Vad tycks om detta system?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-22 01:16

Haakan_W skrev:
Vee-Eight skrev:En dörr in i basen är respekt! :D

Sånt som kallas basport? :wink:

:D 8O horn i denna klass är klart manligt

Ja när skaffar du HORN då, i pannan eller på golvet. :?: :?:
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-22 11:09

Morello skrev:
Mayro skrev:
Morello skrev:Låter nog ungefär som det ser ut. 8) - som en kul entusiastanläggnning utan större anspråk på hifi.

Fick du mindervärdighetskomplex morello så du måste häva dig..

:lol: :lol:

Inte alls, jag har aldrig gillat hornsystem och enpetade rörstärkare. :wink:

Bara det morello att vid en viss nivå så kan man inte "slå igen dörren" med orden att detta inte troligen är hifi. Rena storleken gör det till hifi .. Små burkar som du o jag har är verkliga enpetare i detta samanhang.. :lol:

Sedan så måste du väl inse att detta system är varje stärkare skräddarsydd för varje arbete osv.. Och det är inte kattskitgrejor karln har..

Hmm jag tror ändå det utalandet var med aningen "tillverkaravund i botten..erkänn morello.. :lol: :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-22 11:29

Bäste Mayro,,

Det finns många saker jag vill ha, men som jag inte har. Märk väl att anläggningen på bilden inte är en em dom.

Om han haft en SME 30 eller någon annan fin apparat had jag sagt något annat.

Riktigt junkiga 300B-steg och vintagehorn är inget för mig. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-22 12:53

Bästa morello :)

Jag är väl inte heller det direkt.
men jag kan ändå tro och gissa att detta system kan nog vara en upplevelse att lyssna på.. och detta kan nog vara otroligt mycket HIFI Hifi är hög trogenhet.. Och alvarligt så är hellre ett system med dessa egenskaper mer hifi än ett rakt streck på ett papper .

Musik skall ju svänga. Inte vara raka streck... :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-07-22 13:48

Hurryup: Det var nog mest storleksaspekten jag tänkte på.

Sopnedkastet ja det vore nog ett potent alternativ men det är fortfarande i bruk. Öppna spisen däremot har nog aldrig vart i bruk å rökgången är dessutom igenpluggad numera så den faller oxå.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-22 14:40

Birger skrev:Tycker tvärtom att det set skitfräckt ut :P

Ja, jo, fräckt kan jag väl sträcka mig till.... sen kanske det mest är färgsättningen (som kanske är bättre i verkligheten), samt de tre olika sofforna(!), ditslängda mattor (matchar verkligen helheten, gah) som stör mig.... plus att jag inte gillar träfanér på högtalare :) Glömde lampan i taket, hur har de tänkt där? :) Den vita dörren har lite Kubriks 2001 över sig..??

Kort sagt en helhet som får mig att associera till någon av Syd's sämre trippar :P

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-07-22 15:57

Riktigt junkiga 300B-steg
Borderline har jag hört en gång. (Hos Bahnsen engineering i DK) De spelade alldeles utmärkt tyckte jag.

Mayro, jag håller absolut med! Storslagenheten och snabbheten i (välkomponerade) system av det här slaget måste upplevas. Jag kunde överhuvud taget inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur sånt här låter innan första besöket hos Time - och där blev det ju fullständig knockout. När man känner sig som en liten dammtuss, fullständigt utlämnad åt musikens minsta nyck, men ändå alldeles behagligt. Elektronisk musik har jag ALDRIG hört med sådant tryck, driv och renhet som där. Och inledningen till Yellos "Pocket Universe" blev helt oförglömlig. 8O 8O 8O

Och Bosse Hanssons murade bashorn är min referens vad gäller basåtergivning. Kruttorrt, rent, inget bummel alls och full nivå ner till 18 Hz tror jag det var.

Så det här systemet skulle definitivt varit värt en tripp till Grekland för provlyssning. :D
Senast redigerad av Bernt_inaktiv 2006-07-22 23:34, redigerad totalt 1 gång.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-22 16:26

Jag tror jag börjar fatta vad hornentusiasterna gillar - nämligen den extrema riktverkasn dessa system inte sällan, men inte alltid, uppvisar. "Orkestern mitt framför nosen" och "vokalisten i knät" är uttryck som vidimerar min tes.

Bernt. är det "solar driftwood" du sytftar på?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-22 16:52

Inte framför nosen eller i knät. Mitt i huvudet.

Hjärnsubstansen skall vibrera.

Ungefär som karate, man siktar inte på det man slår på, man siktar en bit bakom.

Ansikten är död materia som ljudet skall passera. Rakt igenom.

Horn.

Ooooj ... ! Jag fick visst solsting tror jag.

(eller kanske hjärnan just skakade sönder, det var nån som spelade nåt ....)
Senast redigerad av phon 2006-07-22 18:39, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-07-22 18:33

Morello skrev:Jag tror jag börjar fatta vad hornentusiasterna gillar - nämligen den extrema riktverkasn dessa system inte sällan, men inte alltid, uppvisar. "Orkestern mitt framför nosen" och "vokalisten i knät" är uttryck som vidimerar min tes.

Nja, inte riktigt - för min del.
Hos Time är det extremt stor ljudbild, inte naturligt direkt utan STOOORT, och det gäller även i djupled. Nu gillar vi det så det är OK. Men mitt framför nosen och vokalisten i knät blir det aldrig - snarare tvärtom, långt ut bakom högtaleriet men väldigt påtagligt.

Bosse Hansson hade den gången jag var där ett experimentsystem uppställt som var dipoler i linecource så där spelade det - experimentellt... :? Men när han efter viss övertalning fick kopplat upp bashornen så var det rätt klart vad dom presterade. Uj, uj!
Jag har hört Bosses Chevrex hornsystem (med Lowtherhornen i lättbetong) på annat håll:

Bild

Det här tyckte jag spelade mer "inpå en" än t.ex Times grejer. Känsligt för förstärkeri är det - naturligtvis - också, jag har hört det med SE 2A3 (Japanska Sun-steg) som på bilden och då skrek det lite grann i mellanregistret, detta försvann helt med hembyggda monoblock med 6336-rör i push-pull. Över huvud taget spelar det här systemet mycket brutalt, tungt och välupplöst. Men det är mer åt det hållet som du beskriver.
(Se mer om det här systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37399
Times grejer http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512
och Bosse Hansson http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233 )

Själv har jag inte plats (och nog förstående grannar) för sådant här så därför har jag själv valt en annan väg med dipolbasar och högtalare i öppen baffel. Men jag skulle gärna ha ett sådant här system!

Morello skrev:Bernt. är det "solar driftwood" du sytftar på?

Ja, och "Celsius". 8)

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-07-22 23:02

Bernt skrev:Själv har jag inte plats (och nog förstående grannar) för sådant här

Känns som en ganska lam ursäkt :) Kör på istället för att skylla på annat :D
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-07-22 23:56

nl1970 skrev:
Bernt skrev:Själv har jag inte plats (och nog förstående grannar) för sådant här

Känns som en ganska lam ursäkt :) Kör på istället för att skylla på annat :D

:oops: Ja, jag funderar iofs emellanåt på om man skulle kunna använda vinden, den står tom ovanför. Om man tar hål i taket...

Hoppas inte någon misstycker om jag visar en bild från ytterligare ett extremt system. Jag nämnde Bahnsen Engineering i Danmark; här är en bild på ett av två rundstrålande horn i den anläggning som stod uppställd där under vårt besök:

Bild

En spektakulär anläggning på flera sätt. Här krävs utrymme!!! Hornen är ca 3,5 meter i diameter om jag minns rätt, lyssningsrummet är på drygt 100 kvadrat.

Länk för intresserade: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=5

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-07-23 00:31

Haha va fräckt :lol:
Snacka om entusiast...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-23 19:47

Jag tycker det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning att dom som har hornsystem spelar extremt högt.
Ino grejorna är ju också kapabla att spela skithögt med men det fälls aldrig någon kommentar om att användarna normalt spelar högt.
Fördomar skulle jag vilja påstå. Att hornägare skulle gilla extrem riktverkan har jag aldrig hört någon säga. Och att få vokalisten i knät vill väl ingen heller, möjligen vokalissan. Så fördommar haglar efter förmodligen dåliga erfarenheter.
Både stark riktverkan som finns och orkestern i ansiktet som också förekommer med horn är snarare problem med att hantera riktverkan eftersom man kanske använder horn som är tänkta att spela för 10-40m lyssningsavstånd på 3 meter.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-23 20:58

Harryup skrev:Jag tycker det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning att dom som har hornsystem spelar extremt högt.
Ino grejorna är ju också kapabla att spela skithögt med men det fälls aldrig någon kommentar om att användarna normalt spelar högt.
Fördomar skulle jag vilja påstå. Att hornägare skulle gilla extrem riktverkan har jag aldrig hört någon säga. Och att få vokalisten i knät vill väl ingen heller, möjligen vokalissan. Så fördommar haglar efter förmodligen dåliga erfarenheter.
Både stark riktverkan som finns och orkestern i ansiktet som också förekommer med horn är snarare problem med att hantera riktverkan eftersom man kanske använder horn som är tänkta att spela för 10-40m lyssningsavstånd på 3 meter.

Menar du att man här på detta forum skulle någonsin aggera mänskligt och ha tro och fördommar i stället för fakta? 8O

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-24 00:10

Bernt:
Förstår att Lowther i detta systemet spelade rakt på. Trattarna kommer mig veterligen ifrån Lowther Audiovector och där spelade dom uppåt taket och inte alls direkt mot lyssnaren. Råkar ha haft samma modell fast i glasfiber för länge sedan och drev dom med Leak TL12. Hade en del prassliga och skäranderesonanser i övre mellanregistret som var svårtäjmda innan man justerat konerna på PM4 fast försvann helt gjorde dom aldrig riktigt.

Mayro: Kan väl vara mänskligt att glömma bort sig ibland.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-24 00:23

Kan väl vara mänskligt att glömma bort sig ibland

:lol:

Jag tror helt ärligt att detta system som väckte lite "feelings" här med lätthet skulle få var o en av våra system att likna rena rama leksakerna...

Rena storleken av systemet gör att det troligen ger en så överväldigande ljudmatta så man glömmer ev smått skit som man sitter i en miniburk vi oftast använder i gemen. och värderar..

Dessutom så behöver snubben knappt röra volymen för att få ut ljud. Så disten bör vara rätt låg väl i förhållande till en övergympad liten golvare med två eller så element..

jaja. Jag skulle i alla fall INTE tacka nej till några timmar i det ljudrummet..

Föregående

Återgå till Generellt om hifi