Swedish Statement

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-30 17:30

Denna regniga och fuktiga lördagen tog jag mig i kragen å gick till Marten för att lyssna på det omtalade Swedish Statment. Det var bara jag och Leffe där... det känndes exclusivt bara det :P

Det var alltid lika trevligt som det brukar vara hos Marten. Jag spelade mina medhavda skivor och han spelade några egna skivor. Vi pratade lite om skriverierna på faktiskt.se och hififorum.nu och jag har försökt hålla mig utanför diskussionen tills jag fått en chans att höra systemet och bedömma själv hur det låter.

Jag förstår varför vissa tycker att det låter "ljust" eller att efterklangen är för lång. I min dikussion med Leif så la han fram vilka problem han tyckte att rummet hade och vad som skulle göras i framtiden. Om jag förstått honom rätt så har rummet problem med för lång efterklang från 200-500 (-600)hz och sedan finns det en peak vid 1000hz +-några hundra hz. Hur många db peaken ligger på kom jag inte ihåg exakt, men något säger mig att det var kring 4 db. Med "glesa" inspelningar funkade det bra. När det blev lite mer ös i musiken tenderade det hela att gröta ihop sig. Jag har varit med om värre anläggningar på denna punkt men eftersom jag har fått ner efterklangtiden så pass mycket i mitt rum, märker jag det lättare i andra rum. Detta var dock Leif medveten om och det verkar som att han kommer att åtgärda detta.

Dessutom var det lite problem med resonanser i basen vid cirka 40 hz samt en del dippar i basområdet (som jag upplevde det). I systemet ingår ju även ett aktivt filter med förstärkare till bastornen. Marten håller på att utveckla en rumskorrigeringsenhet till denna del (under 100 hz). Eftersom förstärkaren har en hel del effekt att leka med så kan man förutom att skära av resonanstopparna, även i viss mån höja dipparna (15 db totalt om jag inte missminner mig).

När de fixat efterklangen och basproblemen tror jag verkligen Swedish Statment får visa vad det går får. I dagsläget låter det bra och med vissa inspelningar, som var lite glesa till karaktären, lät det riktigt bra. Dock så blir man lite lyssningstrött när det exempelvis kommer in en distad elgitarr i bilden men detta var ju Leif på det klara med så det känns ju bra :)

Jag önskar Marten å Swedish Statment all lycka, känns kul att någon annan förutom koenigsegg vågar sig på den riktigt dyra skalan inom sin respektive nisch.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-01 04:00

Skönt med ett forum som detta där man slipper moderators som går in och skyddar "sina" intresse mot branschen. Kul med dina åsikter.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-01 06:05

Jag kommer inte att få tid över att åka och lyssna på swedish statemen.

Jag håller med föregående talare att det är skönt med ett forum där moduratorerna inte går in och skyddar sina intressen och skickar arga pm om man skriver vad man tycker om ett ämne eller en produkt (har blivit utsatt för det på ett annat forum).

Sedan håller jag med Johan_Lindroos att kanske 99.5% inte har hört en anläggning där musiken flödar fritt in i sinnet.

Jag hoppas jag har gjort det hos en av sveriges trevligaste och mycket sympatisk och kunniga person innom ljudproduktion.
Det har blivit min reference när jag besöker olika butiker,allt från så kallad High End till hifiklubben.

Detta tillhör en annan tråd så åter till swedish statement

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-01 09:22

Jag har postat samma recension på di andra forumen och det finns ju ingen annledningen till varför jag skulle få klagomål eller PM av någon moderator. Min recension är ju tipp topp :roll:

Men jom8993, nu får du skriva ut vem den här sympatiske personen är... eller åtminstone skicka ett PM så jag får veta 8)

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-01 10:11

Ok Merkurius jag ska säga vem det är som jag tycker är mycket sympatisk
och kan mycket om ljudproduktion,
det är Bo Hansson (opus3) i Karlskoga som jag besökt ett par gånger.
En mäniska som en del skrämt ifrån detta forum vilket jag tycker är jävligt tråkigt,
det är Erik Andersson (Audion) som jag besökt många gånger!
Han har mycket att tillföra bara man vill lyssna på honnom!!

Jag har inte besökt Ingvar Öhman men jag tvivlar inte på hans kunskap

Det vi ska vara jävligt glada över i lilla sverige är att det finns eldsjälar som vill föra vårat fritidsintresse framåt sen spelar det ingen roll om dom heter Ingvar Öhman,Bo Hansson eller Erik Andersson,dessa mäniskor lever,eller alla firmor i Göteborg!!

Ok det finns fler,
jag vet men att räkna upp dessa blir det en ny tråd!

Grabbarna i swedish statement riktar sig till köpare med mycket pengar mer än vad en "svenne" med en normal ekonomi har till förfogande över!!!

Är Audio conceps skivspelare så himla bra?

vad skulle sägas om swedish statement II

Bosse Och Ingvar spikar ihop högtalare,Erik bygger förstärkare,Bosse och "mirre" på veteran hifi bygger skivspelare,CD spelare finns det massor av,det är bara att ta det dyraste,så impar det på alla,
Kablar,bänkar och annat lulul får Bo,Ingvar,Mirre och Erik plocka ihop efter eget önskemål kanske Stridbeck den äldre kan stå för träarbetet och Stridbeck (Matias) den yngre fixar CD ljudet.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-01 21:00

Bosse Och Ingvar spikar ihop högtalare,Erik bygger förstärkare,Bosse och "mirre" på veteran hifi bygger skivspelare,CD spelare finns det massor av,det är bara att ta det dyraste,så impar det på alla,
Kablar,bänkar och annat lulul får Bo,Ingvar,Mirre och Erik plocka ihop efter eget önskemål kanske Stridbeck den äldre kan stå för träarbetet och Stridbeck (Matias) den yngre fixar CD ljudet.

Hahahahahahahahahaaa.. DU har humor du.. Jag skulle vilja se en filimspelning i nerkortad version sedan om framtagningen som typ "ozborns"... :lol: :lol:

:lol: :lol: . Nån hifi fick dom ALDRIG ihop dessa konstruktörer med egna viljor 8) .. Men väl multimiljobnärer blev dom av stålarna filmserien drog in. Folk skulle sitta klistrade vid tv apparaterna för att se spektaklet då alla skall vara "bäst" samtidigt..

Haha... Snälla dra ihop detta "statmentgäng" o börja filma... Occ choppers är rena rama dagiset jämförelse..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-02 00:53

Det är bra att du tar mitt inlägg med humor angåend swedish statment II
din sammanfattning av ev resultat är väldigt roligt skrivet,Hihihihi(':lol:')
Laughing
Senast redigerad av jom8993 2006-10-02 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-02 09:21

Mayro skrev:Haha... Snälla dra ihop detta "statmentgäng" o börja filma... Occ choppers är rena rama dagiset jämförelse..

Vad menar du Mayro?! Denna samling blygsamma, inlyssnande, kompromissvilliga herrar skulle väl inte ha något problem att komma överens? Eller du kanske tänker på att konstruktionstempot skulle bli något lidande av när de bugandes mot varandra alla säger; "varsågod - du först..." "vi gör som du vill ..." "din idé är nog mycket bättre än min..." "hm, jag kan mycket väl ha fel..." ...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-02 10:50

Jag skall erkänna att jag i alla fall hade varit mycket intresserad av resultatet om det hade blivit något :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-02 11:10

Jag har ingen humor, jag tar allt på allvar. :D Det är ju en fullkomligt lysande idé!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 11:26

MichaelG skrev:
Mayro skrev:Haha... Snälla dra ihop detta "statmentgäng" o börja filma... Occ choppers är rena rama dagiset jämförelse..

Vad menar du Mayro?! Denna samling blygsamma, inlyssnande, kompromissvilliga herrar skulle väl inte ha något problem att komma överens? Eller du kanske tänker på att konstruktionstempot skulle bli något lidande av när de bugandes mot varandra alla säger; "varsågod - du först..." "vi gör som du vill ..." "din idé är nog mycket bättre än min..." "hm, jag kan mycket väl ha fel..." ...

Hälsn. Michael

du snappade (min humor) där på rätt sätt.. :D
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-02 11:29

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Garvade åt Mayros inlägg men ditt var ju ännu roligare! :lol: "Kompromissvilliga herrar ", underbart! 8)
McIntoshnörd!

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-02 18:44

Det är mycket roligt att kunna lätta upp stämningen lite bland alla allvarliga och "politiska" inlägg som förekommer på alla forum:en.

Ett gott skratt förlänger livet!!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi