Låter detta bekant?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Låter detta bekant?

Inläggav Morello » 2004-02-06 02:45

"I did not mean to be flippant. I meant to be dimissive.
This topic is not worth arguing, because it all hings on what you are looking for in reproduced sound. If you are one of those listener who, like me, gets goosebumps from the sound of live, unamplified acooustical music, then you will probably want to hear as much of that sound as possible at home, even though it may be impossible to reproduce perfectly. To you, real sound and reproduced sound are inextricably related.
If all you are looking for are sounds that make you feel good or enhance your enjoyment of the music, then, of course, you are not going to care whether or not the reproduction sounds anything like the original, and you will not have the slightest idea what old farts like me are talkning about."

-J. Gordon Holt, Senior Writer, The Absolute Sound

(Saxat från Stereophile vol 27 , nummer 2. Insändaren var ett svar till extremsubjektivisten Art Dudley)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-06 16:04

Ja, något. :)
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Låter detta bekant?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-06 21:23

Morello, kan du reda ut vem som är vem och hur frågan och svaret förekom i sitt sammanhang? Art Dudley, han är skribent på vilken tidning?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-06 21:28

Jo alltså, J Gordon Holt grundade Stereophile för sisådär 30 år sedan och skriver numera för TAS. Art Dudley är en relativt ny skribent på Stereohile. Art Dudley är vad jag kallar en extremsubjektivist. 8)

Jag tycker att J Gordon Holt's insändare beskriver ganska väl att hifibranschen är tudelad - ena sidan strävar efter hifi och den andra är mer hängiven olika färgningar.

Den citerade insändaren är en liten del av ett ganska långt "bråk" mellan å ena sidan Art Dudley, å andra sidan J. Gordon Holt. 8)

Johan, du läser väl s-philen :?: :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-06 21:51

Ah, då fattar jag lite bättre! Jag har bara haft Sterjofajlen i ett år. För ett tag sedan tog prenumerationen slut, jag tyckte inte att tidningen gav så mycket, mycket p g a att det var så mycket flumsnack, mätningarna verkar dock mycket seriöst genomförda dock. Men när han som mäter, vad heter han nu igen... :oops: , även skriver, de testerna tycker jag är bra.

Morello, om nu J Gordon Holt verkar vara en vettig kille, man borde kanske läsa Absolute Sound lite mer? Jag trodde mer att den blaskan var ännu flummigare än Stereophile.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-02-07 09:53

Jag måste väl vara objektivistsubjektivist eller nåt, för jag tycker behållningen med blaskan är Art Dudleys resonemang OCH mätningarna. Jag tycker Art och inte minst brevskrivaren som JGH besvarar försöker höja diskussionen till en "högre" filosofisk nivå. Inte polarisera. Polariseringen och "jag har rätt du har fel" står JGH för.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-07 21:19

Kul att vi ser HELA debatten här...NOT!
Utan här tar vi bara och klipper in det som passar oss.

Så kan någon visa mig en totalt ofärgad anläggning från skiva till öronen? Om inte, så är det ju så att ALLA lyssnar på färgade anläggningar!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-02-07 21:41

Men vissa väljer ju med flit saker och ting som förändrar ljudet istället för att sträva mot mindre förvrängning ... konstigt tycker jag ...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-07 21:45

Ondjultomte skrev:Men vissa väljer ju med flit saker och ting som förändrar ljudet istället för att sträva mot mindre förvrängning ... konstigt tycker jag ...

Nej, dom väljer ett ljud som PASSAR dom! Vi hade ju för ett tag sedan frågan om den 100% perfekta anläggningen som all musik låt dålig i. Skulle man då välja den?
Men enligt LTS sida så har man väl redan en hel anläggning som är "ofärgad" som inte är så dyr så vad är problemet? Dom som anser det är det perfekta valet kan väl köpa en beg 208 och Denon CD och lite EKK så är det fixat sen. Finns ju ingen anledning att diskutera något som redan är klart.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-07 22:06

Hej!
subjektivisten skrev:Så kan någon visa mig en totalt ofärgad anläggning från skiva till öronen?
Om inte, så är det ju så att ALLA lyssnar på färgade anläggningar!

- Håller faktiskt.se med s om att man inte "bör" förglömma att skiva ej är detsamma
som orginalljud, inte orginal-master och framförallt är den inte verklighetens** orginalljud!
Mao förändringar ifrån skiva är inte per definition av ondo även om målet är o efterlikna
verklighetens ljud så långt som detta är möjligt. (då ju skiva ej är detsamma som... ;))

(Dock så kan detta bli en aning filosofiskt o ska? ev ej köras in i A*bsurdum)

** Åtminstone gällande akustiska inspelningar (Electronica få bli underbart kapitel för sig :D )

Mvh A *

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-02-07 22:25

så mkt kloka ord
Bikinitider

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-07 22:33

Hej!
celef skrev:så mkt kloka ord

- A*v vem?
M?, h?, J_L?, B?, s?, Ojt?, A*? el av c själv??

Mvh A*(ltruistikern)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-02-07 22:45

från s & a*
Bikinitider

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-07 23:03

jag trodde att jag var objektivist men nu inser jag faktiskt att jag är subjektivist. Jag tycker absolut att ljudet i min anläggning ska passa mig!! Hur det eventuellt lät när det uruppfördes skiter jag i (särskilt som de skivor jag lyssnar på oftast uruppfördes i en studiomonitor).

Väl kommen till den konklusionen innebär inte det att jag vill betala en massa pengar för komponenter som färgar ljudet. Det har jag EQ till, resten av anläggningen vill jag ha transparant så att jag kan färga som jag vill, inte komponenttillverkarnas hårdkodade färgning.

Återgå till Generellt om hifi