funkar detta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

funkar detta?

Inläggav LEXrasta » 2006-10-07 21:06

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-07 21:45

Det är väl en liknande produkt som denna:

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=737&menu=2
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-07 22:50

Från finn.no:

Total Hamonic Distortion:<0.15% (1KHz)
Frequeney responese: 5Hz-500KHz +/-1db
Signal to Noise Ratio: 60dB

Ganska mycket dist (=varmt och gosigt ljud, eftersom det är rör kan man anta att andratonsdisten dominerar helt).
frekvensgågen troligen helt OK i audioområdet.
Uselt S/N-förhållande. Jämför Lodströms knstruktion "Remus", ett enkelt rörförsteg. Vill minnas att den hade S/N på över 90dB. Det är 1000 ggr bättre det! Någon ondgjorde sig ju över att tillverkare bara redovisade "fina" siffror... Här har vi en som utan att skämmas talar om att produkten har prestanda som var dåliga redan för 50-60 år sedan, kanske tidigare ändå... Hurra!

Finn.no skriver:
" som gir utbytte en mere dynamisk og større lydbilde. Rørene setter punktum med en analog klangkarakter."

Detta tyder på att apparaten fungerar lite som en kompresor. Större ljudbild? Jag kan ine bedömma direkt hur det kan uppkomma, men kanske även det p.g.a kompressions effketer (svaga ljud, som t.ex. reflexsioner från inspelningslokalen blir förhållandevis starkare p.g.a kompressionen. Kanske kan det påverka? Jag har inte gjort sådana tester själv, så jag kan bara gissa.). Större ljudbild kan man få med dåligkanalseparation och då kanalerna läcker över i motfas. Det synses mig osannlikt att apparaten fungerar så om den inte är konstruerad att göra så. Men för att veta måste man ha schema eller en fysisk apprat man kan titta i. Den analoga klangkarraktären är inte heller förvånande. En bra apparat som för den som vill att CDn ska låta som en gammal rör-häck från -63.

Musical Fidelity X10v3 är antaglien likartad, men ser inte alls lika kul ut. Kylig och trist design.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi