Examensarbete

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

planetaryice

Examensarbete

Inläggav planetaryice » 2006-10-11 10:00

Det börjar dra ihop sig för att söka examensarbete som ska påbörjas till våren. Skulle vara väldigt intressant att få göra ett examensarbete som berör högtalarkonstruktioner. Jag studerar produktutveckling och design 120p, varav 10p examensarbete.

Någon som har några tips på företag och vad man kan tänka sig behandla i examensarbetet?

Har läst en liknande tråd på HF men vänder mig till er på faktiskt som kanske sitter med ytterligare förslag, tankar och möjligen egna erfarenheter.

/Johan

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-10-11 10:09

Kanske lite OT, men om någon har tips i största allmänhet kring examensarbeten så får ni gärna framföra dessa!

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-11 10:09

Var det inte så att Ingvar har haft 2 studenter som skrev sitt examensarbete?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-11 12:12

Som sagt, det häckar ju några högtalarkonstruktörer här från och till, Ingvar Öhman, Bosse Bengtsson Olle Mirsch för att nämna några namnkunniga... Enklast är väl att PM´a dom.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-11 12:20

Bill50x skrev:Som sagt, det häckar ju några högtalarkonstruktörer här från och till, Ingvar Öhman, Bosse Bengtsson Olle Mirsch för att nämna några namnkunniga... Enklast är väl att PM´a dom.

De som säljer mest av de som (vad jag vet) finns här lite då och då är ju annars Mårten Design.

Annars har väl Audio Pro visat exempel på att de vill tänka i nya banor och deras utveckling sker väl i Norrköping om jag inte minns fel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-11 12:23

Intressant vore väl ett samlat grepp på samtliga Sveriges högtalarproducenter, och jämföra olika typer av design och tänkande, prislägen, etc.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-11 12:24

En verklig utmaning vore väl annars att göra något för SSC...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 12:25

Almen
Bra idé. Inventera Sveriges högtalartillverkare sett ur olika perspektiv.
Den skulle var kul att läsa.

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2006-10-11 14:53

Trevligt att läsa förslagen. Naqref, menar du Stiftelsen Stig Carlsson eller jag ute och cyklar?

Något som ligger mig varmt om hjärtat är den estetiska upplevelsen av en högtalare. Skulle vara intressant att få göra ett arbete där man möjligen går ifrån de "normala" parametrarna av utseendet och tänker i nya banor. Då jag har en förkärlek till futuristisk design som är relativt djärv i sin utformning, skulle detta vara intressant att arbeta vidare med. Designa om med mål att inte påverka ljudet, iaf inte i en negativ riktning.

Arbeta kring hur ljudet påverkas av olika ingrepp i designen, formernas påverkan, högtalarfronters påverkan, ytans påverkan osv.

Kanske man skulle kunna belysa placeboeffekten.

Detta är bara lite av det som jag har funderat över. Almen kom upp med ett mycket intressant förslag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-11 14:57

planetaryice skrev:TNaqref, menar du Stiftelsen Stig Carlsson eller jag ute och cyklar?

Jepp. Carlssonstiftelsen avses. Vore kul om de i kommande modeller kunde få in en sådan fullträff igen som som SC fick med OA-51. :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-10-11 15:04

Naqref™ skrev:De som säljer mest av de som (vad jag vet) finns här lite då och då är ju annars Mårten Design.

Annars har väl Audio Pro visat exempel på att de vill tänka i nya banor och deras utveckling sker väl i Norrköping om jag inte minns fel.

Utveckling sker i Linköping såvitt jag förstår.

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2006-10-11 18:51

Förslagen:

Mårten Design
Audio Pro
Carlssonstiftelsen
Ingvar Öhman
Bosse Bengtsson
Olle Mirsch

Tack för förslagen! Dessa ska jag ha i minnet angående examensarbetet.

Almen kom med ett riktigt bra förslag om vad arbetet kan behandla. Någon som kommer att tänka på något mer? Tacksam för alla förslag och idéer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-11 19:03

Ett förslag är att titta på basreflexportar och hur olika portformer uppför sig vid normalnivå resp överstyrning. Du får gärna utgå från min böjda slitsport och jämföra olika modifieringar av den med vanliga cylindriska portar med ändradier av olika storlekar. Jag kan lämna en del synpunkter, fast knappast precis handleda, men väl lämna en del synpunkter och div tips, men Svante har väl också en hel del att tillföra om basreflexportar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-11 21:27

Nu gäller det väl en stor del design och hur man tar fram produkter och då är ditt specialämne paa - portarna - lite off även om de säkert kan vara intressanta ur många perspektiv. Kanske vore det mer intressant för en teknologs perspektiv?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-11 21:37

Naqref™ skrev:Nu gäller det väl en stor del design och hur man tar fram produkter och då är ditt specialämne paa - portarna - lite off även om de säkert kan vara intressanta ur många perspektiv. Kanske vore det mer intressant för en teknologs perspektiv?

Jo jag tänkte nästan det också när jag skrivit ner svaret, men tyckte det var dumt att ta bort texten ändå, nån annan kanske läser och får nytta av det, det är ju i alla fall inte OT i förhållande till rubriken.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-11 21:39

Helt klart! Bra fundering! Kanske någon annan som funderar på exjobb är sugen på detta?!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-11 21:46

Jag är sugen på exjobb, men har tyvärr gjort mitt... :( :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2006-10-12 13:45

Fint förslag Paa, det tackar jag för. Men som Naqref skriver så kanske det inte passar mig så bra. Precis som han skriver så ska jag arbeta mer kring produktframtagning. Som sagt så kanske någon annan på faktiskt.se nappar på ditt förslag. :)

Återgå till Generellt om hifi