Ngn som kan Yamaha monitor högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nordic74

Ngn som kan Yamaha monitor högtalare?

Inläggav Nordic74 » 2006-07-12 15:53

Hej ljud systrar o bröder!
Ngn som känner till Yamaha NS-700X monitor högtalare?
Jag har ett par av dessa på gång in i hushållet. Hittar inget matnyttigt på webben om denna modell.
Lite teknisk info om dem: 3-vägs system, 31cm ren kolfiber kon i baselement, 10cm ren kolfiber/amorphous diamond semi dome i mellanregister, Effekttålighet 200watt peak, In-line element placering, Rundad baffel, Separata mellan/diskant nivå kontroller, låg distorsions radialbalanserat delningsfilter, 92 dB/W/m, 28 000 - 23 000 Hz, 6 Ohm.

Vad behövs för att kunna driva dessa? Är de tunga att driva? Har idag en Sony stärkare från deras ES serie, TA-FA30ES. Räcker den till att tillfredställa dessa högtalare? Det är ju inte en av Sonys värre ES stärkare.
Tekniskt om stärkaren: Power output 2 x 100 W (Din 4 Ohms) 2 x 70 W (Din 8 Ohms), MOSFET drive and power stage, Torus Toroidal transformer, Twin mono construction with separate L/R heat sink.

Har rent ut sagt ingen koll på dessa enheter. Tacksam för diskussion, råd & rön!

Mvh Danne

Användarvisningsbild
sordini

Inläggav sordini » 2006-07-12 17:46

Känsligheten som anges som dB/W/m anger hur tung- eller lättdrivna högtalarna är. En känslighet kring eller strax under 90dB/W/m är normalt skulle jag säga. 92dB/W/m som i ditt fall betyder att högtalarna är lättdrivna. Stora högtalare har ofta en högre känslighet än små.

Även impedansen hos högtalarna spelar roll för hur bra förstärkaren klarar av att driva dem. I ditt fall är den angiven till 6ohm, en ganska normal siffra. (4-8ohm är normalt.)

Det finns mycket mer att berätta om de här siffrorna och vad de egentligen betyder. Det viktigaste man skall komma ihåg är att man inte kan lita på de siffror tillverkarna anger!

Utan att veta någonting om dessa produkter skulle jag gissa att du kan spela ordentligt högt, det hade definitivt räckt för mig. Jag bor å andra sidan i lägenhet...

Ett tips är att leta runt på forumet, alla begrepp du nämner finns förklarade 10ggr om här av personer mycket mer insatta än mig.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-12 22:22

Bild
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Nordic74

Korrekt det är precis dem...

Inläggav Nordic74 » 2006-07-12 23:55

Korrekt det är precis dem bilden. Vet du ngt om dem The_Man?

(De var riktigt snygga på bilden. De är betydligt mer dammiga i verkligheten.)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-13 00:01

hmm allt jag vet är att det är ett par högtalare.....enda som jag funderar på är "ren kolfiber"...jag är högst tveksam om det finns element som är gjord i smutsig kolfiber :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Återgå till Generellt om hifi