Informativt om högtalaruppställning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Informativt om högtalaruppställning

Inläggav Nefilim » 2006-08-10 13:44

Audio Physics har mycket bra info om högtalaruppställning. Mycket seriöst och informativt, samt lärorikt.

Högtalaruppställning
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-08-10 15:25

Håller alla med om nedanstående?

Research carried out at Audio Physic has proved that an apex angle of 75 ° between listener and speakers has no negative effects, providing that the set-up of the music system is correct.

Rule No. 9

This means that for your set-up that the distance between the speakers can be 1.2 times as much as the distance between the speakers and the listener.
...perspektiv...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-10 15:39

guldfisk skrev:Håller alla med om nedanstående?

Research carried out at Audio Physic has proved that an apex angle of 75 ° between listener and speakers has no negative effects, providing that the set-up of the music system is correct.

Rule No. 9

This means that for your set-up that the distance between the speakers can be 1.2 times as much as the distance between the speakers and the listener.

Tror nog det gäller Audio Physics modeller. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-11 09:01

Nefilim skrev:
guldfisk skrev:Håller alla med om nedanstående?

Rule No. 9

Tror nog det gäller Audio Physics modeller. :?

Jag tror trots allt det har mest med örats egenskaper att göra.
Undrar hur deras experiment gått till?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-21 08:30

Jag kan säga att det gäller just APs modeller och även konstruktörens nya företag Sonics. Uppställningen fungerar oerhört bra.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-08-21 09:04

AP:s högtalare är väl traditionellt konstruerade. Principerna borde gälla de flesta högtalare utom sådana som är särskilt konstruerade för att stå intill vägg (Carlsson, Naim t ex). Jag tycker mig ha läst liknande placeringstips många många gånger förr....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-21 09:12

mapem skrev: Jag tycker mig ha läst liknande placeringstips många många gånger förr....

Med så bred vinkel som 75 grader?
60 grader har ju varit den gamla tumregeln, som senare forskning visat vara för stor för bästa stereoseparation. Därför är denna breda vinkel väldigt förvånande.
Edit vinklarnas värde korrigerat.
Senast redigerad av paa 2006-08-21 12:45, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-21 10:22

paa skrev:
mapem skrev: Jag tycker mig ha läst liknande placeringstips många många gånger förr....

Med så bred vinkel som 75+75 = 150 grader?
120 grader har ju varit den gamla tumregeln, som senare forskning visat vara för stor för bästa stereoseparation. Därför är denna breda vinkel väldigt förvånande.

Ja visst verkar det konstigt.? När man lyssnar på dom så förstår man dock riktigt snabbt att dom låter bäst på det sättet. Invinkling ska vara så att man precis skymtar högtalarnas insidor.

AP´s minimonitor STEP fungerar precis så, det blir en dramatisk förbättring av ljudbilden jämfört med både triangeln och uppställningen som förespråkas på bl.a faktiskt.se (lyssningsposition = 1,8 x avstånd mellan högtalarna)

Att det blir så pass mycket bättre fokus trots det större högtalare-till-högtalare avståndet gentemot lyssningsplats borde väl vara lite unikt.

Även Manga_X här på forumet upplevde exakt samma sak med sina Argenta från Sonics.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-21 10:37

paa skrev:Med så bred vinkel som 75+75 = 150 grader?

Med "an apex angle of 75° between listener and speakers" måste väl menas att toppvinkeln på triangeln mellan högtalarna och lyssnaren är 75°? Alltså att jämföra med exempelvis Ino Audios rekommendation på 46°. Förvisso större, men inte så mycket...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-21 11:34

Och den tidigare "standarden" var väl 60 grader och inte 120, PAA?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-21 11:42

jeppe skrev:AP´s minimonitor STEP fungerar precis så, det blir en dramatisk förbättring av ljudbilden jämfört med både triangeln och uppställningen som förespråkas på bl.a faktiskt.se (lyssningsposition = 1,8 x avstånd mellan högtalarna)

Förklara gärna vad det är som upplevs som en förbättring? Är det återskapande av en verklig ljudbild det gäller eller handlar det mera om att "det låter bättre"?

Det förespråkade 46 grader mellan högtalarna från lyssningsplats innebär lyssningsposition =1.18 x avståndet mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-21 12:41

RogerGustavsson skrev:Och den tidigare "standarden" var väl 60 grader och inte 120, PAA?
Rätt, jag fick nåt sorts hjärnsläpp på måndagsmorgon. Jag korrigerar.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-21 13:09

jeppe skrev:--snip--
AP´s minimonitor STEP fungerar precis så, det blir en dramatisk förbättring av ljudbilden jämfört med både triangeln och uppställningen som förespråkas på bl.a faktiskt.se (lyssningsposition = 1,8 x avstånd mellan högtalarna)
--snip--

Skall det inte var 1.18 gånger?

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-21 21:52

RogerGustavsson skrev:
jeppe skrev:AP´s minimonitor STEP fungerar precis så, det blir en dramatisk förbättring av ljudbilden jämfört med både triangeln och uppställningen som förespråkas på bl.a faktiskt.se (lyssningsposition = 1,8 x avstånd mellan högtalarna)

Förklara gärna vad det är som upplevs som en förbättring? Är det återskapande av en verklig ljudbild det gäller eller handlar det mera om att "det låter bättre"?

Det förespråkade 46 grader mellan högtalarna från lyssningsplats innebär lyssningsposition =1.18 x avståndet mellan högtalarna.

Oj, en typo :oops: 1,18 ja.

Vad jag menar är en upplevd mer korrekt ljudbild, högtalarna presterar bättre på alla områden i den här positionen. En sångerska t.ex befinner sig "ännu mer" i mitten.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-23 00:15

jeppe skrev:Jag kan säga att det gäller just APs modeller och även konstruktörens nya företag Sonics. Uppställningen fungerar oerhört bra.

Att Joachim Gerhard förespråkar just denna uppställning för sina högtalare innebär ju inte att andra märken inte kan dra fördel av den också. Så att säga "just APs modeller" va ju lite tokigt.

Återgå till Generellt om hifi