Kabeldebatt! Vad har jag nu gjort!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-07 01:30

Patrik
Vi pratar om kablar för 135000, 29000 i förhållande till kablar för 100-1000. Vad har en högtalarkanstruktörs/tillverkares vinst/ickevinst med saken att göra? Vill du köpa en kabel för 29000 eller 135000?
Du skriver att i sak (ang kablar) är du är överens med IÖ, du vill alltså äta upp kakan och ha den kvar. Du får hantera din egen IÖagenda lite snyggare.

P.S. Kampen att slippa stämpeln "LÄTTLURADE IDIOTER" fortsätter med alla medel. Kosta vad det kosta vill.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-07 02:40

Härmed släpper ni all häxjakt på alla slags häxor. Kan ni inte med viss uns av stil inte hålla er till ämnet så gör icke ngt besvär att posta i denna tråd. Jag börjar tröttna på att upprepa mig.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-07 02:57

patrikf skrev:Givetvis finns det inget samband mellan vinst och kvalitet, vad jag vet. Men vetskapen om att den jag köper av inte gör nån vinst på mig gör att jag känner att jag gör en bra affär- får mkt för pengarna.

Jahaja. Och hur har du tänkt att den som säljer något till dig ska överleva? Att du jobbar gratis utan lön betyder ju inte att andra kan unna sig den lyxen...

/ B

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-07 08:26

Dimitri och Bill.
Jag har enbart resonerat för att man FÅR ifrågasätta ekonomin om den används som ett argument i reklam.

Jag tror att var och en av läsarna här är kapabel att bedöma om spekulationerna är rimliga eller ej.

Ämnet då: Har väl ganska mycket med "LÄTTLURADE IDIOTER" att göra tycker jag om jag läser det första inläggen i tråden.
Jag kan hålla med om att försök att styra ämnet till att handla om INO-ekonomi handlar om att undvika stämpeln. Men det är väl likadant att raljera över kabeltroende? Det är ju inga nyheter som förs fram, utan enbart ett gottande i andras dumhet och godtrogenhet.
Kampen att slippa "stämpeln" förs nog av de flesta, ständigt, fast på olika sätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-07 08:31

Bill50x skrev:Jahaja. Och hur har du tänkt att den som säljer något till dig ska överleva? Att du jobbar gratis utan lön betyder ju inte att andra kan unna sig den lyxen...

Överleva? Om man importerar franska Cabasse-högtalare och gör ett påslag på 30% eller 100%, så skulle högtalaren alltså bli bättre pga det högre påslaget än vid det lägre?

Självklart har vinst och kvalité ingen koppling.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-07 08:43

Någon sorts koppling kan nog vinst ha med kvaliteten, för driver man verksamheten utan vinst för länge är risken stor att den upphör. Då blir det ingen kvalitet heller.

I vilket fall har jag fortfarande lika svårt att se vad Öhmans ekonomi har med kabeldebatten att göra. Hans långa inlägg på sid 8 i denna tråd kan granskas och bedömas helt och hållet utan att blanda in ekonomin. De utsagor han gör där är inte beroende av hans person, utan sådana som går att kontrollera på annat sätt. Dessutom står de i samklang med kunskap som kan inhämtas på annat håll.
Senast redigerad av niklasz 2006-07-07 08:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-07 08:45

niklasz skrev:Någon sorts koppling kan nog vinst ha med kvaliteten, för driver man verksamheten utan vinst för länge är risken stor att den upphör. Då blir det ingen kvalitet heller.

Ja, jo... fast jag ser nog en större koppling till att vinsten är omvänt proportionell mot prisvärdheten...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-07-07 08:53

Nu har ju ormoljebranschens främsta företrädare fått tråden dit dom vill. Bort från själva sakfrågan om lurendrejeriet med kablar och till IÖs eventuella vinster på sina alster.

Trist att en moderator från dyrhifibutikernas forum går in här med skräpinlägg men det visar kanske kvaliteten på det forumet.

:evil:

För några år sedan fanns det flera som ville ordna till en heldag med att testa kablar enligt alla konstens regler. Lurendrejarna med sina fiiina kablar var inte intresserade. Kanske vi skall strunta helt i dom och försöka ordna en träff ändå. I värsta fall kan man ju köpa ett par ex transpirens kablar på öppet köp och jämföra med olika typer av kablar. Det vore väldigt intressant :wink:

En annan ide är ju att knalla in på Hifi-Consult med ett par EKK och jämföra själv på dom dyra systemen där. Eftersom Sladd och gänget är bergsäkra på sin sak välkomnar dom nog ett sådant alternativ. Eller... :?:

Användarvisningsbild
Lowlife

Inläggav Lowlife » 2006-07-07 10:25

Birger skrev:Nu har ju ormoljebranschens främsta företrädare fått tråden dit dom vill. Bort från själva sakfrågan om lurendrejeriet med kablar och till IÖs eventuella vinster på sina alster.

Trist att en moderator från dyrhifibutikernas forum går in här med skräpinlägg men det visar kanske kvaliteten på det forumet.

För några år sedan fanns det flera som ville ordna till en heldag med att testa kablar enligt alla konstens regler. Lurendrejarna med sina fiiina kablar var inte intresserade. Kanske vi skall strunta helt i dom och försöka ordna en träff ändå. I värsta fall kan man ju köpa ett par ex transpirens kablar på öppet köp och jämföra med olika typer av kablar. Det vore väldigt intressant :wink:

En annan ide är ju att knalla in på Hifi-Consult med ett par EKK och jämföra själv på dom dyra systemen där. Eftersom Sladd och gänget är bergsäkra på sin sak välkomnar dom nog ett sådant alternativ. Eller... :?:

Mycket bra inlägg, uppfriskande och roligt att läsa!
/LL

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-07-07 10:41

Birger skrev:

Vad skiljer det från alla andra i denna sandlådehistoria ?
"Min pappa hör bättre än din pappa..."
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-07 10:46

patrikf skrev:Eftersom IÖ(INO) har gjort "ickevinsten" i företaget till en salespoint så tycker jag inte att man ska tro blint på det.

I fallet INO så TROR jag att det är så också, även om jag inte har full insyn som jag tycker behövs för att kunna tala i termer av faktum.
Sen tycker jag inte att det ska behövas förtroende för att kunna kommunicera om argumenten är "självbärande".

Kanske har jag uttryckt mig slarvigt, och uppenbart har några missförstått vad jag velat säga (och alldeles tydligt har vissa en agenda, som inte handlar om att bemöta det jag skrev om kablar, alltså tala sakfråga, utan hellre änar sig ät att försöka misskreditera den som skrev det där om kablarna :( ).

Låt mig därför försöka förklara.

Jag vet inte rktigt vara det är för sales point PatrikF talar om, och om jag skall vara alldeles uppriktigt är jag inte säker på vad jag berättat om Ino Audios ekonomi heller. :oops: Mitt minne är inte alltid det bästa.

De enda jag kan erindra mig så här på rak arm är att jag tyckt att det var på sin plats att berätta om vad som låg bakom det beställningsstopp som rådde på Ino Audios högtalare mellan november 2005 och maj 2006. Ett drygt halvår alltså. Att min ekonomi var sådan att jag inte hade råd att betala min hyra och äta om jag inte fått låna pengar, är inget jag är stolt över, tvätom visar det ju snarast vilken ekonomisk idiot man är. :oops: Men när man tvingas säga nej till de som vill beställa blir man ju liksom svaret skyldig. :?

Tyckte helt enkelt att det var rimligt att jag berättade om det eftersom beställningstoppet renderade en förklaring. Jag var helt enkelt tvungen att arbeta ihop de pengar som behövdes för att kunna fortsätta tillverka högtalare. Hade inte i min blekaste fantasi kunna tänka mig att någon skulle uppfatta det som en sales point! 8O

Och vad är en sales point värd när det ändå inte går att beställa högtalare? :?

Nåja.

Vissa tycker väl helt enkelt att det är effektivare att bedriva trakasserier, än att bemöta de argumenten jag kommit med i sakfrågan (Som alltså var kablar och deras uppgift).

Vh, iö

- - - - -

PS. Som någon antydde (och har helt rätt i) så tjänar jag pengar på akustikkonsultation, som för övrigt sker i ett annat företag än Ino Audio. Jag har verkligen inte påstått någon annat! Tvärtom är det tack vara dessa (goda) inkomster som jag har haft råd att fortsätta tillverka högtalare fram till i november förra året (då pengarna tog slut helt).

I själva verket är jag den KLART dyraste akustiker man kan hyra i landet! Jag tror att min timpenning är ungefär den fyrdubbla mot det man betalar för en normal akustiker.

Jag jobbar dock rätt lite som akustikkonsult i faktureringstimmar räknat, och det finns gränser för vilka kostnader de inkomster jag får därifrån kan bära. Som det ser ut just nu kommer jag nog att behöva ägna mig mer åt detta eftersom de månatliga utläggen från högtalarverksamheten ligger på mellan 120 000:- och 250 000:-, och kan jag inte få stil på detta inom kort (vilket jag verkligen försöker klara) så blir jag tvungen att lägga ned Ino Audio vid årsskiftet. :(

Hoppas nu ingen ser även detta som en sale point... Det kommer ju att betyda att värdet på högtalarna går ned, och hur det skall vara en salepoint kan jag inte begripa. Det borde såvitt jag kan förstå bara vara till nackdel bra för den som skall köpa dem? Även möjlighet till service i framtiden kan ju påverkas, men jag skall göra allt jag kan för att kunna erbjuda service även framdeles, i många år.

Med detta sagt vill jag klargöra att jag under alla omständigheter kommer att fortsätta med producerande verksamhet året ut, och jag VILL verkligen inte sluta med högtalartillverkningen, men när man inte klarar att betala sin hyra är man ju liksom tvungen att omvärdera det man håller på med. :?

Kan dock säga att det inte ser helt becksvart ut. Om jag lyckas klara den backlog på uppåt 2,5 år som finns just nu (och som kostar en del, eftersom säljpriserna ju är de som rådde vid beställningstillfället för 2,5 år sedan i de fallen, medan tillverkningspriserna gått upp kraftigt under samma tid) vilket betyder att jag måste få ihop ungefär 100 000:-, så kommer, om jag räknat rätt i den nya prislistan, Ino Audio därefter att dra så små förluster att jag kommer att kunna finansiera dem på intäkterna från konsultverksamheten i andra firman. Frågan är bara om jag har lust. :? Det kommer jag att bestämma efter nyår.

Men viktigast: Jag fick dessutom för några dagar sedan ett telefonsamtal från en aktiemäklare i Rumänien(!) som berättade att jag köpt aktier (priop-någonting? Tror det betyder att de inte är börsnoterade) hos dem för ett antal år sedan, som nu är värda en halv miljon! :P

De menade dock att det var lite för tidigt att sälja dem. Men ändå helt otroligt kul, med tanke på att jag hittills aldrig har gått plus på någon aktie jag köpt någonsin. Tror dock inte att de kommer att sälja dem i tid för att finansiera tillverkningen av backloggen...

Någon som kan låna ut 100 000:- till årsskiftet (max), räntefritt?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-07 10:56

IngOehman skrev:
Någon som kan låna ut 100 000:- till årsskiftet (max), räntefritt?

100 000:- att låna på banken kostar väl sisådär 3000:- /år nuförtiden :roll:

dvs gratis..

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-07 12:49

dimitri skrev:Tråden handlar om kablar.

En riktig iakttagelse - Grattis!

Samtidigt är denna tråd i mängden av kabeltrådar det senaste exemplet på några av de stolar där du har parkerat genom åren Ingvar Öhman. Informatören, debattören och konsumentupplysaren Ing Oehman. Skrapar man på ytan så finns det mer...mycket mer.
Nätverk i form av föreningsverksamhet och mailinglistor, tre forumsarkiv (kanske fler?) med en sådan mängd lagrad information och debattinlägg att man inte kan bli annat än imponerad. Föreläsningar och artiklar, testrapporter och redovisningar i MoLT. Detta gör dig unik i den svenska hifibranschen och tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster - oavsett om företagen går med vinst eller förlust?

Det finns en fin liten teckning i mina MoLTar - Ingvar Öhman utrustad med taktpinne. Utgår från att den är självironisk men den fångar upp stämningen på ett förtjänstfullt sätt. Unik taktik hade varit ett bra namn på den skissen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-07 13:03

Lite självbehärskning vad det gäller just takt kanske vore på sin plats, Timbre.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-07 13:04

Timbre skrev:
dimitri skrev:Tråden handlar om kablar.

En riktig iakttagelse - Grattis!

Samtidigt är denna tråd i mängden av kabeltrådar det senaste exemplet på några av de stolar där du har parkerat genom åren Ingvar Öhman. Informatören, debattören och konsumentupplysaren Ing Oehman. Skrapar man på ytan så finns det mer...mycket mer.
Nätverk i form av föreningsverksamhet och mailinglistor, tre forumsarkiv (kanske fler?) med en sådan mängd lagrad information och debattinlägg att man inte kan bli annat än imponerad. Föreläsningar och artiklar, testrapporter och redovisningar i MoLT. Detta gör dig unik i den svenska hifibranschen och tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster - oavsett om företagen går med vinst eller förlust?

Det finns en fin liten teckning i mina MoLTar - Ingvar Öhman utrustad med taktpinne. Utgår från att den är självironisk men den fångar upp stämningen på ett förtjänstfullt sätt. Unik taktik hade varit ett bra namn på den skissen.

Det var det mest försåtliga inlägg jag har sett på detta forum i år. Riktigt giftigt faktiskt, rent retoriskt alltså. Kunde inte har gjort det bättre själv. Fantastiskt bra skrivet, ehuru ganska lumpet.

/D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-07 13:51

Timbre och även ni andra:

Jag har postat direkta anvisningar om vad som felas i ert uppförande i denna tråd. Detta har ni helt och hållet struntat i. Därmed låses denna tråd.

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi