Högtalardesign, HD Audio, HD-DVD - Meridian intervju

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
crion

Högtalardesign, HD Audio, HD-DVD - Meridian intervju

Inläggav crion » 2006-10-10 01:02

Halloj,
Har just spenderat lite tid och glott igenom intervjuerna med Bob Stuart, Meridan. Han går igenom lite om egenskaper hos digitala aktiva DSP högtalare, HD formatkriget och lite annat smått och gått. En liten glimt av Meridian tillverkningen fanns också.

http://www.cinenow.com/uk/news-2117.html

Om ni har lite tråkigt på jobbet kan ni ju alltid glo igenom detta :wink:

Han vågar dock inte säga att han är en vinylälskare, men han har säkert en svarv gömd nånstans i en Batcave. :twisted:
100% Digital

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Högtalardesign, HD Audio, HD-DVD - Meridian intervju

Inläggav Naqref » 2006-10-10 13:07

crion skrev:Han vågar dock inte säga att han är en vinylälskare, men han har säkert en svarv gömd nånstans i en Batcave. :twisted:

:mrgreen:

Mycket intressant allting utom kanske just de digitala högtalarna där han virrade lite väl mycket i början.

Skön insikt om format"kriget" oxå. Vanliga användare gillade DVD mest framför VHS för att de slapp spola tillbaka filmen. :D

Tackar för tipset. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

daja

Inläggav daja » 2006-10-10 19:48

Det va ingen dålig "combover " Bob Stuart hade! 8O

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-10-16 12:14

Nej, den är massiv :wink:

Något jag inte heller visste var att CD-standarden från början hade stöd för 4 kanaler. Kul kuriosa.
100% Digital

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-20 13:09

Efter lite titt på denna video blir man smått deppig över formatkriget.
Innan kriget är avgojrt finns i princip ingen chans till stort genomslag för spelare som inte stödjer båda formaten. Stöd för båda formaten betyder högre licenskostnader för tillverkarna och det betyder högre pris för konsumenterna. Ok, ganska illa, men det kan vi kanske leva med.

Slutsatsen att blålaser-formaten inte tillför nästan något för den vanliga användaren med nuvarande TV-apparater betyder bäremot att de flesta troligen inte vill uppgradera. Detta i sin tur leder till att de flesta titlar bara kommer att släppas på DVD.

Tanken att t.ex. vissa språk inte skulle läggas direkt på skivan utan att de laddas ner i realtid från internet känns som något som jag hoppas ligger långt in i framtiden.
Medel-svensson har idag oftast inte ens internet-koppling dragen till vardagsrummet. Jag får inte min pappa att dra nätverkskablar genom halva sitt hus för att de inte vill lägga alla ljudspåren på skivan.

Men jag kan se det från den positiva sidan. De saker jag köper idag (dvs icke-blålaser-kompatibla) kommer troligen fungera fint i minst 5 år till utan att kännas föråldrade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-23 11:36

Detta med format är väl ganska temporärt ändå och inget man behöver oroa sig så mycket för. Lev i nuet! Särskillt när det gäller film som man ändå sällan ser mer än en eller två ggr. Jag har hunnit avveckla både kassett och MD än så länge. Vinyl har jag aldrig haft. Jag har nog inga problem att i framtiden avveckla DVD till förmån för ett annat format, men som Bob Stuart säger i intervjun så är behovet av ett nytt format svagt till obefintligt. Dessutom ser det ljust ut med bakåtkompatibilitet eftersom formaten är digitala. Digitala format har helt andra möjligheter jämfört med analoga formaten där det inte finns någon reell vinst med att tex göra en kassettbandspelare bakåtkompatibel för vinylskivor. Det blir för krångligt.

Vinyl går ju att bränna på CD, eller mindre tidskrävande ladda ner. CD borde ju i värsta fall gå att överföra på motsvarande sätt, fast ännu enklare iom att det är digitalt. Det sker ju redan i dag med överföring till masslagringsenheter i form av mp3 och lossless-format. Men det finns ju idag ingen teknisk anledning att inte göra nya format bakåtkompatibla med både CD och DVD.

Återgå till Generellt om hifi