Ytterligare en fantastisk produkt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 18:02

Kaffekoppen skrev:
patrikf skrev:
subjektivisten skrev:Flint är som alla andra som tror på ormolja och tomtar,

Det gör du med :). Det är mänskligt.
Haha... du kan verkligen inte ge dig :)

Men det kan du.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-07 18:08

subjektivisten skrev:
patrikf skrev:
subjektivisten skrev:Flint är som alla andra som tror på ormolja och tomtar,

Det gör du med :). Det är mänskligt.

Jaså, vad då?

Jo, jag menar att alla mäniskor är orationella till vardags. Och att sinnena samverkar. Förväntanseffekter är inte något som bara styr vidskepliga människor utan en naturlig del av människans funktion.
Därför tycker jag inte att man ska raljera över andra i detta fall. Det betyder inte att jag inte tycker att det är viktigt försöka särskilja på vad som är effekt/skillnad.
Jag läste för ett tag sen att ju viktigare ett beslut är, desto mer går vi på känsla.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-07 18:30

Alldeles oansett vilka filosofiska spetsfundigheter vi kan komma på såhär på lördagkvällen så tycker jag det otillständigt med apparater där bara de tre (trä) rattarna kostar över 10 lök. Detta med tanke på att produktionkostnaden och "verkshöjden" är påtagtligt låg iförhållande till priset. Detta är företagande på avvägar. Tycker jag. Fast jag vet inte om jag är beredd att skicka myndigheterna på dem. De skadliga effekterna för samhället torde vara minimala så länge rattarna inte betalas med pengar som skulle gå till medicin eller skor till barnen...

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 18:33

Dahlqvist
Väl talat.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-07 20:34

patrikf, Sant, men bara till en viss del. När det börjar gå till överdrift "plåster som suger ut fettet om man sätter dom under fötterna på natten" och "kablar som ger ett otroligt lyft i ljudet" så handlar det mer om att vilja eller inte vilja bli lurad
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-07 20:36

Finns det verkligen någon som VILL bli lurad?

Tärnström

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-10-07 20:40

JTarnstrom skrev:Finns det verkligen någon som VILL bli lurad?

Tärnström

Absolut!
"Jag önskar det var på detta sättet, fast egentligen var det på det andra sättet". Ibland är lögnen trevligare än sanningen (men fortfarande en lögn).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 20:43

subjektivisten
Jag läser inte dyrkabeltillverkarnas egna reklamgrejer eftersom jag inte är intresserad men skriver dom verkligen så själva om sina grejer? Är det inte i tidningarnas tester du hittar dom "uttrycken".
Senast redigerad av Flint 2006-10-07 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 20:45

Lurad, kanske inte. Men kanske övertygad för att slippa ta ett eget beslut. Det märkte jag ofta under min tid som säljare.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-07 20:56

Flint skrev:

Lurad, kanske inte. Men kanske övertygad för att slippa ta ett eget beslut. Det märkte jag ofta under min tid som säljare.

Kanske därför det finns lagar som skyddar köparen. I situationen finns det säkert en och annan låter sig övertygas/luras för att de inte kan värja sig. I säljsituationen finns det ju en hel del psykologi som spelar in. Men rättfärdigar detta på något sätt att vilseledande marknadsföring används för att tippa över vågskålen?

Tärnström

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 21:02

JTarnstrom
Jag medger att jag utnyttjade insikten men konstigt nog verkade kunderna gilla det för dom kom igen, och igen. Men jag passade mig noga för fula knep och ren bluffel och båg. Sånt slår bara tillbaka på en själv. Jag hjälpte dom bara att ta ett beslut, om dom behövde det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-07 21:34

Flint skrev:subjektivisten
Jag läser inte dyrkabeltillverkarnas egna reklamgrejer eftersom jag inte är intresserad men skriver dom verkligen så själva om sina grejer? Är det inte i tidningarnas tester du hittar dom "uttrycken".

kabeltillverkarna, tidningarna, är det någon verklig skillnad?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-07 21:43

Som sagt: Skicka länken till HiFiForum eller EuFånia.

Mvh

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 22:10

subjektivisten skrev:
Flint skrev:subjektivisten

kabeltillverkarna, tidningarna, är det någon verklig skillnad?

Jag vet inte. Kom just på att jag läser inte tidningarna heller.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 22:56

woland skrev:Som sagt: Skicka länken till HiFiForum eller EuFånia.

Vem tycker du ska göra det? Skicka länken alltså? Ska vi göra det allihopa? Ett kollektivutskick?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-07 23:12

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Bondfångeriet har inga gränser.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-07 23:34

Flint skrev:
woland skrev:Som sagt: Skicka länken till HiFiForum eller EuFånia.

Vem tycker du ska göra det? Skicka länken alltså? Ska vi göra det allihopa? Ett kollektivutskick?

Det behövs inte. De läser på Faktiskt.se allihopa
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 23:38

Håller koll liksom. Kollar vartåt den tekniska vinden blåser. Håller sig ajour med verkligheten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-07 23:50

Flint skrev:JTarnstrom
Jag medger att jag utnyttjade insikten men konstigt nog verkade kunderna gilla det för dom kom igen, och igen. Men jag passade mig noga för fula knep och ren bluffel och båg. Sånt slår bara tillbaka på en själv. Jag hjälpte dom bara att ta ett beslut, om dom behövde det.

Ett av problemen är väl att det säkert finns en och annan säljare som tror på vad tillverkarna tutar i dem. För övrigt är det tillåtet att sälja. Det finns inget förbud mot det. Men just för att förhållandet mellan köpare och säljare är rätt känsligt, en del kunder går in i situationen betydligt svagare än andra, så finns där en lagstiftning för att inte vilseledande marknadsförings ska spela in i köpbeslutet.

Dessutom tror jag att en sanering av marknadsföringen inom hifi på sikt skulle leda till att företagen satsar på att ta fram grejer som verkligen är bra. Om nu en bra kabel är en sådan kabel som släpper fram signalen oförvanskad så är det ett säljargument (ett argument som i dag drunknar bland alla andra hokuspokusförklaringar).

Tärnström

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-08 00:18

JTarnstrom skrev:Ett av problemen är väl att det säkert finns en och annan säljare som tror på vad tillverkarna tutar i dem.

Det gjorde nog jag med. Ibland, oftast inte. Man vänjer sig vid att det är säljsnack. Dom vet om det, man själv vet om det. Det som räknas är klirret i kassan. Därför är alla beroende av varandra oavsett vad man tycker om varandra. När man jobbar i en miljö över en viss tid anpassar man sig gradvis till den utan att man märker det. Man nöts ihop med både kunder och leverantörer. Klart att man påverkas på olika sätt. Jag har uppfatnningen nu att jag var ganska ärlig men jag är inte helt säker på att det alltid stämde. Ens referensramar förskjuts och efter ett tag tänker man inte på det. Man spelar en roll som säljare. Jag menar att man tar på sig en roll och så länge man kan skilja på den rollen och privatpersonen är det OK. Det är när man låter dom gå ihop som man är farligt ute. Då kan man bli odräglig. Kraven och stressen har säkert ökat idag mot på min tid och jag vill inte för allt i världen in i samma smet igen även om jag kunde. Ändå var det den roligaste tiden i mitt liv. Fy fan va kul jag hade.
Senast redigerad av Flint 2006-10-08 00:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-08 00:21

Flint skrev:
JTarnstrom skrev:Ett av problemen är väl att det säkert finns en och annan säljare som tror på vad tillverkarna tutar i dem.

Jag har uppfatnningen nu att jag var ganska ärlig men jag är inte helt säker på att det alltid stämde.

Hade det då inte varit bra om du hade kunnat lita på att den info som du hade tillgång till var vederhäftig, eller åtminstone hade klarat konsumentverkets nålsöga?

Tärnström

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-08 00:31

JTarnstrom skrev:Hade det då inte varit bra om du hade kunnat lita på att den info som du hade tillgång till var vederhäftig, eller åtminstone hade klarat konsumentverkets nålsöga?

Nej, inte det minsta. Efter att ha hört och sett så många olika synsätt på allt från olika kunder så inser man att det finns inte en enda sak som är fast och bestämd i detta universum. Om du visste vilka saker man får höra. Det enda man kan göra är att acceptera deras uppfattningar och åka med. Alltifrån pedantiska siffertrillare till rena statusb¤gar. Ursäkta uttrycket. Men dom flesta är givetvis vanliga bussiga normala typer.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-10-08 00:54

Jasså ni jiddrar om den här rattjäveln fortfarande.
Ja lycka till att komma till nån slutsats. God natt på er gubbs. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-08 00:56

Ja det va en satans seg ratt. :D
NattiNatti.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi