Finansman och audiofil satsar på högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-08-14 02:31

paa skrev:
BB skrev:Av reaktionerna hittills att döma, är vi på rätt väg.
Mvh //BB

Har ni färdiga prototyper för provlyssning redan?

Ja. M1 fins redan. Den är en vidareutveckling av det som vi tidigare kallade Red Rose R3 (testad i Sterophile bl.a.) Nu med nya bandelement och ny woofer.

M3 Pro finns också för lyssning om några veckor. Patrik Finn var faktiskt en av de första som lyssnade på den modellen hemma hos mig för flera år sedan. Och skrev uppskattande ord om systemet på Hifi-forum :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-08-14 02:51

patrikf skrev:
Rauna skrev:
patrikf skrev:
Rauna skrev:Det är väl kul med en Svensk högtalartillverkare, just nu är det lite tunnt trots att Svenska högtalare har mycket gott anseende utomlands.

Lycka till!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Nja, i det här fallet är det tyvärr så att det har förlorats ganska mycket pengar genom åren på BB´s projekt som inte har visat sig vara realistiska. I det här fallet verkar det i allafall vara en sponsor som har råd att bli av med lite pengar om det skulle visa sig gå åt skogen igen :) .

"Hellre jag lyss till den stäng som brast - än aldrig spänt min båge" Snorre Sturlasson (vikingahövding).

Gör man något exponerar man sig för risken att "köra i diket". Det är bara att klättra upp borsta av sig och gå vidare med en ny erfarenhet. Att inte utsätta sig för risker leder inte framåt.

"Erfarenhet gör att man kan undvika misstag, erfarenhet får man av att göra misstag"

Bo Hansson Rauna/Opus3

Jo, så kan man givetvis resonera om det är ens egna pengar.
Såg att detta diskuterades på hififorum också.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52753
Givetvis hoppas jag att detta ska gå bra även om jag vet hur det har gått flera gånger tidigare. I värsta fall kan det göra det svårare för andra tillverkare att få investeringar om branchen får ett oseriöst rykte(ur investeringssynpunkt).

Patrik:

ETT företag av de jag varit inblandad i gick åt pipan; Centara AB. Detta skedde helt utan min vetskap medan jag befann mig i USA. Anledningen tänker jag inte ta upp här utan nöjer mig med att säga att jag på intet sätt var involverad i det skeendet. Ej heller var jag orsaken därtill, varken direkt eller indirekt. Men det är glömt nu och livet går vidare. :wink:

Vill du ha detaljerad info är du välkommen att kontakta mig personligen.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-14 06:18

dimitri skrev:Patrik skrev som svar på Bos inlägg:
Jo, så kan man givetvis resonera om det är ens egna pengar. ...

Kan ligga ngt i det, men:
Då borde du högeligen uppskatta en högtalarkonstruktör som enbart satsat egna pengar på utvecklingen. Och visa det också. Man kan sas inte äta kakan och ha den kvar.

Ja, jag har fått intrycket av att de flesta små svanska tillverkare satsar sina egna pengar. Liksom de flesta andra småföretagare.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-14 06:23

BB skrev:
patrikf skrev:
Rauna skrev:
patrikf skrev:
Rauna skrev:Det är väl kul med en Svensk högtalartillverkare, just nu är det lite tunnt trots att Svenska högtalare har mycket gott anseende utomlands.

Lycka till!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Nja, i det här fallet är det tyvärr så att det har förlorats ganska mycket pengar genom åren på BB´s projekt som inte har visat sig vara realistiska. I det här fallet verkar det i allafall vara en sponsor som har råd att bli av med lite pengar om det skulle visa sig gå åt skogen igen :) .

"Hellre jag lyss till den stäng som brast - än aldrig spänt min båge" Snorre Sturlasson (vikingahövding).

Gör man något exponerar man sig för risken att "köra i diket". Det är bara att klättra upp borsta av sig och gå vidare med en ny erfarenhet. Att inte utsätta sig för risker leder inte framåt.

"Erfarenhet gör att man kan undvika misstag, erfarenhet får man av att göra misstag"

Bo Hansson Rauna/Opus3

Jo, så kan man givetvis resonera om det är ens egna pengar.
Såg att detta diskuterades på hififorum också.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52753
Givetvis hoppas jag att detta ska gå bra även om jag vet hur det har gått flera gånger tidigare. I värsta fall kan det göra det svårare för andra tillverkare att få investeringar om branchen får ett oseriöst rykte(ur investeringssynpunkt).

Patrik:

ETT företag av de jag varit inblandad i gick åt pipan; Centara AB. Detta skedde helt utan min vetskap medan jag befann mig i USA. Anledningen tänker jag inte ta upp här utan nöjer mig med att säga att jag på intet sätt var involverad i det skeendet. Ej heller var jag orsaken därtill, varken direkt eller indirekt. Men det är glömt nu och livet går vidare. :wink:

Vill du ha detaljerad info är du välkommen att kontakta mig personligen.

Mvh //BB

Ja, jag vill inte hålla på och älta om det förgångna. Det var ju bra att du kommenterade ryktena. Och jag uppskattar att du deltar här och "utsätter" dig för kritiska konsumenter.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-08-14 14:32

patrikf skrev:

Då borde du högeligen uppskatta en högtalarkonstruktör som enbart satsat egna pengar på utvecklingen. Och visa det också. Man kan sas inte äta kakan och ha den kvar.

Ja, jag har fått intrycket av att de flesta små svanska tillverkare satsar sina egna pengar. Liksom de flesta andra småföretagare.

Patrik,

Jag tror nog att du har rätt på den punkten. Dock är vår situation att 75 återförsäljare i 16 länder på 4 kontinenter vill köpa produkterna och för att tillgodose marknaden krävs stora tillverkningsresurser från dag 1. Kan man inte leverera till alla i rimlig omfattning från och med den dag man går ut på markanden så blir det problem.

Mvh //Bo

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-14 15:53

fast räcker 6.5 mille så långt menar du?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-14 16:33

Vi får hoppas att Bosse gör fina produkter så att Sven Olof slipper uppleva samma pengabrist som under tidigt 1990-talet då han var skyldig 1,8 miljarder pga en del tveksamma affärer. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-14 17:50

Modigt att satsa i en branch som HiFi och högtalare.

Lycka till!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-14 19:32

BB skrev:
patrikf skrev:

Patrik,

Jag tror nog att du har rätt på den punkten. Dock är vår situation att 75 återförsäljare i 16 länder på 4 kontinenter vill köpa produkterna och för att tillgodose marknaden krävs stora tillverkningsresurser från dag 1. Kan man inte leverera till alla i rimlig omfattning från och med den dag man går ut på markanden så blir det problem.

Mvh //Bo

Ja, jag ser inte att satsat EGET kapital på något sätt skulle ge produkten ett mervärde :) .

Föregående

Återgå till Generellt om hifi