holografiskt stereobild

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-02 21:33

Bill50x skrev:
Jocke skrev:När vi ska beskriva något vi hört "lånar" vi gärna ord som inte har ett dugg med ljud att göra, tex: varm, vass, 3-dimensionell, fast, djup, skir osv. Helt klart är språket fattigt på att kunna beskriva det vi hör varför vi måste låna begrepp från andra sinnen.

Nejdå, vårt språk är inte fattigt. Men det finns en anledning till att vi ibland vill berätta med musik, ibland med bilder, ibland med film. Därför att vi vill berätta något annat än med ord. Annars hade det ju räckt med att tala om vi med detta hade kunna beskriva precis allting...

/ B

Det jag avser är inte hur vi berättar med hjälp av olika uttrycksmedel eller konstformer (?) utan hur vi berättar om vad vi upplevt! Håller fullständigt med dig - "En bild säger mer än 1000 ord"! - typ.

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-02 23:10

Nu hölla jag på att fixa en bild men bytet av bredbandsleverantör till BBB verkar har sabbat telefonen så det blev andra saker som blev viktigare och en spamkrasch gjorde inte saken bättre.... F*n! Tror ni får se en ful skiss istället för den fina jag gjorde. :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-10-02 23:29

Jocke skrev:
jeppe skrev:Bra fråga. Jag tror att närfältslyssning kan hjälpa det intrycket.

Hörlurar?

/J

Nej, jag menar att jag tycker att man i vissa fall kan uppleva en starkare 3-D känsla om man sitter relativt nära högtalarna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-02 23:38

jeppe skrev:
Jocke skrev:
jeppe skrev:Bra fråga. Jag tror att närfältslyssning kan hjälpa det intrycket.

Hörlurar?

/J

Nej, jag menar att jag tycker att man i vissa fall kan uppleva en starkare 3-D känsla om man sitter relativt nära högtalarna.

A k a närfältslyssning. A k a större frånvaro av tidiga reflexer.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-02 23:47

3-D känsla är väl en diplomatisk beskrivning, jag förstår vad du menar. Rimligtvis minskar det reflekterade ljudet (som du hör) när du kommer närmare och direktljudets bidrag ökar. Om du upplever det så kan man kanske anta att 3-D känslan inte skapas av rummet. Skulle kunna tänka mig att reflexer i rummet förvisso bidrar till ljudbilden men även diffuserar "projiceringen" så att du upplever en ökad 3-D känsla när du lyssnar närmare högtalarna.

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 23:55

Jocke skrev:Jag blir otroligt förundrad över att alla (?) kastar sig över mig när jag försöker "medla"!

Jag blev otroligt förundrad när du kastade dig över mig när jag försökte etablera en gemensam definition som diskussionen kan utgå ifrån när den fortsätter.

Att kalla folk som försöker reda ut begreppen för ordmärkare är näppeligen att "medla". :?

Och vad finns det att "medla" menar du? Det är väl bättre att reda ut begreppen så att begreppen blir klara för alla. Hur skall diskussionen annanrs kunna fortsätta?

Jocke skrev:För vissa av er är vokabuläret vardagsmat medans vissa av oss är hänvisade till våra upplevelser!

Det behöver inte vara så för all framtid. Om inte alla är på det klara med vad hoofonisk betyder så betyder det inte att de inte kan bli det. Det är inga svåra saker.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-03 00:50

IngOehman skrev:
Jocke skrev:Jag blir otroligt förundrad över att alla (?) kastar sig över mig när jag försöker "medla"!

Jag blev otroligt förundrad när du kastade dig över mig när jag försökte etablera en gemensam definition som diskussionen kan utgå ifrån när den fortsätter.

Med all respekt, Ingvar så upplever jag att du försökte etablera din definition. Den är säkert väl underbyggd med många års studier för du är otroligt duktig på det du gör.

Att kalla folk som försöker reda ut begreppen för ordmärkare är näppeligen att "medla". :?

Nu resonerade flera av oss kring våra upplevelser och dem kan ingen ta ifrån oss. Vokabuläret kanske inte alltid är tekniskt korrekt men när det handlar om känslor så är det inte alltid så lätt att finna de rätta orden, särskilt inte om det är tekniska termer!

Och vad finns det att "medla" menar du? Det är väl bättre att reda ut begreppen så att begreppen blir klara för alla. Hur skall diskussionen annanrs kunna fortsätta?

Tidigt i tråden uppstod en motsättning mellan upplevelse och ordval och en stor del av tråden har kommit att handla om hur man rubricerar detta fenomen och hur det sedan ska definieras. Det är visst intressant men här har pågått två samtal och när deras vägar korsats...

Jocke skrev:För vissa av er är vokabuläret vardagsmat medans vissa av oss är hänvisade till våra upplevelser!

Det behöver inte vara så för all framtid. Om inte alla är på det klara med vad hoofonisk betyder så betyder det inte att de inte kan bli det. Det är inga svåra saker.

Vh, iö

Jag tror att vi alla uppskattar ditt deltagande här, Ingvar! Vi är många som fått lära oss saker som tagit dig en livstid att komma fram till och vi har inte den tiden på oss eller de möjligheter, resurser eller begåvning som krävs. Jag ser ofta att du lägger ner mycket tid och ambition att förklara saker och ting i detalj för oss. Du får bara inte glömma att de flesta av oss inte är på din nivå. Man kan då tycka att om man inte begriper ämnet behöver man heller inte delta men då faller liksom hela mening med faktiskt. Jag tror att vi alla vinner på en inställning som medger att de som vill kan delta!

Vänligen

/Jocke

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-10-03 01:02

Väl skrivet Jocke! :)

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-03 09:57

Tack Magnus!

Jag tycker att det är intressant och lärorikt att få ta del av djuplodande och kvalificerade förklaringar men jag har också ett behov av att förstå saker och ting på egen hand, med viss hjälp ibland. Känslan när "poletten trillar ner" är en otrolig kick. Faktiskt.se ger fantastiska möjligheter att utbyta erfarenheter och upplevelser för att komma till insikt.

Att skriva på nätet innebär ibland lite problem. När man skriver förlorar man en del av de signaler man sänder när man samtalar. Då och då leder det tyvärr till missförstånd. Jag har den största respekt för IÖ´s kunskap. Så att nu inte någon ska feltolka det här som någon personlig vendetta så anser jag att det är ett privilegie att få delta i samma forum, här på Faktiskt.se

Vänligen

/Jocke

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-10-03 12:56

Strålande inlägg Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-03 13:49

Tack jeppe!

De allra flesta inlägg här på faktiskt är faktiskt strålande! Även om man ibland frågar om saker som kan tyckas vara självklara så berikar diskussionen oss alla och även ämnen som kan tyckas uttömda för länge sedan kan bli intressanta och lärorika med en ny infallsvinkel.

Vänligen

/Jocke

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-10-03 15:50

Högtalare som är väl designade mht filter, element mm som dessutom sitter i en låda där man tagit häsyn till kantdiffraktion ger goda möjligheter till den effekt ni/jag upplever.

Att jämföra akustisk musik IRL med den du lyssnar på i stereon utgående från detaljer som hörbar placering osv är meningslöst eftersom de flesta inspelningar görs med närfältsmikrofoner + ambiensmikrofoner för att plocka upp rum och klang. Dessa kan placeras ut för att skapa fördelaktig rumsakustik (exempelvis hissas upp i luften där ingen publik möjligen kan befinna sig). Allt mixas sen ihop för att framställa musikframförandet på ett förhoppningsvis behagligt vis. Men det går inte att jämföra med att sitta på en plats och lyssna på motsvarande konsert.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-10-04 22:07

Tack allihop för era erfarenheter och åsikter :) !

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-04 22:47

demo9 skrev:Att jämföra akustisk musik IRL med den du lyssnar på i stereon utgående från detaljer som hörbar placering osv är meningslöst eftersom de flesta inspelningar görs med närfältsmikrofoner + ambiensmikrofoner för att plocka upp rum och klang. Dessa kan placeras ut för att skapa fördelaktig rumsakustik (exempelvis hissas upp i luften där ingen publik möjligen kan befinna sig). Allt mixas sen ihop för att framställa musikframförandet på ett förhoppningsvis behagligt vis. Men det går inte att jämföra med att sitta på en plats och lyssna på motsvarande konsert.

Det var en mycket bra sammanfattning av ett problem som det verkar florera orealistiska förväntningar om att en "ofärgad" kedja ska kunna lösa.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 22:49

patrikf skrev:Det var en mycket bra sammanfattning av ett problem som det verkar florera orealistiska förväntningar om att en "ofärgad" kedja ska kunna lösa.

:mrgreen: :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: holografiskt stereobild

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-10-07 19:51

jeppe skrev:Jag har nyligen lyssnat på ett par stativare som hade en egenskap jag aldrig hört förut, nämligen en så tydligt definierad fantombild av musikhändelsen med att man satt och gapade, jag blängde och blängde på högtalarna men ljudet kom helt enkelt inte från dom, kanske som en god centerhögtalare med en trekanalsuppspelning? (aldrig hört detta).
Nån som känner igen upplevelsen? Vad gör att ett par högtalare kan prestera så? Hög direktivitet med låg distortion?
Högtalarna är från Audio Physic

Svaret är enkelt, det som krävs är elektronik från HOLOGRAPHIC AUDIO. :)
(förlåt, men jag vara bara tvungen 8) )
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-07 20:43

Jag har aldrig testat dina produkter! Ändå har jag upplevt det som Jeppe beskriver - förklara det!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 21:49

Jocke skrev:
IngOehman skrev:Att kalla folk som försöker reda ut begreppen för ordmärkare är näppeligen att "medla". :?

Nu resonerade flera av oss kring våra upplevelser och dem kan ingen ta ifrån oss.

Vem har försökt det? :o

Vad jag tvärtom ville var ju bara att få veta vilka upplevelser som beskrevs. Jag ville veta om det var en känsla av tredimensionalitet eller en holografisk känsla niförsökte förmedla (det verkade som om olika mnniskor pratade om olika upplevelser, vilket ju visade sig vara fallet också). För att kunna få svar på det var det uppenbart att det ar viktigt att definiera vad som skiljer tredimensionella saker från holografiska.

Vad är konstigt med det? :?

Jocke skrev:Vokabuläret kanske inte alltid är tekniskt korrekt men när det handlar om känslor så är det inte alltid så lätt att finna de rätta orden, särskilt inte om det är tekniska termer!

Frågan är väl snarast varför det fanns en ovilja att lära sig och sedan välja rätt ord? Varför bemöts en vänlig fråga med en beskyllning om ordmärkeri? :(

Vem är det som klagat på att fel ord användes? Inte jag. Jag bara påpekade att man kan reda ut den saken, så är det lättare att kommunicera upplevelsen sedan. :P

Exempel:
Om någon säger att sig ha hört en större dynamik är någonsin tidigare genom att koppla in grunkan XQZME, så är det väl ingen som klandrar personen för att välja fel ord om man undrar vad personen menar med dynamik? Om vill definiera orden för att det skall kännas meningfullt att kommentera det hela.
Om det visar sig att personen menade det sound som uppstår när man kopplar in en kompressor och får högre volym så är det ju inte alls samma sak som en person menar som med dynamik menar just dynamik. Eller hur? (Med reservation för att förstås inte alla vet vad dynamik är heller.)

Vad jag säger är att det inte är viktigt att säga rätt, men om felsägningar hindrar förståelsen för de inget gott med sig. :cry:
Ganska ofta är det därför bra att söka gemensamma definitioner - och i synnerhet om man skall kommunicera en upplevelse! :P

Jocke skrev:Jag tror att vi alla vinner på en inställning som medger att de som vill kan delta!

Det tror jag också.

Tror dock att man biter sig själv i svansen om man tror att det betyder att man bör hoppa på folk som försöker reda upp ett begrepp i en diskussion, genom att kalla dem ordmärkare.

Att "alla är välkomna" är inte samma sak som "man bör inte bry sig om att försöka förstå vad andra menar" - vilket bara är en dålig inställning som gör alla diskussioner meningslösa. Dessutom är det en inställning som finns på så många ställen redan att den inte behöver invadera och förstöra faktiskt också. :?

Meningslösa diskussioner är ju just utan mening, och det är inte vad som brukar känneteckna faktiskt. Här brukar det ju vara tvärtom - ingen behöver vara kunnig eller klok för att vara välkommen, men de allra flesta vill lära sig och förstå så mycket som möjligt. Det är ju därför som faktiskt är ett så trevligt ställe. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-07 21:58

Jocke skrev:
paa skrev:Ett par hörlurar tex skulle aldrig kunna återge holofoniskt, eftersom dom följer med huvudvridningen så att ljudperspektivet alltid är lika i förhållande till öronen. Ändå kan en konsthuvudinspelning, speciellt om den är gjord med dom egna öronen ge ett betydligt bättre och större stereoperspektiv än någonsin några högtalare.
Däremot, om man kan röra sig i förhållande till högtalarna och den därifrån projicerade ljudbilden, (som kan verka befinna sig utanför den främre väggen om allt är gott och väl) och ljudbilden ligger till synes kvar i sitt läge fast man kan liksom titta/lyssna in i den från sidan från det håll man rört sig åt så är det holofoni.
Detta fungerar bara så länge man håller förflyttningarna till max det avstånd som är mellan högtalarna, sedan kommer man utanför fönstret till den inspelade världen.
Holofoniskt är alltså annorlunda än stereofoniskt, men innebär inte per automatik att det blir bättre stereofoni.

Klart och begripligt, paa! Trovärdigt, men jag vet naturligtvis inte om det är rätt men jag begriper vad du skriver. Det är bra!

/Jocke

Om det är fel det jag skrev, kommer säkert någon att påpeka det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-07 23:53

Ingvar:

-Vi är överens om att det är intressant om vi kan beskriva upplevelsen.

-Vi är överens om att det samtalades om olika saker.

-Det finns en vilja att lära sig och utbyta erfarenheter hos alla som deltagit!

-Jag tror som du att det är bra om vi kan reda ut begreppen.

-Jag tycker som du att faktiskt.se är ett trevligt ställe!

-Jag har INTE pekat ut dig som ordmärkare! Innan jag upptäckte att samtalet rörde sig på flera plan upplevde jag (och andra med mig) att vi sades uppleva fel saker. Jag uttrycker min vanmakt över att vi inte förstår varandra och vill lämna tråden.

Vi vet alla vad det är vi snackar om, varför denna begreppsförvirring? Hologram handlar väl om bilder?

/Jocke

PS. Jag blir så trött på ordmärkeri så nu går jag snart och lirar en platta!

Jag beklagar att du tagit detta personligt för du återkommer till det löpande. Detta har inte varit min avsikt och jag hoppas att vi kan dra ett streck över det här och komma vidare!

Om vi ska kunna etablera en gemensam plattform att föra resonemangen vidare utifrån så kanske det kan vara en poäng att definiera begreppen. De här tycker jag kan vara en bra början och du kanske vill lägga till fler: Stereofonisk, Stereoskopisk, 3D, Holografisk, Holofonisk. :idea:

Peace Love & Understanding

/Jocke

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-10-08 00:30

När du, IÖ skriver "Better than real life fokus-känsla" menar du "för bra för att vara sann" eller "overkligt bra" :) ?

Om det är nån sorts överfokus du talar om som bidrar till den urmejslade tredimensionella ljudbilden så vore det kul att veta om det finns något typiskt för sådana högtalarkonstruktioner, som fixar till en tydligare ljudbild än t.ex cd-skivan erbjuder? och hur kan man få reda på att det inte handlar om extremt bra fokus bara?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi