Hittade nån "sitt" ljud på mässan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Hittade nån "sitt" ljud på mässan?

Inläggav Harryup » 2004-02-09 02:45

Finns det nån som skulle svälja ljudet ifrån nån utsällare att ha hemma rakt av? Menar nu inte att jag har hört Krell och Sonus låta bra så jag vill ha dom, utan just som det lät på mässan och betala fullt pris för det?

Själv gillade jag Golden Age, Klubben.net, SMS men inget var så där bra så man rös.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-02-09 03:08

Yes
Speciellt Robert på klubben.net hade fått till det jättebra, perfekt
samspel mellan akustik, elektronik, högtalare, uppställning och
gott mottagande, en fullträff.

Stativhölgtalarna ADAM imponerade stort.

Man blir förvånad över hur olika vissa system låter, faschinerande.
Även att samma och åter samma musik spelas runt om överallt.
Det blir ganska tröttsamt.
Gick förbi 4st rum på lördagen, alla rummen spelade Nils Löfgren,
samma låt, på samma gång - det är ju helt otroligt.
ja inte för att Acoustic Live e dålig, den är otrolig.

Budha Audio, som ordnade det med livemusik, mkt fint initiativ.
Bra mottagande och personlig demo! Perfekt. Klassig musik på
högtalarna från Acapella lät mkt stort och fett, med stor dynamik.

Det va helt klart för mycket folk på mässan, eller rättare sagt - det var för mycket för lokalernas kapacitet. Trängsel och dålig luft överallt.

Fick ju även lyssna på JBL K2, blev dock jättebesviken, hadde väntat mig så mycket mer av dessa högtalare. Mina större äldre K2 låter hästvägar mkt bättre tycker jag. Och är snyggare.
Gillar inte superdiskanter, och på K2:orna pös det och fräste, ganska känsligt för dålig elektronik och inspelnignar månne?!

Dom verkade inte heller ha den dynamik jag riktigt väntat mig.
DOCK, varför demar man JBL K2 med en liten sunkig pryl från H/K ? Det behövs watt och kontroll för att framkalla dynamik på ett realistiskt sätt. Rummet var också för litet.

JBL K2 s9800 får en andra chans vid annat tillfälle.
Han som demade var iaf jättesjysst, spelade tillochmed mina
knepiga cd-skivor.

Den nya högtalaren med skaaning banddiskant va nog det största skämtet på hela mässan efter Linn Komri, eller vad de nu heter.
Dom borde använda en subb, ingen botten alls, verkar ha haft en ojämn energikurva.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-09 03:09

Vågar ej säga i denna mässa eftersom jag ej besökte denna, men den mässa jag var på i höstas så det enda rum som lät riktigt bra och dessutom inte var svindyrt utan riktigt humant i pris i jämförelse var Naim elektronik och Totem högtalare hos HiFi art...liknande anläggning har vad jag förstår spelats på Sheraton och det är väl den enda man skulle kunna köpa.

På den mässan hörde jag en del anläggningar som hade prislappar inte för vanligt folk och lät inte speciellt bra iaf i mina öron.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-10 01:24

Jag hörde Naim-Totem på Malmömässan. Det lät riktigt fint där oxo. Jag berömde tom ljudet för han som demade 8). Klart lyckad kombi iallafall.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-02-10 02:04

:) Mark Levinson lät bra, men förtjänar bättre högtalare även om de små Revelarna inte var pjåkiga alls.
Bravo

Användarvisningsbild
chrixter

Inläggav chrixter » 2004-02-10 17:23

Kan utan problem leva med Totem Forrest + Avid vinylspelaren, otroligt bra. Schyst i "budgetklassen" var även Halbreths stora. Cantons stora reference, tja inte säger jag nej inte.

En glad överaskning var Mårten Designs Coltrane Alto - jag skulle inte kasta ut den (kan tom överväga att betala för den)!

Men visst är det svårt att få den där riktiga rysarkänslan när det hela tiden strömmar folk än hit och än dit. Mycket prassel och sus.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-02-10 19:39

Carlsson OA52.3 lät riktigt trevligt.. Om man nu bara hade 18000 att lägga på ett par..

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-10 23:06

NNord skrev:Yes
DOCK, varför demar man JBL K2 med en liten sunkig pryl från H/K ? Det behövs watt och kontroll för att framkalla dynamik på ett realistiskt sätt. Rummet var också för litet.

Hörde att K2 var framtagen för den japanska marknaden, där man företrädesvis använder rörförstärkare. Hög känslighet är alltså viktigt, vilket den har - 96dB eller nåt sånt. Då torde nog H/K Signature räcka en stund åtminstone, eller?

Rummet var dock fånigt litet för den högtalaren. Visst påverkar det dynamiken negativt?

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2004-02-10 23:18

Mårten Design Coltrane Alto var outstanding
Det är bara börja spara :lol: :lol:

PEKKA

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-10 23:26

CalleG skrev:

Hörde att K2 var framtagen för den japanska marknaden, där man företrädesvis använder rörförstärkare. Hög känslighet är alltså viktigt, vilket den har - 96dB eller nåt sånt. Då torde nog H/K Signature räcka en stund åtminstone, eller?

Rummet var dock fånigt litet för den högtalaren. Visst påverkar det dynamiken negativt?

Pratade lite med killen i montern om val av apparat.(Harman Industries) Finns ju bättre grejor inom koncernen typ Mark Levinson. Han höll med och sa att det blev klart bättre men dom ville ,( håll i hatten) hålla nere paket priset lite så det blev lägre. Jaha, så sugen man blev på K2 för 250.000 bara för att det går att använda H/K.
Tycker det lät i stort ok, men dom kan mycket mycket bättre i rimligt rum och med matchande elektronik.

matson

Inläggav matson » 2004-02-11 00:44

Den nya högtalaren med skaaning banddiskant va nog det största skämtet på hela mässan efter Linn Komri, eller vad de nu heter.
Dom borde använda en subb, ingen botten alls, verkar ha haft en ojämn energikurva.

Va? 8O
Dom kanske har just en jämn energikurva vilket kan låta ovant? Hursomhelst så är en energikurva som stiger med stigande frekvens något man får leta efter. Länge.

Annars undrar jag mest varför någon enda person tror sig kunna finna "sitt" ljud på en mässa? Är det en vettig miljö att utvärdera apparatprestanda i?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-11 01:06

matson skrev:Annars undrar jag mest varför någon enda person tror sig kunna finna "sitt" ljud på en mässa? Är det en vettig miljö att utvärdera apparatprestanda i?

Nej. Eller åtminstone tycker inte jag det. På ovanvåningen lät det mindre kul i princip i alla rum! Låter det dåligt på en mässa så ska man inte bli förvånad.... kanske snarare om det trots dåliga förutsättningar låter bra! Kanske kan man bli lite misstänksam mot sådan oxå... :wink:

Bäst (mest live) lät ju annars Yokos insats på elfiol via Norma och Acapella! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
yoko

Inläggav yoko » 2004-02-13 12:46

tusen tack grabbar! Själv hade jag ingen tid att lyssna runt på mässan själv...snyft...

Återgå till Generellt om hifi