Hjälp med nålar&pickup till vinylspelare..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

visions

Hjälp med nålar&pickup till vinylspelare..

Inläggav visions » 2006-07-27 00:29

Hej! Jag har precis fått en Numark tt-1650 av min flickvän. Nu vill jag gärna få en liten snabbkurs i det här med pickuper och nålar.. vad är det och vad gör det för skillnad från nål till nål och pickup till pickup. Berätta gärna lite om det och ge mig kanske lite tips vad jag ska uppgradera min med.. på det här forumet brukar man oftast få fett med bra respons!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-27 00:51

Själva nålens utformning, den sk slipning, ger en god förutsättning till resten av återgivningen, den är rätt essentiell i sammanhanget. Dess precision avgör upplösningen i avspelningen. Elliptisk slipning brukar vara det som är rätt allena rådande bra slipning. Den sämsta slipningen är när den är rund, dvs sfärisk, men är också billigast. Magnetsystemen som omvandlar rörelsen från spåret via nål och nålarm är ju också rätt viktig att den är bra konstruerad att den ger ett frekvenssvar så likt RIAA-standarden som möjligt. Här finns ju som du vet system med en rörlig magnet, MM, och system med rörlig spole, MC. Den senare brukar ha lägre utsignal, och får transformeras upp. Fördelen med MC-pickuper brukar sägas att de har bättre upplösning pga lägre rörlig massa i nålarmen. Nackdelen är att de är svåra att matcha bra mot en arm.

Matchningen mellan arm och pickup är också en mkt viktig parameter i sammanhanget. Pickupen har en komplians, dvs en siffra som talar om hur styv nålarmens upphängning är. Monterar man en pickup med styvare upphängning på en arm som har en låg egenmassa, så hamnar armens och pickupens gemensamma självsvängningsfrekvens rätt högt, tom upp i hörbara området. Dessa resonanser sätt ju också igång av informationen på skivan. Målet är då att matcha en resonansfrekvens till runt 9 Hz, där man kan dämpa ut den på olika sätt utan man äventyrar att ta bort information från ljudet man spelar upp.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-27 08:18

Just den där skivspelaren är dock en DJ-spelare och den är kanske inte superbra om man vill ha en maximalt bra lyssning på vinyl hemmavid. Oftast är fokus i en sådan konstruktion lagd på snabb start, att man kan backa med pickupen i spåret etc. Det blir lätt kuggning från en sådan stark motor och tonarmarna brukar väl vara åt det stabila hållet och kräva styvt upphängda pickuper. Hela konceptet går lite åt fel håll om man är ute efter maximalt utbyte från vinylmediet. Besitter dock ingen kunskap om den nämnda skivspelaren utan det här är en allmän fundering.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-27 10:06

Det går säkert att njuta av musiken via din skivspelare.
Det finns en vinyl/PU "skola" på HF:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50647
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-27 10:56

Den artikeln handlar om geometrin och den är ofta helt uppåt väggarna på många DJ-spelare. Några av dem har t.o.m. helt raka armarsom Vestax PDX-2000 MK II! Tala om felaktig geometri... Sedan ska man ha rätt geometri i andra planet - vertikalt. För att hitta en passande pickup bör man veta armens rörliga massa. Förmodligen är den rätt hög i detta fall. Bra är också om armen har bra lager som inte glappar eller är trögrörliga. Finns ett antal standardpickuper som kanske kan fungera. DJ-pickuperna är ett kapitel för sig, många har väl fortfarande sfäriska nålar? En RIAA-ingång på förstärkaren krävs, om det inte redan är inbyggt i skivspelaren. Anpassning pickup-RIAA kan också vara problematisk.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-27 12:22

Hur nålarna verkligen ser ut och deras uppgivna form skiljer sig åt en del. Enligt tidigare då jag pratat med VDH finns det inga elliptiska nålar alls. Man tar en rund och lägger in 2 plan på den. Men anliggningsytans radie är fortfarande densamma som det runda ämne man utgick ifrån.
Så nålformen är nog det minsta problemet med att få något ljud ur denna spelare.

Återgå till Generellt om hifi