Akustiska förändringar/omplacering - upplevelse.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Akustiska förändringar/omplacering - upplevelse.

Inläggav Nefilim » 2006-07-13 08:46

Jag har nu ett par dagar sysslat en del med högtalarplacering, och därmed provat olika vinklingar av högtalarna.
Visst har jag gjort så många ggr tidigare, men då har jag utfört dessa åtgärder ensam.

Ett flyttande och pustande. Hoppande upp och med ur soffan, fram och flytta/vinkla högtalare. Känns det igen? Jo tror det. :)

Men när jag själv sitter kvar i sweetspot, samtidigt som min son får order om hur högtalarna ska placeras eller vinklas. Då upplever jag att förändringarna är mycket större än de upplevelser jag beskrev innan! :?

Har vi ett så kort ljudminne? Eller handlar det om något annat?

När jag ska "finlyssna" brukar jag täcka min TV, som står mellan talarna med ett grövre textilstycke. Samma upplevelse där när jag låter någon annan utföra denna åtgärd och jag själv sitter kvar!

Vad bra det skulle vara att kunna fjärrstyra högtalarnas placering från lyssningspositionen.

:D

Någon annan som har samma erfarenheter, eller kan förklara varför upplevelserna blir starkare på ovan procedur?
Mitt minne är blott ett minne numera.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-13 09:30

Intressant observation!

Jag misstänker att det ligger en hel del i ljudminnets varaktighet, som du nämner. Man kan kanske göra en jämförelse med bildminnet. Tänk dig att vi har en platta med gul färg. En observatör för titta på den gula plattan en kort stund, varefter den göms undan. En minut senare plockas den fram igen för beskådandee, men nyansen har ändrats lite grand under tiden. Jag skulle gissa att (om inte nyansändringen är stor) det kan vara rätt svårt att säga om och hur nyansen ändrats. Om däremot nyansändringen sker direkt framför ögonen går den knappast att missa.
Kanske är det på liknande sätt med hörselminnet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-13 10:52

Man kan ju dra två slutsatser av ditt inlägg.
1. Som du just skrev, det är viktigt att omställningen går snabbt och att man sitter kvar i lyssningspoition för att uppfatta förändringarna.

2. Det är inte viktigt att göra några förändringar i akustikmiljön, för örat anpassar sig snabbt som ögat, och kompenserar bort det mesta snart nog i alla fall.

Troligen finns det minst en tredje slutsats också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-07-13 17:36

Jag förstår tillfullo din upplevelse!

Gör följande experiment: Koppla in en grafisk equalizer i din hifi-uppställning. Låt signalkällan vare en bergsprängare, om du saknar EQ i annan apparat. Lyssna först en stund utan någon tonkurvepåverkan. Möjligen kan du höra att anläggningen inte är som den brukar vara, men du kommer inom någon minut garanterat uppleva ljudet som fullt lyssningsbart.

Drag nu upp de höga och låga reglarna, och drag ned de mellersta, så att EQn ritar ett snyggt U Låt påverkan bli +/- 6 dB mellan ytterlägena. Låter "bergsprängarloudness"? Då är det som det skall vara! Lyssna nu bara ett par minuter.

Koppla sedan snabbt ur EQn, och återvänd till "rak" tonkurva. Låter det helt plötsligt neutralt igen? Nej! Det låter apskit! Plötsligt låter det som om allt bara är mellanregister.

Prova sedan att förkorta tidsintervallet mellan inkopplad och urkopplad påverkan, och variera hur kraftig du låter påverkan vara. Om du är funtad som jag, så kommer du att finna att det går oerhört snabbt att "grovt" adaptera till tonkurvefel. Visst hör man dem, om man koncentrerar sig, men man kan också vänja sig vid dem och tänka bort dem utan större bekymmer.

Men experimentet visar också att vi är fenomenalt duktiga på att detektera även ganska små ändringar, om de sker snabbt.

Vi har dock dålig förmåga att bära med oss en "referens" en längre tid. Man kan prova med att försöka blint höra skillnad på "rakt" och "krokigt" av en EQ (med hyggligt SMÅ skillnader) vid snabba omkopplingar mellan lägena och när man tar en liten paus emellan lyssningarna. Det är inte särskilt långa pauser som krävs mellan A, B och X förrän resultatet av blindlyssningen skall börja se slumpmässigt ut, när klangskillnaderna är av det mindre slaget. Ljudminnet är kort, om vi skall tala om nyansskillnader.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-13 18:07

Morgan, jag instämmer.

Ett tag för länge sedan hade jag en fellödning i mina delningsfilter, och jag hade med tiden "anpassat" hörseln. Helknasigt!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-13 18:33

Det är väl även så att humöret påverkar ens välljudsuppfattning också. Jag upplever att vid vissa tillfällen låter det inte bra i mina öron. Det går nästan inte att lyssna pga att jag sitter och letar efter fel.

Om jag låter detta vara och stänger av prylarna, utan att ha gjort någon förändring öht så kan det låta helt underbart nästa dag! :?

Det är under sådana downperioder man får vara observant på, för det är just vid sådana tillfällen "uppgraderings/förändringshysterin" slår till.

Och en annan sak. Alltid när jag har varit hos någon annan hifivän och kommer hem till mitt eget system, så låter det såå mycket bättre än de andras. Även om jag vid lyssningstillfällena hos vänner tyckt det låtit mycket bra! :)

Psykoakustik??

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-07-13 19:47

Johan_Lindroos skrev:Morgan, jag instämmer.

Ett tag för länge sedan hade jag en fellödning i mina delningsfilter, och jag hade med tiden "anpassat" hörseln. Helknasigt!

Jag satt helt nöjd med mina Dynaudio Contour 1.3 mkI i flera år. Jag tyckte att de lät förträffligt neutralt. Rent tyckande, alltså, för jag hade ju inte jämfört dem mot verkligheten (det är ju lite svårt, utan skynken och inlånade stråkkvartetter...) Sedan "lärde" jag mig höra hur en betydligt rakare tonkurva låter (hemma hos dig Johan, i Studio Blue, hos en bekant med pi60 osv). Nu hör jag tydligt hur hissade mina högtalare är i den allra övrsta diskanten, och vilken "hängmatta" de har i mellanregistret. Att jag missade deras tonkurvefel tidigare är närmast ett mysterium för mig nu, men jag kan tillfullo förstå att du kunde råka vänja dig vid att lyssna till resultatet av en fellödning i delningsfiltret.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-14 11:24

Nefilim skrev:Det är väl även så att humöret påverkar ens välljudsuppfattning också. Jag upplever att vid vissa tillfällen låter det inte bra i mina öron. Det går nästan inte att lyssna pga att jag sitter och letar efter fel.

Om jag låter detta vara och stänger av prylarna, utan att ha gjort någon förändring öht så kan det låta helt underbart nästa dag! :?

Det är under sådana downperioder man får vara observant på, för det är just vid sådana tillfällen "uppgraderings/förändringshysterin" slår till.

Och en annan sak. Alltid när jag har varit hos någon annan hifivän och kommer hem till mitt eget system, så låter det såå mycket bättre än de andras. Även om jag vid lyssningstillfällena hos vänner tyckt det låtit mycket bra! :)

Psykoakustik??

Det bär mig emot att skriva detta*, men jag TROR att när man har dessa känslor att något måste förbättras, så ÄR det vanligt att det verkligen är något knas med ljudåtergivningen, kanske bara så att du inte riktigt har kunnat få fram vad det är. Väldigt ofta har det med lyssningsrummets akustiska egenskaper att göra, och inte så mycket med själva elektroniken att göra (högtalare någonstans mittimellan). tyvärr tenderar audiofiler ofta att snöa in och leta felen där de kanske inte finns, och byter grejor istället eller tweakar lite. Men felet var egentligen någon annanstans.

* jag menar väl alltså.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-14 11:38

Jo visst är jag mycket medveten om att mitt rum inte är akustiskt perfekt Johan!

Men jag upplever inte dessa "downdagar" ofta. Nej det förekommer sällan, men de uppstår då och då.

Jag gjorde en akustisk reflektion i går kväll. Min son med flickvän är hos mig för närvarande, vilket innebär att jag satt in en extra säng i vardagsrummet där jag sover. Låg i den, som står i ett hörn och tittade på TV sent i går kväll. Helt plötsligt hör jag en basförstärkning med starkt bummel i detta hörn. Detta har jag aldrig upplevt där jag normalt sitter och tittar på TV!

Detta leder till eftertanke! Hmmm... :?

Säger visserligen en hel del om akustiken.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-14 16:17

Du skulle kunna tänka såhär också: Om du vet eller gissar att du har förutsättningar för väldigt bra ljud. Eller "typ" du vet att det låter väldigt bra med de skivor som är välinspelade. Sedan när du slänger på en platta med sämre ljudkvalitet, så vet du att det inte är anläggningen som det är fel på, utan det är skivans fel. Då kan du med lätthet urskilja hur inspelningsteknikerna har mixtrat med ljudet, och precis hur han har tänkt sig produktionen. Då är det lättare att lyssningsmässigt acceptera ett mindre lyckat slutresultat, förutsatt att man då har såpass bra ljud att man kan urskilja dessa saker.

Tyvärr skulle jag vilja påstå att 99% av alla audiofiler skulle kunna uppnå långt högre ljudkvalitet genom att ha bättre lyssningsrum och oftast behövs då även mycket större högtalarsystem än vad som brukar vara poppis bland audiofiler. Med sådana system kan man framkalla lite av en chock hos lyssnare. Kanske för att de flesta inte varit med om det tidigare och således inte har någon egentlig uppfattning av hur långt man kan nå med dagens stereosystem. Tyvärr alltså! Men det finns ju möjligheter alltså, man får se det positiva! Att få sig en riktig ljudchock är bra för hälsan kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-14 16:23

Nefilim, du är väl medveten om att sommaren är psykiskt helt vriden vad det gäller välljud, ingenting låter ju bra på sommaren, på sommaren håller man inte på med hifi, man är missnöjd, jävligt trött på att anläggningen står och blir dammig av bilarna på gatan, solen lyser in och man är allmänt orolig.

Nej, vänta till hösten, då låter det bättre igen !
NN

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-14 18:03

Visst upplever jag oftast välljud. Framförallt då på välgjorda produktioner, och dessutom ett mycket kompetent system med stora högtalare! :)

Men jag är mycket medveten om att jag genom akustiska åtgärder, kommer att få uppleva "nirvana"... :) Men tyvärr ligger det långt ned på prioriteringsstegen. :?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-15 12:49

NNord skrev:Nefilim, du är väl medveten om att sommaren är psykiskt helt vriden vad det gäller välljud, ingenting låter ju bra på sommaren, på sommaren håller man inte på med hifi, man är missnöjd, jävligt trött på att anläggningen står och blir dammig av bilarna på gatan, solen lyser in och man är allmänt orolig.

Nej, vänta till hösten, då låter det bättre igen !

word
admin

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-07-15 13:03

Kom hem efter en tiodagars tripp utomrikes och kopplade in anläggningen hemma och tyckte att det lät bättre än någonsin...
...pigg, utvilad och helt utan audiofila ambitioner. Skulle bara lyssna på Sting. Och det lät riktigt jäkla bra.
Skönt.

8) - efter att ha klämt på Accuphase apparater i Japan så kände man sig lite sugen men det gick snabbt över...

Vissa dagar är man inte på lyssningshumör. Har jag haft en jäktig dag eller har mycket i huvudet så biter jag ihop käkarna och då låter nästan inget sådär riktigt bra. Men kommer jag hem och det "släpper" så brukar jag ha mina bästa lyssningsstunder.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 13:10

nä direkt man är för stressad är det bara jobbigt att lyssna....bäst är det på lördagnätter när tjejen förhoppningsvis jobbar (tex idag :) )

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-07-15 14:12

Haakan_W: visst är det jobbigt när de ska sitta tätt ihop i soffan och gosa in sig - ljudbilden havererar ju totalt. Jag brukar lägga tjejen på en kudde i knät så har man huvudet fritt. ;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-15 14:42

pingvinlakrits skrev:Haakan_W: visst är det jobbigt när de ska sitta tätt ihop i soffan och gosa in sig - ljudbilden havererar ju totalt. Jag brukar lägga tjejen på en kudde i knät så har man huvudet fritt. ;)

Jag brukar dra av en rejäl brakskit - problem solved!

/J
admin

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 15:58

pingvinlakrits skrev:Haakan_W: visst är det jobbigt när de ska sitta tätt ihop i soffan och gosa in sig - ljudbilden havererar ju totalt. Jag brukar lägga tjejen på en kudde i knät så har man huvudet fritt. ;)

gosa? GOSA?? vad är det för konstiga saker du å tjejen håller på med? :roll:

Återgå till Generellt om hifi