Bas i små rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Bas i små rum

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-19 17:07

Hur ligger det egentligen till med att kunna få torr korrekt bas i små rum? När man börjar närma sig riktigt låg bas börjar ju ljudvågorna bli våldsamt mycket längre än en normal 30m2 bostad. Vad händer då? Kan man få det hela att fungera, eller sätter rummets mått gränsen för hur djupt basen kan återges på rätt sätt? Har ställt denna fråga flera gånger lite här och där, men ingen har kunnat ge ett vettigt svar...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-09-19 17:27

Desto mindre rum, desto mer bastöd. Därför man använder så extremt små bilar i SPL-tävlingar :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-09-19 19:56

Små dimensioner på rummet innebär att de fundamentala stående vågorna får relativt hög frekvens. Det blir "blöt" bas 8O
Lösningen heter akustikreglering 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-19 20:02

Håller med. Det går alltså bra med lågbasen i små rum (den blir dock förstärkt), problemen kommer runt 80hz eller nåt beroende på storlek och det låter inget alls vidare bra...
Själv har jag tämjt min lilla lägenhet med lite eq på basen, dock är det ju inte helt optimalt då man egentligen inte blir av med resonanserna utan bara minskar nivån, dock låter det iaf mycket bättre än utan eq.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-19 21:57

Ok, tack för svaren, då vet jag det. Vilken typ av akustikreglering rekomenderas. Basabsorbenter antar jag, eller? Kan jag själv göra mätningar på rummet och kolla var problemen ligger och sedan skräddarsy akustikprylarna, eller behövs det profshjälp? Jag misstänker att det inte hör till världens lättaste att mäta och tolka mätningarna rätt....

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-09-19 22:55

För att dämpa under 100Hz är det bara flera meter tjock stenull efter väggen som gäller? Kanske forumets Esa-Pekka Salonen har något tips…? :D

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-09-20 12:15

Nja kvartsvågs pipor funkar ochså och spaltabrorbenter samt panelabsorbenter. Det tar betydligt mindre plats än glas/stenull :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-09-20 13:05

Kvartsvågspipor, nåt man ställer i hörnen då eller? Bild??
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-20 13:17

fridefors skrev:Kvartsvågspipor, nåt man ställer i hörnen då eller? Bild??

Jepp de ställs i hörnen. Har ingen bild men man kan använda vanliga papprör (sådana som man leverar badrumsplastmattor på exempelvis). De är slutna i ena änden.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-09-20 13:22

man kan använda vanliga papprör (sådana som man leverar badrumsplastmattor på exempelvis). De är slutna i ena änden.

Jösses, skall den slutna änden vara upp eller ned? Önskvärd diameter? Detta verkar spännande, funkar det verkligen? :roll:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-20 13:31

Den öppna ändan ska vara där problemen är störst (det kan man höra) ljudmässigt. Jag tror Johan är bättre på att säga mer men han är ju på mässa i norr just nu.

Det funkar! En killa som var doktorand på Inst. För teknisk akustik på LTH körde med en sådan lösning men jag har för mig att han använde PVC-avloppsrör som låg bakom soffan. Han avstämde dem genom att fylla på lagom mängd tennisbollar! 8O :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-09-20 13:35

Denn öppna sidan ska vara uppåt, annars får den bara liknande egenskaper som en halograph :D

Har tyvärr inga data på vilken diameter och djup man ska ha för en viss frekvens, fast jag tror att det är ganska lätt att räkna på om nån har formeln :)

Diameten har väl med hur mycket den dämpar att göra :?: och djupet frekvensen :?:

Dom ska enligt uppgift vara förvånantsvärt effektiva, du bör dock veta vilken frekvens som behöver dämpas.

Kuriosa: jag såg kvartsvågs pipor på hifimässan i sth i sontecs rum, dom hade dock ingen aning om hur dom funkade.
Dom hade 4st och varje enhet bestod av 3st 70mm avlopps rör ca 150cm höga brevid varandra ihopsatta med "rörhållare" i toppen och en platta i botten, allt verkade vara standard VVS produkter som lackats svarta. Priset var 16000:- för 4st :D dvs läge för DIY :)

edit: Nagref hann före, och har förmodligen rätt med rör placeringen, jag tänkte mest på hur det blir om man ställer dom på golvet....... :oops:
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-20 20:41

De där med rören låter ju väldigt enkelt. Problemet återstår dock. Hur skall jag få upmätt var problemen ligger? Med hjälp av rummets dimensioner lär man ju kunna räkna ut rätt mycket, men hur vet man hur mycket absorbtion man skall tillföra på de olika ställena?
Rummets förstärkning lär växa ju lägra man kommer i frekvens antar jag. Behövs det inte väldigt mycket absorbtion för att få ett rum som beter sig bra ner till 20Hz (läs: kommer man kunna bo i lägenheten när man är färdig?)?
Knepigt det här.....

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-09-21 03:04

Som vanligt kräver dom låga frekvenserna mest plats :(

Några länkar som kan ge mer kött på benen

http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1971-15.pdf
http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1995-07.pdf
http://www.diffusor.com/varitunes.htm
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-09-21 08:33

Skulle vara intressant med ett riktigt DIY-projekt i ämnet. Tex en basabsorbent likt TQ45 ifrån Svanå samt en midbasabsorbent. Man skulle då kunna mäta upp resonansfrekvensen och verifiera de olika konstruktionerna med byggmaterial som är lätt att få tag i. Resonansfrekvensen mäts ju enkelt upp genom att klistra fast ett piezomembran på ytan och där kan man ju faktiskt även mäta upp Q-värdet och se vad olika fyllnadsmateriel åstadkommer.

Själv är jag sugen på en membranabsorbent som är ca 1meter hög för att ställa bakom anläggningen utmed hela väggen. Den skulle då vara uppbyggd med delar som är tex 1,5 meter breda.

Det kostar ju inte mycket i materiel att bygga absorbenterna, problemet är att man inte vet hur det blir och exakt hur man gör.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-21 22:30

Mera funderingar (fan, jag måste lägga på några extra fysikkurser på schemat märker jag...):

Rumsförstärkningen och rumsresonanserna, det är väl inte samma sak, eller? Måste man ha absorbtion i hela registret från 20Hz och uppåt där rumsförstärkningen finns?

I vilken storleksordning ligger förstärkningarna i en lägenhet på 30 m2 ungefär?

Återgå till Generellt om hifi