HiFi-Critic

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flateartharn

HiFi-Critic

Inläggav flateartharn » 2006-10-29 00:44

Ny läsarsupportad HiFi-blaska.

Bakom står några av de bästa.

http://www.hificritic.com

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-29 10:28

Räknar du Colloms till "några av de bästa"? Hans betygsskala tillhör det mer bisarra slaget, om du frågar mig.

I beskrivningen av skalan (http://www.hificritic.com/colloms/sound.aspx) kan man läsa:
Some 25 years ago I used an IEC based scale from 0 to 10 where zero represented nil fidelity, 10 was assigned to essentially perfect reproduction, and given, a sufficiently large and representative group of product, a score of 5 represented the group average for sound quality.

[...]

The necessary differentiation of excellence demanded increasingly finer resolution as the scale was essentially logarithmically crushed towards that pre-chosen limit of perfection, namely 10.

I solved this problem by removing the barrier represented by scale 10, and permitting the judgment of numeric scores to rise in proportion to the gauged linear improvement over previous references, many of which are maintained in my own equipment store. These references help immensely in achieving a measure of long term consistency.

[...]

A further decade of commercial endeavor has taken the scoring to a present maximum of 120, this achieved by the Krell Evolution ONE and TWO pre-power amplifiers, separately and in combination.

Colloms uppfann ca 1980 alltså en betygsskala 0-10 där 10 betyder full fidelitet. 25 år senare har han hittat en förstärkare som har betyget 120, 12 gånger bättre än vad som var full fidelitet 1980!

Jag tror att karl'n helt enkelt är pressad av annonsörer i diverse tidningar till att alltid ha högre betyg än förra årsmodellen.

Men HiFi Critic verkar trevlig, jag läser gärna om Quad 2805!
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-29 10:43

Drygt 150 spänn per nummer, känns som en dyr prenumeraton.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-29 10:56

Kostar på att delge sin opåverkade åsikt. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-10-31 20:55

Paul Messenger tillhör definitivt dem man kan ha förtroende för. Trevlig snubbe med fötterna på jorden. Martin Colloms är väl mer tekniknörd men är mycket seriös.

Sen är priset på tidningen satt dels för den är fri från annonser dels att man säkert satsar på seriöst intresserade.

Jag skulle tro att det går bra. Vi är rätt många som är ganska trötta på internet och alla dessa miljoner tröttsamma pratmakare som anonymt snackar vitt och brett om prylar de aldrig hört i verkligheten eller kanske bara i en affär.

Så en oberoende tidskrift med respeketerade skribenter som stär bakom med sina namn. Dessutom deklarerade referenssystem etc. Det blir ett behövligt tillskott.

Sverige är nog däremot för litet för en egen sån tidskrift. T.o.m. MoLT:en består ju till stora delar av artiklar av en person som själv är leverantör.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-31 22:09

vad har dom för testmetoder då? Är det "lyssna och tyck" som alla andra, eller kör man med ABX eller något annat mer objektivt för att mer nogrannt undersöka dom ljudande egenskaperna iställer för att bara ösa på med snömos som dom vanliga blaskorna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-11-01 09:05

Flateartharn:
Sverige är nog däremot för litet för en egen sån tidskrift. T.o.m. MoLT:en består ju till stora delar av artiklar av en person som själv är leverantör.

Påverkar det relevansen i artiklarna?

Paul Messenger tillhör definitivt dem man kan ha förtroende för

Varför då?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-01 11:04

flateartharn skrev:Sverige är nog däremot för litet för en egen sån tidskrift. T.o.m. MoLT:en består ju till stora delar av artiklar av en person som själv är leverantör.

Om det ær IÖ du syftar på kan jag meddela att han inte leverar någonting. DuU måste hæmta sjælv, på plats, eller skicka dit någon annan att hæmta upp prylarna. Dessutom ær det inte sællan långa væntetider på produkterna. Det kan inte alls jæmføras med ett vanligt komersiellt føretag.

Allmænt om MoLts apprattester: Man skriver inte om prylarna låter bra eller inte, utan om dom førvrænger ljudet och i så fall på vilket sætt. Stor skillnad mot HiFi-blaskorna som bara skriver en massa blaj i sina recenstioner. GJorde førr i alla fall, nær jag slutade læsa dom. Jag har inte fått några indikationer på att dom bættrat sig vare sig vad gæller redovisning eller av testmetod (dvs objektivt tyckande av ofta helt ibillade lyssningsintryck p.g.a. att man inte vet/bryr sig vad man egentligen lyssnar på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-01 12:18

Vill gärna påpeka att varken jag (eller någon annan som är inblandad apparattestandet i MoLt) skriver om något som vi har någon inblandning i. Det skulle inte fall mig in att testa mina egna högtalare exempelvis.

Om du flateartharn läser på lite om Martin Collums och hans branschinblandning, tror jag nog du ser att samma sak gäller honom.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-01 16:40

Max_headroom: vad har dom för testmetoder då? Är det "lyssna och tyck" som alla andra, eller kör man med ABX eller något annat mer objektivt

Det jag snubblade över på deras hemsida i detta ämne är:
Our well researched reviews will be supported by in-depth laboratory testing. The lab tests will be presented in a clear and consistent format. Power distortion, load matching and input matching will be a priority plus investigative work to try and improve the correlation between lab data and sound quality.

Denna text gäller förståss generellt, och då blir texten också generell. Som jag tolkar texten blir det definitivt mer än bara "lyssna och tyck".

Återgå till Generellt om hifi