Fönsters påverkan på akustik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
labrat

Fönsters påverkan på akustik?

Inläggav labrat » 2006-08-11 18:02

Hej!
Nyinflyttad i lägenhet och totalt missnöjd med anläggningen som tidigare lä t så bra. :(

Nuvarande placeringen är långtifrån optimal, men i princip enda sättet som är kompatibel med snygg möblering vilket jag får leva med. Ljudbild osv låter bra, men basen har mer eller mindre försvunnit (tidigare hade jag högtalarna ca 70cm ut från väggen, nu står de ca 10cm ifrån för att få någorlunda djup) samt det låter _väldigt_ vasst (mycket diskant!).

Vägg bakom lyssningsposition (ca 1.5m från lyssningspositionen) beståer av 2 stoora fönster plus en fransk balkong med fönsterdörr, dvs nästan hela väggen är fönstertäckt. Kan detta vara boven i dramat? Och isåfall skulle det hjälpa att hänga upp en stor draperivägg av tjockt tyg bakom lyssningsposition?

Länkar en mkt enkel skiss över rummet (utan annat möblemang) och där tänkt draperi eventuellt kan få plats. Tack på förhand!

Bild

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-11 18:10

Det är knappast fönstrens fel att basen försvunnit, det beror på att rummet har andra mått som leder till nivåsänkning av vissa frekvenser på lyssningsplats. Om du lyssnar vid någon av väggarna kommer du att uppleva mycket kraftigare bas. Du får experimentera med högtalar- (och soff-)placeringen så gott det går.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-08-11 18:13

Nej, jag tänkte givetvis inte på basen utan den hissnande diskanten. Basen är helt okej som det är, det stora felet är vassheten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-11 18:29

Men du skrev ju att "basen har mer eller mindre försvunnit". Hur kan det vara okej? Mot vassheten i diskanten hjälper nog draperiet liksom andra tygföremål. Mattor, gardiner, kuddar o.s.v.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-08-11 18:44

Jag är fredagstrött och snurrig! Basen fungerar bra nu när högtalarna står nära väggen till skillnad från förra rummet då de behövde stå långtifrån. Ber om ursäkt för temporär förvirring. :D Och tack för svar! IKEA har någon stålvajer man kan sätta upp och hänga upp draperi på, gäller bara övertala sambon. Vilket tjockt tyg som helst duger?

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-11 19:38

labrat: Kolla i min medlemmstråd :wink:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-11 21:15

Återkom med intryck när möblemanget och växter, katter, sambo och tavlor är på plats. :) Har du provat att spela på den andra rumsledden?
Inaktiv

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-08-12 17:23

Just det jag skulle nog testat att spela på långväggen. Ställer du upp grejerna på mitten av ena långvägen så lär ju inte sidoväggarna ställa till med nåra mer problem å det är ju en bra början. Om rummet är så stort som det verkar.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-08-12 21:07

pingvinlakrits: Det mesta är på plats, även om katten har svårt att sitta still.

Krellmaster: Jo, det fungerar säkert bättre. Tyvärr fungerar det inte riktigt med möblemanget iövrigt. Jag är beredd att offra lite "ljudkvalitét" för att få en bättre helhet, dock är jag ju inte nöjd med ljudet som det är nu. Så jag gör hellre någon form av akustisk reglering (draperi mest aktuellt) om det hjälper. Får försöka hänga upp någon temporär lösning och se hur det blir.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-08-12 22:58

Försök dämpa bort 1a sido reflexen från högtalarna. Gärna bakom dom också.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Återgå till Generellt om hifi