovetenskapen. Att kränga fantasier som objektiv sanning. Det handlar inte bara om hifi här utan om en bredare ansats vis-a-vis hur vi ser på världen. Det handlar heller inte om någon "helig" vetenskap utan om en villighet att pröva uppfattningar om verkligheten på ett klokt och systematiskt sätt. Jag tycker givetvis att man får köpa hifi på vilka premisser som helst: vi lever i ett relativt fritt samhälle trots allt. Det verkligt problematiska för mig är när man i butiken och på ett chatforum aktivt argumenterar mot vetenskapliga grundsatser. Argumentation mot blindtest är ett exempel som jag tycker är direkt sorgligt att se. Det relativt harmlösa självbedrägeri som är vanligt inom hifikretsar lyfts upp till en mer medveten anti-vetenskaplig nivå. I och med att frågan medvetandegörs sprids den lätt via psykologiska mekanismer (t.ex. kognitiv dissonans) till andra områden och individen kan börja anamma den anti-vetenskaplig hållning inom andra fält där den kan vara direkt skadlig. Den enda förmildrande omständigheten vad gäller hifi är att "det drabbar ingen fattig" i betydelsen att skadan av att lägga pengar på hifi inte är direkt livsavkortande. Iallafall inte i normala fall. Men visst finns det en del exempel där hifi-köpandet når det sinnessjukas gräns (sic). Men det gör det också för andra former av köpbeteenden som helt klart saknar objektiv grund men där köparen tycks ha nytta av produkten trots att det objektiva värdet är noll. Exempel på det senare är samlandet av t.ex. Beenie Babies.

Summasumarum: Hifi-tweaks a la ormolja är ett relativt litet och obetydligt problem för mänskligheten som isolerad företeelse. Det är när de tankefigurer som ligger till grund för ormoljetweaks dyker upp i andra delar av samhällslivet som det kan bli verkligt farligt.

/D

Edit:typos
Senast redigerad av DQ-20 2006-07-05 13:31, redigerad totalt 1 gång.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-07-05 10:26

Röstade på alternativ 2. Har själv provat tweaks. Hade mina grejor på en svajig bänk. Testade med Solid Tech " disc of silence ". Upplevde att det funkade på CD-spelaren. Upplevde ingen förbättring på DVD-spelaren. Nu har jag en solidare bänk att ha apparaterna på. Nu hör jag ingen skillnad alls men jag har kvar discarna( nu under försteg och CD-spelare ) enbart för att jag gillar utseendet 8)
McIntoshnörd!

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-05 10:49

Dahlqvist, huvudet på spiken. Just det du beskriver är precis vad jag tycker är mest störande. I all synnerhet håller jag med om detta:

Argumentation mot blindtest är ett exempel som jag tycker är direkt sorglig att se. Det relativt harmlösa självbedrägeriet som är vanligt inom hifikretsar lyfts upp till en mer medveten anti-vetenskaplig nivå. I och med att frågan medvetandegörs sprids den lätt via psykologiska mekanismer (t.ex. kognitiv dissonans) till andra områden och individen kan börja anamma den anti-vetenskaplig hållning inom andra fält där den kan vara direkt skadlig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-05 11:48

IngOehman skrev:Visst - du kanske skulle tycka att hon varit dum, men visst skulle du också tycka att den som lurat henne har handlat ondskefullt, och nog skulle du vara förbaskat irriterad?

Falska vitaminer är ju ett direkt lurendrejeri, men för att spinna vidare på det temat - om man jämför med hälsokostindustrin där det säljs preparat med _tveksam_ effekt, och köparen väljer att "tro" på dess förmåga - är det då fortfarande att lura köparen?

Man hamnar i nåt slags gränsland där köparens självbedrägeri ingår en ljuv förening med säljarens opåvisbara argumentation :)

Men iaf, man kan irriteras av en massa saker där, men tyvärr är det köparens rätt att _låta_ sig övertalas så att både säljare och köpare blir glada. Så länge man inte kan beslå säljaren med ren lögn kan man inte göra nåt åt det hela.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-05 12:01

phloam skrev:Falska vitaminer är ju ett direkt lurendrejeri, men för att spinna vidare på det temat - om man jämför med hälsokostindustrin där det säljs preparat med _tveksam_ effekt, och köparen väljer att "tro" på dess förmåga - är det då fortfarande att lura köparen?

Fast där är det ofta frågan om att preparaten säkert har effekt på dem med dokumenterad brist, men att de som köper preparaten oftast inte har någon brist utan gissat sig felaktigt till att ha det. Med en ordentlig analys på sin kropp kan man säkert köpa rätt och vettigt även på hälsokost.

Falska vitaminer tror jag väl ändå inte någon vågar sälja.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-05 12:14

Falska vitaminer tror jag väl ändå inte någon vågar sälja.

Det har förekommit. Sedan är ju också frågan om det inte är lika illa att sälja äkta vitaminer med påhittade argument som att sälja falska vitaminer.

F.ö. har jag en stark känsla av att Dahlqvist författade det bästa inlägget någonsin i denna fråga här ovan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-05 12:15

Jo det är sant Nattlorden, (....Nattlordi?? :) ) mitt exempel haltar lite men i princip så är steget inte långt till att köpa stenar med helande kraft (säljs ibland i samma butik...!)

Många _vill_ tro på saker som är kopplade till det de köper, det är ibland viktigare än själva föremålet. Man vill köpa något att tro på. Mänskligt, kanske nödvändigt för vissa, lite irriterande för andra :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-07-06 19:26

Jag är sanningsälskare. Filosof, alltså (philos=att tycka om, Sophos=kunskap/sanning). Ja, faktiskt, för jag pluggar filosofi... Det är viktigt att man talar sanning, helt enkelt. Jag vill att man undersöker hur världen faktiskt fungerar, och att den kunskap man då vinner blir allom bekant. Det är helt enkelt "det moderna projektet" jag känner mig engagerad i: Att med hjälp av kunskap och vetenskaplig metod fördriva okunnighet och vidskepelse. Mycket inom hifi-svängen är inte ett dugg bättre än horoskop, tarot-kort, kristall-terapi och annat hokus-pokus, och sådant måste den förnuftiga moderna människan ta avstånd ifrån, enligt min mening. Sapere Aude!

Edit: Oj, vilket bra svar Dahlqvist redan hade skrivit! Jag är rörande överens med honom.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-06 22:13

Jag tror att orsakerna till att man till slut hamnar i det pseudovetenskapliga ormoljeträsket ligger i HiFi-intressets natur.

Med detta avser jag då denna ständiga jakt på det perfekta, naturliga ljudet. För vissa blir själva jakten på den bästa återgivningen viktigare än att lyssna på själva musiken - precis som en troende människa kan börja sträva efter att vara mer och mer religiös men glömmer bort poängen, kärleken till sin nästa.

Den brännande frågan är - hur långt är jag beredd att gå/vad är rimligt för att få bättre ljud? Det verkar som om skamgränsen går nånstans vid att "ingen kan höra någon skillnad". Men det är helt ok att spendera hur mycket som helst sålänge det går att motivera med någon subtil nyans eller noggranna mätdata.

Man uppmuntrar å ena sidan ett "fanatiskt" förhållningssätt till ämnet, samtidigt som man inte tillåter att någon går för långt och börjar göra "förbjudna" saker.

Inte nån sekt, nej.... men undrar vad är det som fattas..? :P

Föregående

Återgå till Generellt om hifi