hur hittar man en ljudreferens?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

hur hittar man en ljudreferens?

Inläggav boyafraid » 2006-07-11 02:10

menar inte en referens-skiva eller några låtar som man tycker är bra eller är bra inspelade/producerade
vad jag vill testa är ett systems förmåga att återge ljud så nära verkligheten som möjligt
problemet är att exempelvis en stråkkvartett är oändligt långt från min del av verkligheten - jag har ingen som helst förmåga att bedöma hur nära verkligheten inspelningen kommer (speciellt inte då jag ju inte är med vid inspelningstillfället, och även om jag är det lär jag ju glömma hur det egentligen lät på plats om inte jämförelsen sker direkt)
alltså, hur gör man för att skapa en ljudmässig referens som faktiskt är pålitlig? d.v.s. något som man vet någorlunda exakt hur det lät i verkligheten och som man kan använda för att testa ett systems möjligheter att återge detta

popedh

referens.

Inläggav popedh » 2006-07-11 02:22

Banda något ljud du är van vid att höra med 2st km84or i X/Y (folk kommer säkert föreslå 2 rundtagande i A/B. men jag håller inte med)
På en meters avtånd och uppåt e dom så raka att det nästan är verkligare än verkligheten. Är det ett seriöst test så kan du låna mikarna av mig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 02:24

Ja, det är nog bara genpm att lyssna på livemusik som man kan få det. Och det räcker nog inte med en eller två konserter, utan man behöver gå på några stycken på olika ställen, så att man kan bortse från lokalen och skaffa sig en bild av själva instrumenten och hur de ska låta.

Så tycker ju jag att det ska vara helakustisk musik utan förstärkning, för så fort signalen kommer i närheten av ett mixerbord så påverkas den som den gör på skivorna eller i anläggningen hemma.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-13 09:49

Hej.
Hur menar du med en pålitlig referens? Menar du att kunna ha en skiva du tar med för att testa olika system mot varandra, eller för att testa ett system mot referensen?
Som jag ser det så borde det vara möjligt att återskapa EN viss situation, precis som IÖ beskriver med stråkkvartett och tält.
(Problemen är ju sen att den kedjan inte ser likadan ut på någon skiva man kan köpa.)

Ett problem som uppstår om du vill ha en referensskiva för att jämföra olika system är att minnet kommer att vara en starkt begränsande faktor för pålitligheten.

Minnet begränsar även vid A/B-jämförelser, men inte lika mycket..

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-14 20:13

ja, jag pratar om alternativ nummer två, alltså ett ljud som jag vet exakt hur det låter och som jag sen kan köra igenom ett system för att se hur väl det återger det ljudet
när det pratas om transparenta system förstår jag inte riktigt hur man kan vara 100% säker på det så länge man inte har just ett sådant ljud eller sådan inspelad musik att jämföra med
men jag har ju ingen aning om hur exempelvis en stråkkvartett lät på platsen den inspelades
jag håller helt med dig om det du säger om minnet
det är lite därför jag undrar: hur går man tillväga för att ha en nästan helt säker referens att testa system eller enskilda komponenter med?

Användarvisningsbild
Claes

hur hittar man en ljudreferens

Inläggav Claes » 2006-07-15 16:42

Frågan om hur man kan hitta en ljudreferens är viktig. Ett problem bland andra är just det som frågeställaren själv fokuserar: att man som lyssnare sällan vet hur det akustiska ljudet lät vid inspelningstillfället.

Lösningen på problemet är mycket omfattande och tidsödande. Den innebär att man måste skaffa sig kunskap om akustik, stereosystemet och samtliga länkar i in- respektive uppspelningskedjan.

På vägen från akustisk verklighet till avlyssnat fonogram (som även det är akustiskt ljudande) finns ett stort antal länkar i signalkedjorna. Varje länk är potentiellt förvrängande. I praktiken ÄR också flertalet länkar i flertalet signalkedjor förvrängande.

Om ett uppspelat ljud har blivit påverkat av exempelvis sju olika förvrängande länkar i in- och avspelningskedjorna, säger det sig själv att man som lyssnare har svårt att veta hur detta hänger samman.

Situationen kompliceras ytterligare av att vissa förvrängningar kan motverka varandra mer eller mindre.

För att skaffa sig kunskap och ljudmässigt gehör för att kunna bedöma anläggningars och inspelningars potential som referenser, finns enligt min uppfattning ingen genväg. Det handlar helt enkelt (dessvärre inte så enkelt dock) om att lära sig nämnda samband, hur respektive länk fungerar, vilka mätvärden som krävs för ej detekterbar förvrängning vid lyssningsjämförelser (som ska ske blint) samt hur man praktiskt genomför vetenskapliga lyssningsutvärderingar för att ta reda på om respektive länk kan detekteras som förvrängande eller ej.

Återgå till Generellt om hifi