Bör högtalare levereras med manual?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Bör högtalare levereras med manual?

Inläggav NNord » 2006-07-11 17:55

Tycker ni att alla högtalare man köper skall levereras med manual? Ja eller nej, och varför?

Vad borde finnas i en tillbörlig manual igentligen?

Jag hitade precis den pärm som medföljde mina högtalare, och det är mycket nyttig information där.

Är det vanligt att man får en manual ?

med manual menar jag den dokumentation som påvisar placering, hantering, handhavandet alltså, lämpliga tillbehör, inkoppling, osv osv..
NN

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-11 17:57

en bra ide! en manual hur man fixar rumsakustiken kanske? :) Fast det blir väl ett antal böcker. kanske. Ok kass ide.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-11 18:00

Ja jag tycker absolut att man skall få en manual med sin högtalare, någonting annat känns faktiskt som smått oseriöst. *

En välkonstruerad högtalare kan ju av högtalaretillverkaren vara seriöst framtagen för att fungera tillsammans med en specifik placering i rum, kanske med en specifik kabel inräknat. Kanske finns det flera variabler som kan påvera tonkurva..

Det käns lite som att man förr i tiden fick med en mycket mer utförlig manual än vad man får idag. Idag käns manualer mer som ett måste io och med någon lag eller standard, men säger väldigt lite om hur produkten skall nyttjas för bästa resultat, beroende på hur man har det ställt med akustik och kringutrustning.

*Det kan ju såklart vara så, att den inhandlade högtalaren är tillverkad och finns i stora upplagor i ens närhet, och att det är vida känt hur den skall brukas och tas till vara på.

..men ändå, en manual / instruktion verkar vara bra - ALLTID.
Senast redigerad av NNord 2006-07-11 18:04, redigerad totalt 1 gång.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-11 18:03

Pinnick skrev:en bra ide! en manual hur man fixar rumsakustiken kanske? :) Fast det blir väl ett antal böcker. kanske. Ok kass ide.

Mja, jo visst, det har jag sett exempel på faktiskt, i nån manual, kommer dock inte ihåg vad det var, tror det var någon manual över nån JBL -studiohögtalare.

JBL´s manualer har för övrigt alltid vart väldigt välinformerande om sina respektive produkter :) Kanske det berott på att det förr i tiden inte var någon marknadsavdelning som förvanskade manualerna, utan de ingengörer manhaft, alltid haft stort inflytande över hela processen, möjligen för man haft så många köpare innom den professionella sektorn.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-11 18:05

Nu kan det ju vara så att vissa inte levererar en manual med högtalaren, utan delger informationen på annat sätt, kanske i försäljningsmaterialet, på webben eller dylikt. Allt för att hålla informationen levande och färskt uppdaterad.
NN

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-11 18:25

Manual är bra.. men bäst är ändå att skapa en kult runt märket. Den sortens manual uppdaterar sig själv med nya rön och utvecklingar, även om en gammal konstruktion. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-11 18:28

rön och rön, det är ju inte alltid som rön går stick i stäv med vad högtalarekonstruktören tänkt sig. :wink:
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 18:55

min maual tar upp kablarnas tjocklek osv i förhållande till längd.. Min manual tar upp accustiken som högsta prioritet då dom anser INGEN högtalare kan återge ljud rätt om det inte ordnas i rummet med accustiken... Så står det..

Manualen tar även upp att dom kan användas samt konstruerats för att kunna spelas med lågeffektiva stärkare.. Vilket dom klart gör också...Där hade jag tvivel. Nu vet jag bättre.. :wink:

Sedan tar manualen upp att man INTE skall använda inburnskivor... Att man skall spela sin favoritmusik vid inspelandet så högtalarna vänjer sig med den mest spelade musiken... detta skall tydligen ge ett snäpp till ljudmässigt på sin favoritmusik då dom spelats in klart..

Att inte spela högt.. o en massa annat därtill...Så manualen är bra.. Fast man läste den ju sist och inte först ju.. :oops:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-11 18:59

Mayro skrev:

Sedan tar manualen upp att man INTE skall använda inburnskivor... Att man skall spela sin favoritmusik vid inspelandet så högtalarna vänjer sig med den mest spelade musiken... detta skall tydligen ge ett snäpp till

8O Är det intelligenta högtalare???

Ursäkta, men hur kan en högtalare bli [/b]tillvand[b] till viss musik????

Förklara för mig som om jag var 5 år! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-11 19:02

Nefilim skrev:
Mayro skrev:

Sedan tar manualen upp att man INTE skall använda inburnskivor... Att man skall spela sin favoritmusik vid inspelandet så högtalarna vänjer sig med den mest spelade musiken... detta skall tydligen ge ett snäpp till

Finns ju rent idiotiska "inburnskivor" där ute, vissa som säkert kan skada högtalare. Man skall ju anända sunt förnuft när man tillämpar sin elektronik.
NN

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-11 19:04

Min handbok skriver att högtalarkablarna inte behöver vara dyra och fina, så länge de har tillräckligt låg serieimpedans. P. Walker var en klok man!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-11 19:15

Viktiga kortfattade data osv. kunde man kanske klistra fast på baksidan (insidan kanske?) av högtalaren så att man slipper hålla reda på nån pärm i många år.... bra vid begagnatköp.... En liten lucka med en liten booklet i, gulligt! :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 19:16

Nefilim skrev:
Mayro skrev:

fråga inte mig.. Men Iö skrev nåt instämmande i en tidigare topic...Och han kunde förklara :wink: men det fanns tydligen fler som säger detsamma.....

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-11 19:22

Det har väl med att limmer och sånt skulle härdas på rätt sätt. :) Och att spela med rosa brus och sånt inte gav samma effekt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-11 19:23

Jag ifrågasätter nyttan av att behöva spela in en högtalare själv. Det torde vara tillverkarens uppgift.

8O

bara tanken på att köpa en högtalare som inte presterar som den borde vid lådöppnandets tidpunkt är ju lätt bizzar IGENTLIGEN.

Nu är det ju så att de flesta högtalare levereras "oinspelade". Likväl som bilar, mopeder osv.. :?
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 20:08

Pinnick skrev:Det har väl med att limmer och sånt skulle härdas på rätt sätt. :) Och att spela med rosa brus och sånt inte gav samma effekt.

inbränningskivor skall slita på elektroniken och förkorta dess levnadstid som det huvudsakliga skälet som det står samt jag förstog det. Men även var det något med att själva högtalaren inte mådde så bra av detta då den spelades in på nåt sätt...vanlig volym och spelande som vanligt är det bästa enligt vad jag fått fram i varje fall..exakt som en bil.. åk gärna o mycket jämn fin körning. Undvik att gasa fel (pumpgasa) eller för hårt...

Hmm påminner en hel del att ett förhållande ju 8O

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-11 20:12

Inspelningsskivor skall brukas med förstånd :)
NN

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-11 20:24

men om man spelar in grejor i 40 timmar så begriper inte jag hur elektroniken kan slitas så pass under dessa 40 timmar. En cd-spelare borde ju kunna snurra flera tusen timmar i sträck? En förstärkare kan väl stå på och brinna i flera år ? :o (förutom 2105) aja strunt det samma. står det så så kanske de är så.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 21:56

Pinnick skrev:men om man spelar in grejor i 40 timmar så begriper inte jag hur elektroniken kan slitas så pass under dessa 40 timmar. En cd-spelare borde ju kunna snurra flera tusen timmar i sträck? En förstärkare kan väl stå på och brinna i flera år ? :o (förutom 2105) aja strunt det samma. står det så så kanske de är så.

njaa.. investerar man 100000 kr och uppåt i ett par högtalare så vill man ju inte få livstiden förkortad i onödan kanske. Man byter dom ju inte varje år som man kan göra med billiga burkar med lägre inköpspris. Där dom mer är "slit o släng" som utbyts oftare av många...

men detta ämne är väl snart tömmt nu väl? Att det är ett faktum att man inte bör spela inbrännskivor tycks ju vara en åsikt som delas av FLERA FLERA tillverkare än enbart en ensam. Så något tror jag ändå ligger i det dom säger...

Jag har då slutat spela sådana för säkerhets skull. Jag vill inte ens riskera att få en bråkdels ev försämrande i mina tankar/känslor via felaktigt handhavande... :lol: placebon att "nått blivit sämmre" skulle ju krypa där hela tiden ju.. Som en hypokondriker menar jag snudd på... 8O

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-11 22:11

jag trodde du menade spelaren blir sliten av att spela inbräningskivor. Apselut är det väl så att man inte finner det lika behagligt att spela om man är det minsta osäker på att grejorna inte är 100%. håller med!
Mina burkar är förvisso inspelade sedan länge, så inget jag behöver oroa mig för 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-11 22:27

Topic:

Olika högtalare är skapade under olika förutsättningar och dessa bör beskrivas i en manual för optimal rumsplacering etc.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-11 23:31

NNord skrev:rön och rön, det är ju inte alltid som rön går stick i stäv med vad högtalarekonstruktören tänkt sig. :wink:

Tja, skall man skapa en kult så bör ju konstruktören vara död och mystisk. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-12 00:39

Mayro skrev:
Nefilim skrev:
Mayro skrev:Sedan tar manualen upp att man INTE skall använda inburnskivor... Att man skall spela sin favoritmusik vid inspelandet så högtalarna vänjer sig med den mest spelade musiken... detta skall tydligen ge ett snäpp till

fråga inte mig.. Men Iö skrev nåt instämmande i en tidigare topic...Och han kunde förklara :wink: men det fanns tydligen fler som säger detsamma.....

Njaealltså...

Okej, en sak i taget!

1. Man skall inte använda inbränningsskivor och liknande dumheter, ej heller bör man ställa in en radio när man går hemifrån. :?

Man bör spela på högtalarna precis på samma sätt som man gör normalt. Enda orsaken att alls nämna inbränningseffekterna är för att inte någon skall bli förvånad över att höra små ändringar till det bättre under de första sisådär 40 timmarna.

Men med tanke på de vansinniga "förbättringar" av inbränningsprocedurerna (som hittas på av både amatörer och bedrägerifabrikanter som inte vet vad inbränningen har för betydelse för högtlarens slutprstanda) som kännedomen om fenomenet för med sig, vore det nästan bättre om det vore ett helt okänt fenomen, så ingen "tänker själv" och högtalarna för betala priset för en forcerad inbränning. :cry:

2. Däremot har jag VERKLIGEN INTE skrivit att inbränning handlar om att högtalare skall "vänja sig vid brukarens speciella musik"! 8O

En inbränd högtalare är en som har nått sina slutprestanda - ingenting annat. Den spelar ALL musik så bra som möjligt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det kan tilläggas att inte alla högtalare utvecklas positivt under inkörningen. :o Vissa börjar degradera omedelbart, men det är trots allt rätt sällsynt, men jag skulle vilja påstå att nästan hälften av alla de högtalare jag träffat på bara utveckas positivt någon timme, sedan vänder det och högtalaren börjar "åldras". :(

De positiva effekter man får under första timmen (eller första tiden rättare sagt) i de fallen, brukar dock motsvara något års slitage, så vändningen till det sämre sker mycket långsammare. Detta inser man enkelt om man intutivt känner att förändringarna i fysikens värld sällan följer samband som liknar F = k*t, utan snarare ser ut som F = X'*(1 - E^-(t/T)). Eftersom T för de olika mekanismerna inte sällan ligger mellan någon minut och 10 timmar, är saken rätt given: Även de trögaste fenomenen är till 98% mogna efter 40-timmar.

Är parametrarna då inte optimalt balanserade kan mognaden bli övermognad på ganska kort tid. :(
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Generellt om hifi