Kvaliteten på en del hifiprylar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Kvaliteten på en del hifiprylar...

Inläggav Naqref » 2003-09-10 15:10

Denna tråd började handla om det:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =2275#2275

Vad har ni för erfarenheter av sakers/märkens funktion?

Själv har jag haft ett antal NAD-prylar och där har de varit bättre ju enklare de har varit. Typ effektförstärkare och försteg har fungerat bra. Tuner likaså. Men CD-spelaren har strulat rätt mycket.

Har lite Denon-prylar också och de har trots relativt stor komplexitet (AVR och CD) bara tuffat på.

Sedan har jag en del diy och det har ju inte fungerat oklanderligt alla gånger :oops: :roll: Men då har man åtminstone fördelen att vet hur de är uppbyggda och kan förhoppningsvis reparera dem själv! 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-09-10 15:36

Jag fortsätter gärna här! :D

En god vän till mig hade en gång i tiden en NAD 502 CD-spelare. Den fungerade aldrig tillfredställande. Lagades flera gånger! Allt billigt är inte bra..

Jag tycker mig märka en trend här, som eventuellt kan generaliseras till bilindustrin också: japanska grejer funkar i allmänhet mycket bra! Är det så? Stämmer det?

/J.P.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-10 15:42

Intressant är ju, som nämnts, att billigare dussinprodukter ofta funkar bättre än exlusiva produkter...(egentligen så har jag ingen egen erfarenhet av detta utan bygger det bara på vad jag läst)

Ligger det kanske en hel del utveckling bakom de billigare produkterna ändå och att de kan hållas billiga tack vare antalet?..

(en liten parallell är en liten bandspelare som skulle spela in nånting (kommer inte ihåg vad) i flygplanet viggen, först så försökte man bygga nån specialvariant för att få den driftsäker + att den skulle tåla belastningar men till slut kom man fram till att en kommersiell bandare från sony funkade bäst.. (dock blev den väl lite modifierad för att passa))
(dock har jag bara hört detta men det borde ju kunna vara sant)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-10 15:45

Kanske kan det vara så att Japanska prylar fungera mer i allmänhet men jag tror också att det är en viss skillnad på vilka kunder prylarna går ut till. Är det entusiaster som köper så kan de kanske ha överseende med vissa fel och brister?

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-09-10 17:30

norman: det där har jag också hört, dock från min bror som är pilot så det borde ligga en viss sanning i det.

Personligen så tycker inte jag att allt för billigt smack som elektrojätten försöker lura på oss konsumenter håller allt för hög kvalitet.

Vet inte rikigt om man ska hårddra det med att en pryl som håller = kvalitet.

De billiga cd-spelare jag har testat i klassen -2.000sek har låtit skit, men de håller. Mao så är det INTE kvalitet i mina ögon/öron.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-14 18:40

Alltså, jag lutar åt samma sak här, Japanska mojänger fungerar normalt sett jättebra (givetvis finns det undantag). Medans mera "high end" (vad det nu skall betyda) har både det ena och andra problemet - tidvis har jag fått som förklaring: Den beter sig så för att ljudet skall bli så bra som möjligt....

Right... Och vi kan gå på vatten när vi vill ???

Jag verkar nog väldigt negativ, det är jag faktiskt inte. Jag kanske har haft otur med mina saker, men å andra sidan skall man veta att jag är perfektionist, vilket gör att mina krav är i hästväg - speciellt när prislappen drar iväg.

Om ni vill kan jag skriva ned allt jag haft med kommentarer om hur jag upplevt dom resp hur bra driftstatistik de haft - det blir en omväxlande positiv och hypernegativ story i så fall, och den blir nog lång (och nej, jag kommer inte ihåg alla saker - men det mesta skall jag nog fixa). Hur många är intresserade av detta, min "hifi" historia alltså ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-14 20:05

Bamsefar skrev:Hur många är intresserade av detta, min "hifi" historia alltså ???

Kanske värt en egen tråd??? :)

Kanske åtminstone en liten avdelning med egna system samtidigt som vi berättar lite om oss själva?

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2003-09-14 20:47

Avdelning med medlemmars anläggningar o sånt tycker jag vore fint, speciellt eftersom jag aldrig kommer ihåg vad alla har för roliga prylar och måste fråga gång på gång :oops:

Användarvisningsbild
Tank
piPig redaktör

Inläggav Tank » 2003-09-15 16:30

Ja, det vore trevligt. Så jag kan fortsätta visa mina kassa bilder! :P
Error 42 - signature not found.

Användarvisningsbild
Jesper
Redaktör

Inläggav Jesper » 2003-09-15 21:42

Även billigare dussinprylar har handhavandeproblem eller buggar enligt min erfarenhet. Min Pioneer 535 har alldeles för bullrig mekanik t.ex. Men mest störande är nog NAD-kassettdäcket som har en bugg som gör att den börjar spela in ifall man trycker play för snabbt efter att man slagit på den! Detta gäller även fast bandet är "skrivskyddat"!

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-09-15 22:05

Jag har också en 535, ett jäkla vinande vid avläsning, speciellt av DVD.

Någon som har nå tips på hur man kan få den tystare?

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2003-09-16 01:55

rexq: Prova att fästa bitumenplattor på insidan av chassiet, om det nu får plats.

Återgå till Generellt om hifi