Delningsfrekvenser för Martin Persson-högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonas9

Delningsfrekvenser för Martin Persson-högtalare

Inläggav Jonas9 » 2006-04-05 16:30

Hej!

Jag har ett par gamla Martin-Persson högtalare (tror de är från slutet på 70 el. början på 80-talet). Nu har dock ena mellanregistret lagt av o jag tänkte leta rätt på ett par ersättningselement. Skulle dock behöva lite information som t.ex. delningsfrekvenser o känslighet på högtalaren. Nån som vet var man kan få tag på detta?Jag tror att modellen kan finnas med i nåt gammalt nummer av Stereo hifi handboken...högtalarna är 3-vägs, ett element av varje sort, dessa är frontmonterade (EJ toppmonterade) diskanten är rektangulär (och försänkt för att komma i fas med bas o mellanregister), basen är på 8 tum...

Tacksam för svar!

/Jonas

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-05 16:50

Du har högtalare i MP SilverRing serien som fanns i minst 2 storlekar.
En modell hade 8 tums bas SR 2T och den andra SR 4T hade en 10 tums bas.
Impedansen var 8 Ohm och mellanregistret var ett 4½ tums Peerless.
Känsligheten var normal, 88 resp. 85dBp vid 1V och delningen var 600 och 5000 Hz för MP SR 2T resp. 500 och 5000 Hz för MP SR 4T
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-04-05 18:51, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
toho60

Inläggav toho60 » 2006-04-05 16:50

Finns några modeller att välja på men det verkar vara delningsfrekvenser vid 600 och 5000 hz på trevägarna med 8 tum bas
Beräknad känslighet 88dBp vid 1 V
Skruva loss den trasiga högatalaren och kolla ev märkning
Hifikit kanske har ersättningselement, byt i båda lådorna!

Mvh Tommy

Användarvisningsbild
toho60

Inläggav toho60 » 2006-04-05 16:51

Oops här går det undan 8O

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-05 17:01

Har du mätt på talspolen ? har du tur har bara tilledningen till talspolen gått av relativt åtkomligt så du lätt kan fixa till det.

Gamla peerless element brukar gå att hitta lite överallt utom i butiker, mellanregistret var relativt vanligt på 70 talet och användes i många högtalare.
Vad du än gör så kasta inte bort det gamla elementet. Det går att byta talspole på i värsta fall.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-06 12:22

Dessvärre är Peerless äldre element ur produktion. Ett liknande element har funnits ända tills förra sommaren, beteckning 821575. Har själv ett par Martin Persson MiniRing som använder en variant av mellanregisterelementen i dina SilverRing 2T som basar. Dessvärre är skumkanterna på väg att lämna in och att hitta sådana lösa verkar svårt. Min bror har(hade) ett par SilverRing 2T. Jag modifierade dem en aning eftersom diskant- och mellanregistrerelementen inte var monterade på ett vettigt sätt. Fixade också skumfronter som inte täpte till för ljudströmmen (grovporig skumplast från Åkessons i Målilla). Diskanterna i SilverRing 2T var samma som i Carlsson OA-50/51/52 i första serien. Tydligen sjönk kvalitén på dessa genom åren.

Användarvisningsbild
Jonas9

Inläggav Jonas9 » 2006-04-06 12:40

Tack för hjälpen, det verkar som det är modell SR 2T jag har...Känner igen problemet med skumkanterna...de torkade sönder o sprack upp rejält, konen blev i princip friställd från chassit...så jag beslöt mig för att byta skumkanter. Troligtvis var det jag som inte riktigt centrerade ena konen innan limningen (kan dock ha skadats tidigare p.g.a. den trasiga upphängningen), vid provlyssningen efteråt lät det inte bra ur ena elementet o man kan känna att talspolen skrapar i om man trycker lätt på konen...gjorde samma slags skumkantsbyte på basarna på mina Epicurehögtalare vilket gick finfint.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-06 12:51

Okej men i så fall är det ju bara att lösa upp limmet och centrera om elementet.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Jonas9

Inläggav Jonas9 » 2006-04-06 17:29

har funderat på det, vet dock inte hur man ska göra för att inte förstöra skumkanten...limmet jag har använt är liquisole, tror det pallar för rätt mycket...Som jag ser det finns det tre sätt:

-Hetta upp elementet o hoppas att limmet smälter(?)...problemet är att andra saker kommer nog börja smälta före...(enligt spec på limförpackning ska det hålla upp till 110 grader, så man måste över den temperaturen...)

-Ta bort limmet med kemikalier...fast det gäller ju att inte samma kemikalier löser upp skumkanten...

-Vara stadig på handen o försöka skära bort fogen med en hobbykniv...

Är det nån som har erfarenhet av av sånt här tar jag gärna emot förslag!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-12 23:47

http://www.madisound.com/pdf/peerless/821615.pdf

Madisound säljer tydligen fortfarande de här, som möjligen kan vara lämliga ersättare.

Liquisole nä ingen aning prova med aceton i den delen som ligger längst bort från membranet men det funkar nog inte. Skaffa nya kanter så kan du skära lite lugnare.[/url]
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-14 14:19

Bild

Så här ser dina mellanregister ut va ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Jonas9

Inläggav Jonas9 » 2006-04-17 23:10

MP:
det ser ut att vara samma modell (diameter 11.4 cm, diagonalen 14 cm, mina är dock inte inkapslade)
Är de till salu?
Har kollat upp limmet, det enda sättet att ta bort det när det har härdat är mekanisk bearbetning (karva med kniv alltså)...
[/img]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-17 23:25

Två saker:

1. Liquisole är (praktiskt taget) samma sak som Plasic Paddings "Repair Extreme", och det är ett av de tåligaste och starkaste limmer man kan träffa på. Ingen ide att försöka vinna över det utan att totalförstöra surrounden.

2. Enheten "dBp" används i detta fall för mätning av akustisk uteffekt, inte för ljudtryck, "X dBp vid 1 volt" är alltså inte en känslighetsangivelse, utan ett sätt att ange verkningsgrad (med reservation för att impedansen inte är rent resistiv). Den mätning man gör för att finna dBp vid 1 volt gör man typiskt i en efterklangskammare. Man mäter ju all utstrålad effekt.

Enheten är inte omräkningsbar till känslighet (vilket ljudtryck man får framför högtalaren vid vanligtvis 2,83 volt RMS), med mindre än att man vet exakt hur mycket högtalaren ifråga sprider vid varje enskild frekvens. Och det vet man aldrig... :wink: Jo, kanske vid mycket låga frekvenser förvisso.

Hur många dBp vid 1 volt en högtalare ger ifrån sig är i praktiken bara informativt för bruk i sådana rum där man av akustiska skäl inte vill placera högtalare överhuvudtaget...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-17 23:46

Nej tyvärr, bilden kommer från en såld auktion som jag hittade när jag googlade lite.
Jag tror att allt på bilden såldes för några 20 lappar.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-18 07:34

Men på Martin Persson SilverRing 2T hade väl mellanregistren inte inverterade skumkanter?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-26 14:23

Här är en som säljer högtalare med sådana mellanregister
http://www.tradera.com/auction/Hemelektronik/aid_27922730
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-26 15:53

Martin Persson SilverRing 2T har mellanregister med plåtsarg/plåtchassi. De som visas på bilden är väl varianten med integrerad låda i plast?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-26 17:41

Vet ej men jag gissar att kapslingen går att ta bort
Ha ett fint liv.

malare

Inläggav malare » 2006-04-27 09:59

Elementet med kapsling är inte samma element som det som ska vara i Silverring. De har olika parametrar.

Silverringens element försvann ur Peerless sortiment i början av 80-talet och ersattes av ett element med polyprop-kon som hade motsvarande parametrar. Det heter 821575 men det har också fursvunnit ur sortimentet och jag vet inte om det har ersatts med något annat. Det här var några år sedan så det kanske finns att få tag på någonstans ifrån.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Jonas9

Återupptar gammeltråden...

Inläggav Jonas9 » 2006-07-25 17:19

efter en ...liten... paus i projekterandet vad gäller mina Martin Persson-högtalare tänkte jag göra ett ryck igen...Jag är tacksam för all info jag fått hitills. Funderade på att helt enkelt byta ut mellanregistrerna, tror att det är enklast, det är visserligen bara ett som är defekt, men det andra låter lite "slitet" (har väl en 30 år på nacken). Jag har ett par Coustic HT-604v bil-mellanregister som jag tänkte använda istället
Vas 2,1 L
Fs 89 Hz
Qts 0,68
Impedans 4 ohm

Funderar på om jag kan använda diskant o bas delen av det befintliga delningsfiltret och endast byta ut bandpassdelen?(måste göra detta pga annan impedans)
Är den någon som vet vad för typ av filter det är?(butterworth, linkwitz-riley...) Skulle behöva veta detta för att kunna beräkna rätt värden för de nya komponeterna

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Återupptar gammeltråden...

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-25 17:56

Jag tror det är enklare och billigare att hitta begagnade Miniringar som funkar. Det är svårt att få till ersättningselement lika bra som original. Men om välljudskraven inte är så hhöga så är det väl bara att prova med nå´t.

Eller så skaffar du andra, bättre högtalare... Det skulle jag ha gjort i alla fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-25 18:38

Dessa skulle kanske kunna användas http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=21?
Sedan ska vi skilja på MiniRing och SilverRing 2T. MiniRing har inget mellanregisterelement utan ett basmellanregisterelement speciellt framtaget åt Martin Persson.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-26 01:08

RogerGustavsson skrev:Martin Persson SilverRing 2T har mellanregister med plåtsarg/plåtchassi. De som visas på bilden är väl varianten med integrerad låda i plast?

MP skrev:Vet ej men jag gissar att kapslingen går att ta bort

Njae.. Den integrerade lådan var i aluminium.

Den gick för övrigt inte att ta bort med mindre än att man tog till bågfilen och sågade bort lagom stora delar av de, från sidan, för att ta bort den slutna "lådeffekten".

Om jag inte minns fel så var magnetsystemet (och alla poldelar) monterade i "lådans" bakre vägg, så tog man bort lådan så försvann även halva motorsystemet!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Generellt om hifi