Svanå startkit!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

wintersun

Svanå startkit!

Inläggav wintersun » 2006-07-10 23:17

http://www.diffusor.com/Forstorade/startkit.htm

12 000kr + frakt och moms.

Optimal lösning? Prisvärt? Det vettigaste sättet att spendera 12000kr på sin anläggning?

Diskutera!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-10 23:21

Mja... Är takabsorbenten identisk med framväggsabsorbenten så skulle det kunna gå att använda vettigt men det vågar jag inte säga utan ha sett närmare på dem och rummet de ska placeras i. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-11 01:30

problematiken uppstår ju i att alla rum inte är likadana...den enda födelen som jag kan tänka mig är att efterklangstiden minskar lite....men om man inte kan så mycket om sitt rums egenskaper är det nog lite vanskligt att bara köpa ett kit på gott och ont?

(även fast det mest troligt gör ett helt kalt rum betydligt bättre)

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-07-22 00:05

Att ta bort 1a sido refelxen är väl (nästan?) aldrig fel.

Bas problem har väl i stort sett alla, svanås basabsorbenter kan väl frekvensjusteras ?

Kitet är säkert jätte bra, fast man måste fortfarande mäta rummet akustiskt för att veta var och hur kitet skall passas in. :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-22 01:01

Asbra iniativ att dom tagit fram detta. Jag kan inte tänka mig att det kan göra någon skada i något rum. Basabsorbenterna är väl justerbara. Dock förstår ja inte hur man kan vilja ha sådanna åbäken i sin hemmiljö, kanske o man har mer ett dedikerat rum, eller så skynken framför.

Jag hade gärna sett lite diffuserande pryttlar med i kittet, att placera mellan högtalarna.

jag hade gärna sett dämpning att sätta runt högtalarna, kanske skynken.

Men, det är ju ett STARTKIT så..

Har man råd så, 12000 för absorbetner är dyrt, dock, de dära basabsorbenterna skall ju bygas utav någon, så det är säkert inte helt gratis att tillverka.

Sjyst !!

Takabsorbent är ju trevligt, där uppstår annars nått lurt fladdereko tyker jag.
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-22 11:01

när "startkitet" ligger på 12000 kr tror jag många redan skrämts bort fån att jobba med sin accustik hemma..

Ett startkitpris skall ligga runt max 4000 kr kanske för att "kännas" som ett startkit i ögonen på dom flesta.

Och snacka om överprisatta saker detta med accustikgrejor börjar anta.. Det kostar för en vanlig lådda med lite absorberande i ju hutlöst mot motsvarande låda då den kallas möbel..

Detta är en marknad där man verkligen utnyttjar folks okunskap så man kan ta hutlöst betalt..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-22 11:09

Är faktiskt böjd att hålla med Mayro. Kitet i sig må vara så dyrt, men det är ju inte en standardvälsignelse åt musikåtergivningen att bara slänga in de där grejjerna i sitt lyssningsrum, man måste väl iaf skapa sig ett hum vilka akustikproblem man skall lösa? Efter 12kkr så är det ju inte alls säkert att det löser ngt öht. Mkt kan man ju lösa på egen hand med enkla lösningar och byggen.

Å andra sidan, 12kkr är ingen större kostnad i hifisammanhang. Det finns de som blivit lurade för mkt större belopp. :wink:

Appropå priser; ngn som vet vad Varitune kostar?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-22 11:28

Känns som lite dyrt alltså...

Man kan ju börja med att hyra in Lindroos eller IÖ - båda är erkänt duktiga på akustik för lyssningsmiljö hemma, och den kostnaden torde vara extremt låg i jämförelse med ovanstående startkit. Som någon redan nämnt: Inget rum är det andra likt, så varför inte utnyttja de med rejäl kunskap inom området och får ett bättra utgångläge ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-22 12:46

kostnadsfritt kan man ta info direkt på forumen också. Så slipper man betala för detta också om man inte har råd..

Spika lite klarar dom flesta OM man vill..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-22 14:02

Grunderna klarar man nog efter lite studerande av forum som sagt. Mätmikrofon och en liten mixer klarar man på runt en tusing, sen är det bara med datorns hjälp lära sig rummet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-22 14:15

Vee-Eight skrev:Grunderna klarar man nog efter lite studerande av forum som sagt. Mätmikrofon och en liten mixer klarar man på runt en tusing, sen är det bara med datorns hjälp lära sig rummet.

Inte något som jag rekommenderar.

Jag rekommenderar hellre studier i akustik. Att förstå vad en kurva visar på en dator och varför kräver långt mer än ett par ögon. Att mäta (och därav förstå) rums akustiska egenskaper är bland det svårare saker man kan ge sig in på.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-07-22 14:39

Alltså, bilderna visar ju en studio, inte ett hemlyssningsrum!
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-22 14:40

Johan:

Visst är det så, men jag menade att man kan komma en bit. Minns att zvenzzon byggde lite papprör för att påverka lite pucklar i sitt rum, och jag tror inte han skulle vilja kalla sig ens kunnig på akustik. Experimenterandet med mik, enkla mätprogram och snickaranda kan vara rätt skoj. Iaf för att se vad som händer när man gör saker.

Innan man pillat lite på egen kammare och skaffat sig lite orienterande kunskaper i ämnet så är det tveksamt om man skulle kontakta experthjälp. Tror att innan dess så förstår man inte vad det är man egentligen är i behov av, eller förstår åtgärderna.

Hade för mig att slicka sig på armbågen var ett svårare företag än rumsakustik. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-22 14:49

v-4 kostar runt 1500 +moms och v-6 nån hundring mer..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-24 08:03

V4:orna verkar kunna stämmas av inom 45-110 Hz. V6:orna har jag inte hittat någon information om. Håkan, ditt rum verkar ju ha en resonans som ligger under V4:ornas verkningsområde.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-24 08:37

RogerGustavsson skrev:V4:orna verkar kunna stämmas av inom 45-110 Hz. V6:orna har jag inte hittat någon information om. Håkan, ditt rum verkar ju ha en resonans som ligger under V4:ornas verkningsområde.

hehe ja jo märkte det när jag hade mätt :)

v-6 torde fixa biffen annars....dom har 20-60hz...men jag tror det blir först och främst en stor membranabsorbent av väggen bakom högtaleriet....fungerar inte det nog bra blir det nån v-6a...enligt mats där så kan dom fixa ungefär 1-2db i lyssningsplats å det är ju inte fy skam

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-24 11:27

1-2dB på lyssningsplats? Är det verkligen allt? Dom rum jag har tittat på (några stycken så jag påstår inte att jag kan något) har väl aldrig haft rakare återgivning än 6-10dB och det +-.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-24 11:58

Jag tycker svanås initativ ær utmærkt! Naturligtvis blir det inte optimalt eller i nærheten av perfekt, dærtil krævs en riktig akustikkonuslt. Och om alternativet ær ett helt obehnadlat rum så kan jag sætta en vaniljgømma på att det blir bættre om man dæmpar av førsta sidoreflexen, klæmmer in några basabsorbenter (och gærna ett par bredbandsabsorbenter också før att få bort ev. skrællighet). Har man løsa grejjor, typ det svanå sæljer, kan man ju enkelt prova ut saker och placering.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-24 12:04

Harryup skrev:1-2dB på lyssningsplats? Är det verkligen allt? Dom rum jag har tittat på (några stycken så jag påstår inte att jag kan något) har väl aldrig haft rakare återgivning än 6-10dB och det +-.

ja alltså det är inte lätt att få ner en topp på 10-15db....beroende på hur mycket jag får ner toppen med en membranabsorbent som framvägg.....så kanske det blir en helmholtz i taket..det är ju inte så mycket mer jobb...

1-2db är ganska mycket förresten...smoothar förhoppningsvis också ut dalarna lite också

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-24 14:50

Alltså, om man ser det i relation till att många audiofiler kan sälja sin CD-spelare och köpa en billig DVD-spelare samt ett sådant kit och garanterat inte få sämre ljud så är det ju ganska bra.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-24 18:31

Haakan_W skrev:v-4 kostar runt 1500 +moms och v-6 nån hundring mer..

Jag var säker på att det skulle komma någon kommentar om vad Vee-Eight kostar per timme också...

/J
admin

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-07-24 20:11

Slartibartfast skrev:Jag var säker på att det skulle komma någon kommentar om vad Vee-Eight kostar per timme också...

Men han är ju riktigt billig, men gör å andra sidan ingen större nytta 8)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Återgå till Generellt om hifi