Det var alltid lika trevligt som det brukar vara hos Marten. Jag spelade mina medhavda skivor och han spelade några egna skivor. Vi pratade lite om skriverierna på faktiskt.se och hififorum.nu och jag har försökt hålla mig utanför diskussionen tills jag fått en chans att höra systemet och bedömma själv hur det låter.
Jag förstår varför vissa tycker att det låter "ljust" eller att efterklangen är för lång. I min dikussion med Leif så la han fram vilka problem han tyckte att rummet hade och vad som skulle göras i framtiden. Om jag förstått honom rätt så har rummet problem med för lång efterklang från 200-500 (-600)hz och sedan finns det en peak vid 1000hz +-några hundra hz. Hur många db peaken ligger på kom jag inte ihåg exakt, men något säger mig att det var kring 4 db. Med "glesa" inspelningar funkade det bra. När det blev lite mer ös i musiken tenderade det hela att gröta ihop sig. Jag har varit med om värre anläggningar på denna punkt men eftersom jag har fått ner efterklangtiden så pass mycket i mitt rum, märker jag det lättare i andra rum. Detta var dock Leif medveten om och det verkar som att han kommer att åtgärda detta.
Dessutom var det lite problem med resonanser i basen vid cirka 40 hz samt en del dippar i basområdet (som jag upplevde det). I systemet ingår ju även ett aktivt filter med förstärkare till bastornen. Marten håller på att utveckla en rumskorrigeringsenhet till denna del (under 100 hz). Eftersom förstärkaren har en hel del effekt att leka med så kan man förutom att skära av resonanstopparna, även i viss mån höja dipparna (15 db totalt om jag inte missminner mig).
När de fixat efterklangen och basproblemen tror jag verkligen Swedish Statment får visa vad det går får. I dagsläget låter det bra och med vissa inspelningar, som var lite glesa till karaktären, lät det riktigt bra. Dock så blir man lite lyssningstrött när det exempelvis kommer in en distad elgitarr i bilden men detta var ju Leif på det klara med så det känns ju bra

Jag önskar Marten å Swedish Statment all lycka, känns kul att någon annan förutom koenigsegg vågar sig på den riktigt dyra skalan inom sin respektive nisch.