norman skrev:Varför missuppfattas ALLTID:
"dyra saker behöver inte vara bra"
till
"Ok, ni säger alltså att allt dyrt är kasst och att en klockradio är bäst!"
Om du redan har en föruttfattad mening om att dyrare alltid är bättre är det väl onödigt att fråga? Det är väl bara att inhandla lite dyra saker?
Tillåt mig att småle.
Ett rimligt svar från min sida vore väl nånting i stil med:
"Varför missuppfattas alltid sarkastiska formuleringar och tillspetsade resonemang?"
Nu tänker jag dock hålla mig ifrån att skriva en sån sak, eftersom det bara skulle dra igång en debatt helt utanför ämnet.
Jag uppskattar faktiskt att ni inte bara kör på den lätta linjen "dyrare är bättre" och det var mycket riktigt en anledning till att jag också valde att fråga er här på "Faktiskt.se". Sen tycker jag det är lite lutsigt att folk i gemen ofta har en dålig ovana att hårddra allting (därav min, så här i efterhand, misslyckade sarkasm). Varför måste man alltid jämföra extremerna?? En 1000 kr-DVD mot en 15 000 kr-CD! I detta fallet kanske det hade varit rimligare och mer relevant att jämföra mot en CD-spelare för 2500 kr, närmare bestämt en NAD C320BEE?
Nu ska jag dock inte gnälla så mycket. Ni gör ju ändå ert bästa för att jag inte ska kasta slantar i sjön och det uppskattas förstås innerligt. Jag köper helt klart resonemanget att de stora elektronikföretagen kan pressa priser tack vare stora volymer. På grund av denna insikt och andra faktorer har jag nu istället börjat snegla åt Panasonics nya digitala hemmabioreceivers. Alltså de med digital förstärkning. Har förstått digitalt är "det nya" för pris/prestanda-freaks som jag själv.
Exempelvis Panasonic SA-XR15
Hoppas bilden funkar nu...
Pris drygt 2500 kr.
Och den är ju inte ful, så det stör heller.