Manzarek:
Jag tycker att Ing.Öhman har förklarat tydligt varför det är klart jobbigare att lära sig skriva med kinesiska tecken än med det latinska alfabetet.
Behöver man verkligen testa att lära sig kinesiska tecken för att inse att det är jobbigare att lära sig
tusentals tecken än att lära sig 28?
Jämför de här två skrivtecknen:
A och
Det ena är som du ser ett tecken från det latinska alfabetet och det andra är ett ganska okomplicerat kinesiskt tecken, är det ena signifikant svårare att lära sig än det andra?
Själv skulle jag svara nej.
Men det jobbiga är som sagt att du måste lära dig tusentals kinesiska tecken om du skall kunna läsa och skriva någorlunda, dessutom finns det ju betydligt mer komplicerade tecken, som det här till exempel (samma tecken skrivet med fyra olika typsnitt) :
Vad gäller dyslexi så är jag ingen expert på området precis, men jag har svårt att tro att läs och skrivsvårigheter inte kan uppkomma även när man använder kinesiska tecken.
Det beror förstås också på hur du exakt definierar dyslexi.
Så vitt jag vet så kan till exempel sådant här ofta ge läs och skrivsvårigheter:
q b d p
Det är ganska lätt att blanda ihop dessa tecken, tycker i alla fall jag

.
Det är emellertid inte särskilt svårt att hitta åtskilliga kinesiska tecken som också är väldigt lätta att blanda ihop:
Dessutom behöver man så vitt jag vet ofta sätta ihop
fler än ett tecken för att skriva ett ord på kinesiska.
Och när man läser till exempel svensk text så läser man inte heller
varje bokstav, i alla fall inte om man läser snabbt, man läser snarare ett helt ord på en gång, så jag är inte
helt övertygad om att tolkningen i hjärnan skiljer sig så våldsamt åt mellan skrivsätten.
Vad som däremot är absolut helt säkert är att man faktiskt måste använda hjärnan
både när man läser kinesisk text och när man läser svensk, även om man gör det på lite olika sätt

.
Vh