Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Ja ni fattar principen. Gäller i denna tråd tills vidare.
MichaelG skrev:Innan dess kunde man väl någon nång känna "dräggel, dräggel - vill ha!" när man läste om någon ny fantastisk skapelse. Men det är väl inte ens enligt din (eller Ingvars?) definition det samma som att känna avund?
MichaelG skrev:IngOehman skrev:Med risk att göra sig impopulär vill jag föreslå en definition.
He, he - impopulär blir du inte så lätt hos mig i alla fall. Snarast roar det mig att betrakta dina olika försök att stöpa om språket.
MichaelG skrev:Såvitt jag kan förstå betraktas orden "avund" och "missunsamhet" synonymt av många människor. Detta tillsammans med att det mig veterligt dessutom är samma ord från början (Ex: "Sådana affwunsiuka Menniskior woro Juderna, som affwunte (dvs. missunnade) Hedningarna theres Vmwändelse.") gör att dina försök att göra egna definitioner av orden blir - just dina egna!
MichaelG skrev:Och visst är det väl friskt med innovatörer! Men även om du inte behöver vara ense med mig i sak, så kanske vi kan enas om att det inte är helt okomplicerat när ord har olika betydelse för olika aktörer i en kommunikationsprocess.
MichaelG skrev:Ordet "avund" blir vi alltså tvugna att i huvudsak använda synonymt med "missunsamhet".
MichaelG skrev:Detta torde ge att begreppet "avundsjuk" anger det förhållande som råder då missunsamheten blir patologisk.
MichaelG skrev:Den avund (som vi alla kan känna till och från) blir så stor, besvärande och rent av handikappande så att den kan beskrivas som ett sjukdomstillstånd.
MichaelG skrev:Nu är det emellertid så att begreppet avundsjuk (alltså det från början betydligt starkare än att känna avund) ...
MichaelG skrev:...också har blivit relativt synonymt med "missunsam". Vilket ger att uttrycket "att känna avund" och "att vara avundsjuk" i allt väsentligt uttrycker samma sak i dag.
Almen skrev:Elsa Beskow skrev:Gamla häxan Avundsjuka
lömsk som alla häxor bruka
tassar fram med steg så mjuka,
ryggen uti krum.
Andras glädje vill hon sluka,
girigt sluka, listigt sluka,
gamla snåla Avundsjuka,
stygg och ful och dum.
phloam skrev:Eftersom det är min tråd så fastslår jag följande:
Avund - "Oooh, jag önskar att jag också hade en lika bra anläggning som *infoga valfri faktiskt-medlem*!"
Avundsjuka - "Fan också!! Min anläggning är ju skitkass jämfört med hans... hmm var kan man få betalt för organdonation?"
Missunsammhet - "Ha, vilken misslyckad anläggning han har, vad ska han med en sån till som inte kan höra skillnad på den och en Siba-Kendo..."
Ja ni fattar principen. Gäller i denna tråd tills vidare.
phloam skrev:När jag ser hur det kan uppstå smågnabb och annat tjafs här på forumet, så tänker jag ibland - kan det ha att göra med en undertryckt frustration som bygger på misstanken om att andra har en anläggning som låter bättre, är dyrare, finare, snyggare, coolare osv än din?
Då är min undran - hur dealar _du_ med hifi-avundsjuka??
manw skrev:Av någon anledning så rinner även denna tråd ut i en semantik diskussion, verkar lite symptomatiskt för en och annan tråd här på forumet
IngOehman skrev:Således 1:
Miss-unna = att INTE vilja låta få.
Av-unna = att vilja få, inspirerat AV annans havande.
Jämför språkets konstruktion här:
Missbilda = förstöra form.
Avbilda = härma form.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster