av Martin » 2006-10-23 11:36
Detta med format är väl ganska temporärt ändå och inget man behöver oroa sig så mycket för. Lev i nuet! Särskillt när det gäller film som man ändå sällan ser mer än en eller två ggr. Jag har hunnit avveckla både kassett och MD än så länge. Vinyl har jag aldrig haft. Jag har nog inga problem att i framtiden avveckla DVD till förmån för ett annat format, men som Bob Stuart säger i intervjun så är behovet av ett nytt format svagt till obefintligt. Dessutom ser det ljust ut med bakåtkompatibilitet eftersom formaten är digitala. Digitala format har helt andra möjligheter jämfört med analoga formaten där det inte finns någon reell vinst med att tex göra en kassettbandspelare bakåtkompatibel för vinylskivor. Det blir för krångligt.
Vinyl går ju att bränna på CD, eller mindre tidskrävande ladda ner. CD borde ju i värsta fall gå att överföra på motsvarande sätt, fast ännu enklare iom att det är digitalt. Det sker ju redan i dag med överföring till masslagringsenheter i form av mp3 och lossless-format. Men det finns ju idag ingen teknisk anledning att inte göra nya format bakåtkompatibla med både CD och DVD.