Vilka LTS prylar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
reeltoreel

Vilka LTS prylar

Inläggav reeltoreel » 2006-10-04 16:58

Vilka av LTS utvalda prylar(högtalare,förstärkare,cd,) skulle du välja vid köp av helt paket.
Funderar nämligen på att anskaffa anläggning nr:2 där hemma och varför då inte testa det LTS tycker är bra grejer.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-04 18:15

Carlsson oa50.2
Sentec SC9
NAD 208
Pioneer 668

Klart! 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2006-10-04 18:16

Försteg: Sentec SC9
Slutsteg: Sentec PA9
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-04 18:18

Vee-Eight skrev:Carlsson oa50.2
Sentec SC9
NAD 208
Pioneer 668

Klart! 8)

Nad 208 till OA 50.2 - snacka om overkill! :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 18:18

prisklass????rätt bra att veta totalen du tänkt dig..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-10-04 18:34

En av de med ganska gott resultat testade Denon hemmabiorecievrar. Mkt prisvärda! Slutsteg kan man komplettera med, men i många fall tycker jag att det inte är nödvändigt (beror på anspråk mm.) Signalkälla vet jag inte, varför inte prova med inbyggd DAC i Denon-reciever? Vissa av dem skall vara ganska hyfsade om jag förstått rätt ( och vilken jag har själv använt.)

Högtalare är svårare, där finns ju inga direkta rekommendationer såvitt jag känner till? Bara att välja mao. Kanske den nya Carlsson vad den nu heter, OA60? Eller 52.3, vilka håller hög klass imho Eller ett par gamla LTS-f1, som jag för första gången hörde i helgen i ett akustikreglerat rum och fann vara bättre än jag trodde (EDit: Riktigt bra!). Inte dåligt att få ett par fullregisterhögtalare, vilka spelar rent och klart (enär kanske inte det allra bästa i upplösning?) för ca 6000:-.
Finns ju en del annat att välja på också...
Senast redigerad av Maarten 2006-10-04 19:26, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-10-04 18:50

Hetsporren skrev:Nad 208 till OA 50.2 - snacka om overkill! :lol:
Varför det? Det finns väl gott om "en mindre högtalare av en viss modell" som får energi från 208. Inget snack om killekill då?
Tub - nu på burk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-04 18:55

Till OA50.2 måste ju en Denon 2105 räcka och bli över, blir ju väldigt mkt billigare än Sentec + Nad 208...

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-04 20:13

Hepp!
tack för alla svar å synpunkter.
Carlsson har jag länge varit sugen på att prova, så även en Rotel, men det är det ingen som nämnt ännu konstigt nog.(rotel alltså)
Priset för kalaset får vara hur billigt som helst, med ett absolut maxpris på 20 000:-(vi pratar begagnat)
Anledningen till köpet är att jag totalt snöat in på rörförstärkare och vinyl.(gott det iofs)
Men jag vill prova något annat utan glöd för en gång skull, vet ju många som är helnöjda med sina transistorprylar och som inte kan tänka sig en rörpytts, så varför vara insnöad?
20 000:- är alltså maxgräns för att prova ett annat slags upplägg för njutningsbart lyssnande.
Är jag ute i blåsväder då? Med tanke på prislappen?
Anläggningen ska lyssnas på i sovrummet, så det blir väldämpat :wink:
Det enda som igentligen är ett krav(läs önskemål)från min sida är en fjärr för av/på och volym på förstärkaren.
Överlever dock utan!
Vill även tillägga varför jag nämnde LTS som förespråkare i topic.
Som jag förstått så provar dom ut maskinerna och förespråkar dom som "färgar" ljudet minst, och det gillar jag, ofärgat ljud alltså.
Hoppas jag fattat rätt!

/reel

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-04 20:33

Asså ang carlsson, 208, och overkill, så skrev jag det lite med en glimt i ögat. Dels att en del av rekommendationerna är rätt gamla och att i många fall kommit ersättare som är tveklöst bättre. Det vet jag iaf när det gäller Carlsson. Sedan är det ett gammalt djungelordspråk att carlsson-burkarna växer med den utrustning den är kopplad till. Så en den blir inte alls bortkommen med en 208, 1090 eller för den delen en 2105*. Carlsson oa50.2 är numera en rätt dålig modell jämfört med dagens oa60 och .3-uppgraderingar.

Reeltoreel:
Tror att man kan komma otroligt långt på 20kkr.

*Rätt fantastiskt egentligen att alla fattar vad siffrorna betyder... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-04 20:40

Jag har precis kopplad in en Denon RCD-33. Efterföljaren till 31:an som rekommenderas. Anslöt ett par restaurerade Boston A40. Lade i soundtracket från The Commitments och satte mig här för att gå igenom mailen. Kunde inte låta bli att kolla faktiskt.se och hittade den här tråden. Va bra det låter! Vad skulle bli bättre med "stor" anläggning?

/Jocke

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-04 21:13

Jocke skrev:Jag har precis kopplad in en Denon RCD-33. Efterföljaren till 31:an som rekommenderas. Anslöt ett par restaurerade Boston A40. Lade i soundtracket från The Commitments och satte mig här för att gå igenom mailen. Kunde inte låta bli att kolla faktiskt.se och hittade den här tråden. Va bra det låter! Vad skulle bli bättre med "stor" anläggning?

/Jocke

För dig eller rent tekniskt?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 21:31

Jag skulle köpa ett par Infinity 2,5 för ca 5-7 tusen beroende på skick.

säg 6000....I hyfsat bra skick..Men lägg hellre lite mer än lite mindre. renovera dom är inte skoj.. Så finner du för 8000 som är kanonskick på banden så sattsa då hellre på dom än billigare sämmre..

Ett Jungson klass a 80w för 6-7 tusen levererat nytt.

Ett beg Denonförsteg från förr. typ Pra 2000
4-5 tusen.

nu har du lagt ner 16 till 17 tusen...ev 18...

Sedan någon lämplig cd-dvd spelare från beg sidorna som du gillar.. Kabla allt med enklaste möjliga du redan har..

Och du kommer grina gott åt en hel del av dom du besöker och jämför ditt ljud ... men av glädje grinar du gott...

detta är INTE ett LTS system. Men jag hävdar detta system är klart mer ljud per krona än dom system som LTS kan ställa upp med för motsvarande kronor i alla fall.. :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-04 21:49

Tackar för din info Mayro, men som jag sa i topic är jag intresserad att testa av LTS rekommenderade prylar.
Men det du erbjöd är noterat, vem vet :wink:
Ett plus i anläggningen vore dock ett inbyggt riaa.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 21:55

reeltoreel skrev:Tackar för din info Mayro, men som jag sa i topic är jag intresserad att testa av LTS rekommenderade prylar.
Men det du erbjöd är noterat, vem vet :wink:
Ett plus i anläggningen vore dock ett inbyggt riaa.

denonen HAR inbyggt ria.. Dessutom ett rätt ok sådant också tydligen..

Du kan ju besöka en kille som har ett lite motsvarande system sedan o jämföra ditt kommande LTS system.. Så får du gråta lite över dina surt bortkastade slantar... :)

säg till mig då du vill ta det besöket så ordnar jag det.. :)

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-04 22:02

Hmm!
Har du något otalt med LTS Mayro :roll: :lol: :wink:
Saker å ting går alltid att sälja om man inte är nöjd med dom.
MEN JUST NU SÅ VILL JAG TESTA AV LTS REKOMMENDERADE PRYLAR!
Kan jag säga det mer tydligt :wink:

Jag har även sagt att jag tagit din rekommendation i beaktande Mayro.
Det räcker väl så för nu kanske?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-04 22:05

Vee-Eight skrev:
Jocke skrev:Jag har precis kopplad in en Denon RCD-33. Efterföljaren till 31:an som rekommenderas. Anslöt ett par restaurerade Boston A40. Lade i soundtracket från The Commitments och satte mig här för att gå igenom mailen. Kunde inte låta bli att kolla faktiskt.se och hittade den här tråden. Va bra det låter! Vad skulle bli bättre med "stor" anläggning?

/Jocke

För dig eller rent tekniskt?

33:an rekas ju av LTS! Tänkte ha den i köket men blev förbluffad av hur bra den låter! Jag tänker behålla mina 51-or och SPU:n för visst är de bra! :D Vad jag menar är: Om man börjar från scratch, hur motiverar man en större kostnad?

/Jocke

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-04 22:20

Jocke:

Det är en bra fråga faktiskt. Det finns både kända och okända guldkorn, de tidigare finns listade i LTS rek-lista, andra brukar florera som standard begagnattips på diverse forum som detta. De okända guldkornen dyker upp rätt otippat, som tex att NAD 3020 har en ypperlig RIAA-del. Klart otippat. Sedan finns ju möjligheten att även köpa nytt, och då finns ju en del guldkorn även där för en liten kostnad.

I många fall kan ett högre pris vara förknippat med antingen mer finesser, bättre konstruktioner och i fråga om högtalare; möjlighet att kunna spela starkare. Så ser väl motivationen ut tror jag. :wink: Vare sig man är LTS:are eller esoterisk ormoljetjusare så finns det nog prisnivåer för apparatur som är svåra att komma under med hedern i behåll.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-04 22:31

Då kan du börja med att köpa min Denon 2105a som är till salu så har du ett grymt prisvärt försteg för bara 3000kr :) , om du hämtar den i Stockholm då jag inte har orginal kartongen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-04 22:36

FBK:

Vafalls! Man får väl inte annonsera på Faktiskt!? :? 8O :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-04 22:47

:oops: Känslomässigt så känns det bättre om någon som uppskattar 2-kanalsljudet på 2105an köper den än tex någon 14åring, låter kanske konstigt i en dels öron men så känner jag.

Ps. Ska inte upprepas V8a :wink: .

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 23:19

reeltoreel skrev:Hmm!
Har du något otalt med LTS Mayro :roll: :lol: :wink:
Saker å ting går alltid att sälja om man inte är nöjd med dom.
MEN JUST NU SÅ VILL JAG TESTA AV LTS REKOMMENDERADE PRYLAR!
Kan jag säga det mer tydligt :wink:

Jag har även sagt att jag tagit din rekommendation i beaktande Mayro.
Det räcker väl så för nu kanske?

måste man ha något otalt med en förening för att ge tips om val av grejor som jag är säker på kommer ge dig mer ljud per krona?
Svaret ät ett rungande NEEEEEJ!!!

Så vet du.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 23:29

Beggat så är nog en Denon DCD625 och en Denon DRA585 plus ett par nya OA-60 en rätt svårslagen kombination prismässigt ur ett LTS-perspektiv.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-05 04:11

Naqref™ skrev:Beggat så är nog en Denon DCD625 och en Denon DRA585 plus ett par nya OA-60 en rätt svårslagen kombination prismässigt ur ett LTS-perspektiv.

Agree! Konstigt att alla pratar om dessa mikrobiska anläggningar men förbiser den billigaste tänkbara (kan hittas för under 2kkr alla dagar i veckan, även under 1kkr när solen skiner) anläggningen som LTS rekomenderat. Till detta skulle jag nog dunka in ett par Carlssonburkar eller varför inte slå på stort nu när Carlsson är så superhippt som det är (alltså lika med snordyrt) och dundra in ett par piP i MDF och strukturmåla dem med roller, efterföljt av ett målerifylleslag med sina vänner på dem. Dock måste jag väl säga att piP aldrig rekomenderats av LTS, och man kanske bör satsa på ett par LTS-högtalare istället.. de verkar inte gå att sälja lika bra som Ino's grejor second hand heller.

Kan tipsa om att Denons CD-spelare 625 och förstärkaren 585 ofta finns på tyska ebay för priser runt 500kr+200kr frakt. Men man får ofta fråga om säljaren verkligen vill skicka till Sverige - vilket aldrig varit ett problem för mig om man frågar snäll...

Lycka till med ditt sökande.

/J

PS Själv skulle jag helst satsat på en mikrob anläggning, men till de priser de utanonseras är det sällan intressant.. DS
admin

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-05 12:36

Jocke: ...Anslöt ett par restaurerade Boston A40. .....Va bra det låter! Vad skulle bli bättre med "stor" anläggning?

Framförallt är det djupbasen som är lite svårt i alla små högtalare, A40 är förståss inget undantag. Bygg och hållbarhetskvaliteten är inte heller strålande på en A40, men om den som i ditt fall är restaurerad så kan det säkert vara ett riktigt klipp.

Mayro: måste man ha något otalt med en förening för att ge tips om val av grejor som jag är säker på kommer ge dig mer ljud per krona?

Du missar nog poängen Mayro. Reeltoreel har redan en bra huvudanläggning. Nu vill han sätta upp en rimligt billig anläggning med LTS rekommenderade komponenter för att kunna jämföra. Dvs ganska OT att ta upp icke-LTS rekommenderade saker oavsett egna preferenser. Goda råd är bra, men de skall förståss hamna i lämplig tråd.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-05 13:21

silvervarg skrev:
Jocke: ...Anslöt ett par restaurerade Boston A40. .....Va bra det låter! Vad skulle bli bättre med "stor" anläggning?

Framförallt är det djupbasen som är lite svårt i alla små högtalare, A40 är förståss inget undantag. Bygg och hållbarhetskvaliteten är inte heller strålande på en A40, men om den som i ditt fall är restaurerad så kan det säkert vara ett riktigt klipp.

Jag har aldrig hållt A40 särskilt högt. Mina förväntningar på Denon 33:an var inte heller så höga. Jag har en "stor" anläggning som jag är rätt nöjd med. Utifrån det så ville jag bara uttrycka min förvåning och entusiasm över att så "enkla" grejer faktiskt kunde lira så bra!

/Jocke

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-05 15:12

Du missar nog poängen Mayro. Reeltoreel har redan en bra huvudanläggning. Nu vill han sätta upp en rimligt billig anläggning med LTS rekommenderade komponenter för att kunna jämföra. Dvs ganska OT att ta upp icke-LTS rekommenderade saker oavsett egna preferenser. Goda råd är bra, men de skall förståss hamna i lämplig tråd.

Tack Silvervarg! Precis så är det :wink:

Beggat så är nog en Denon DCD625 och en Denon DRA585 plus ett par nya OA-60 en rätt svårslagen kombination prismässigt ur ett LTS-perspektiv.

Denonmaskinerna verkar dock svåra att få tag i begagnade här hemma i Sverige.
Har lite eller ingen lust att köpa från ex,vis ebay.
Vad kostar ett par OA-60 nya?
Finns dom begagnade eller är dom FÖR nya för det?
Har inte hängt med i carlssonutvecklingen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-05 16:18

Jag skulle kunna tænka mig Denon DN-600F. Den tillverkas dock inte længre, så jag køpte efterføljaren i stællet. Det ær en helt annan maskin, men i en likadan låda, med vettiga knappar på fronten, så man behøver inte fjærrkontroll før att skøta den, som med dom flesta andra spelare.
Hurvidare efterføljaren ær bra rent ljudmæssigt har jag ingen aning om. Skillnaden mellan olika CD-spelare bedømmer jag som liten att andra saker som finesser, ergonomi och utseende får avgøra valet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi