Mina fördomar säger att jag i regel hellre skulle koppla in en gammal transistorförstärkare än en ny. Däremot skulle jag hellre köpa en ny rörförstärkare än en gammal. Transistorfördomarna är väldigt väldigt svaga, men rörförstärkarfördomarna känns ganska starka ...och samtidigt illa grundade, Typiskt fördomar.
Jag har samtidigt inga problem att tro att en ny, svart och minimalistisk transistorförstärkare som heter någonting som påminner om kyla och snö kan tänkas låta lite tunnt och kallt (basfattigt). Särskilt om den jämförs med något som heter Marantz. Nästan mjukt och smaskigt som Marabou. Marantzen spelar kanske också lite lyxigt och avslappnat sådär, med sina tonkontroller, radiodel, träsidor och nostalgi-inspirerande tillverkningsår. :)
Jag ser möjligheten att tillverkarnas smak för apparatutseende hänger ihop med deras smak vad gäller ljud.
En annan möjlighet är att ni "lurades" av synintrycken från förstärkarna som stod intill varann.
Ytterligare en möjlighet är att det inte handlade om att tillverkarnas smak speglades i ljudet, utan att det bara råkade vara en lyckad respektive dålig kombination mellan förstärkare och högtalare.
Eller möjligtvis att tillverkaren av den nya förstärkaren är tekniskt inkompetent.
Jag använder tre stycken 2230, och har hört av andra att de ska låta varmt, mjukt och mysigt.
Fast det är inte någon karaktär jag märker av det allra minsta -kanske just för att jag tri-ampar och kan fininställa nivån på varje register.
Kanske skulle köpa tre Thule för att jämföra.
Här kan det låta hårt och ljust om högtalarna står lite fel, eller om volymrattarna pekar fel.
Jag skulle ta tillfället i akt och testa om det tunna ljudet förändras med en annan högtalarplacering innan jag eventuellt lämnade tillbaks förstärkaren ...som jag aldrig hade köpt i första hand iallafall. Ack dessa hypotetiska idéer!
Apropå 12 500 kronor; kolla gärna upp vad Marantzen kostade när den såldes och räkna om till dagens penningar. Jag har inget facit men är nyfiken!
EDIT: Måste bara tillägga att jag har fördomen att din nyare Marantz låter mindre mjukt och vackert än mina äldre (73-75 nånting?).
Jag hade faktiskt en 2215 (78 eller nåt sånt) innan, som jag valde att sälja när det var dags att skaffa 3 förstärkare! Hann aldrig skaffa mig några intryck av hur det egentligen låg till med den saken, utan utgick helt från fördomen jag skaffat mig genom att läsa på Internet! Hihihi