Akustikmiljö

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

sverker

Akustikmiljö

Inläggav sverker » 2006-11-08 11:10

Akustikmiljö

Nåt att ha?

De är rätt bra priser på absorbenter, 150:- för den mindre varianten vad jag kan läsa mig till :)

/sverker

daja

Inläggav daja » 2006-11-08 13:59

Har sådana hemma. Funkar bra men å andra sidan har jag inte jämfört med några andra. Köpte mina utan det lättavtorkade ytskiktet så dom bara kostade 110 kr st :) Fick dom hemlevererade gratis också för att en säljare ändå skulle till trakten. Mycket bra service!
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
HSideback

Akustikmiljö

Inläggav HSideback » 2006-11-08 16:00

Jag är också lite intresserad av dessa produkter. Absorptionskurvorna ser ju vettiga ut.

Jag har dock svårt att bedöma hur många, och vilken sort, som behövs för att uppnå en rimlig dämpning (RT60, tyst Haas fönster, etc) i rummet.

Under vinter/vår/sommar/.... skall vi bygga ut huset, och då tänkte jag passa på att fixa lite med vardagsrum/lyssningsrum också. Det måste dock fortsätta att se ut som ett vardagsrum, så det är lite känsligt att stoppa in för mycket saker som inte ser snygga ut.

Går det att på något sätt ge en fingervisning om hur mycket ljuddämpning som en single/double/triple absorbent ger och hur mycket som behövs i ett lyssningsrum.

Jag gissar att det korrekt svaret är 'det beror på, kontakta en akustikkonsult', men jag är i alla fall intresserad av lite exempel, välgrundade gissningar och/eller fingervisningar.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-08 16:18

Det går att ge en anvisning, ja.

Sätt in det i sabins formel. RT60=kV/A där k är sabins konstant 0.16, V är rummets volym, och A är absorptionsarean.

Låt säga att du önskar 0.2 sekunders efterklangstid, och att ditt rum är på 50m3 (ett vanligt mått för vardagsrum).
A=(0.16x50)/0.2=40m2

För att nå 0.2 sekunders efterklangstid i ett rum med volymen 50m3 åtgår 40 sabin. 40 sabin motsvarar 40 m2 totalt ljudabsorberande yta.

Frågan är hur mycket absorption som redan finns i rummet och vilka slags akustikåtgärder du vill göra. Det finns ohyggligt många saker att tänka på och ta hänsyn till, och att använda bara en sorts akustikprodukter ser jag närmast som omöjligt, om man vill nå goda resultat. Det finns ju andra saker än bara efterklangstiden över schröderfrekvensen att ta hänsyn till - exempelvis hur ljudfältet bör se ut i olika riktningar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Akustikmiljö

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-08 16:28

HSideback skrev:Jag är också lite intresserad av dessa produkter. Absorptionskurvorna ser ju vettiga ut.

Jag har dock svårt att bedöma hur många, och vilken sort, som behövs för att uppnå en rimlig dämpning (RT60, tyst Haas fönster, etc) i rummet.

Under vinter/vår/sommar/.... skall vi bygga ut huset, och då tänkte jag passa på att fixa lite med vardagsrum/lyssningsrum också. Det måste dock fortsätta att se ut som ett vardagsrum, så det är lite känsligt att stoppa in för mycket saker som inte ser snygga ut.

Går det att på något sätt ge en fingervisning om hur mycket ljuddämpning som en single/double/triple absorbent ger och hur mycket som behövs i ett lyssningsrum.

Jag gissar att det korrekt svaret är 'det beror på, kontakta en akustikkonsult', men jag är i alla fall intresserad av lite exempel, välgrundade gissningar och/eller fingervisningar.

Hsidebäck, det kommer att ordna sig...! :wink:

Grovt sett skulle jag säga att för att göra ett rum som har stora ambitioner med ljudet, att det behövs ett antal kvadratmeter absorbenter. Men man bör ha i åtanke att tunna absorbenter dikt mot vägg inte är säkert att det fungerar bra, snarare ATT det inte fungerar särskilt väl. Slutsatsen är att absorption bör få ta en del rumsvolym i anspråk för att fungera tillfredsställande.

Har man dessutom ambitionen att få detta till önskad absorption i basregistret så kan man göra på olika vis:
- Mastodontiskt stora basabsorbeneter
- Bygga väggarna från början så att de har "inbyggda" basabsorbenter
- Laborera med ett flertal ljudkällor för basregistret.
- Laborera med enklare eq-kretsar (brukar vara bättre än s.k. "digital rumskorrektion")

Man kan också kombinera dessa olika åtgärder på olika sätt beroende på önskad effekt samt rummets egenskaper.

För att dra till med en grov approximation så skulle jag säga att OM du har en jättestor matta, samt befintliga möbler, så skulle jag vilja att du lägger till cirka 10 - 15 kvadratmeter "mellan/högfrekvens"-absorbent i fysisk area. Ännu mer om du ställer ambitionsnivån högre, men mindre om du sätter en lägre ambitionsnivå. Draperi är en bra lösning akustiskt, samtidigt som den är variabel såtillvida att du kan ta bort "biolooken" väldigt enkelt när så önskas.

Vi hörs!

/Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-08 17:47

Lite OT:

Jag beskrev mitt vardagsrum i en annan tråd

Rummet är rektangulärt och drygt 30 kvadratmeter. Ganska mycket hårda ytor - ekgolv med en ganska lite matta, små tunna gardiner, en soffa och en fåtölj, annars rena trämöbler.

och det är ju ingen vidare akustik. Om jag utan att planera alltför mycket innan, skulle börja placera ut några absorbenter - skulle jag kunna göra mer skada än nytta?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-08 19:00

Att föra in absorption på bra ställen i annars "livliga rum" gör väldigt sällan skada.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-08 19:07

Håller helt med - ju mer junk jag släpat in, desto bättre har återgivningen blivit. :)

Mattor på golvet och prylar för diffusion har gjort susen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-08 20:37

Johan_Lindroos skrev:Att föra in absorption på bra ställen i annars "livliga rum" gör väldigt sällan skada.
[jag har fetlagt ordet "bra"]

Det är ordet bra som är "problemet" :wink: . Dom kommer nog att placeras ut mer med tanke på utseende än på akustiken. Är all absorption av godo (inom rimliga gränser)?

Annars är dom ju väldigt snygga

bilder
When routine bites hard

Användarvisningsbild
HSideback

Akustikmiljö

Inläggav HSideback » 2006-11-08 20:55

Vad bra att det kommer att ordna sig :D

För att åteknyta till trådens ursprungliga ämne kan man lite grovt säga att om man har ca 50 m3 vardagsrum med lite soffa och matta så skulle det vara rimligt att gissa att man behöver c:a 50 sabine dämpning.

Soffa och mattor och övriga möbler fixar c:a 15 sabine.

Eftersom dessa akustiktavlor ligger på c:a 1 sabine äver 3-400 Hz (med vettig montering) kan man gissa att 10-15 sådana kan vara en vettig investering om man har en bra plan för att placera ut dem.

landar på c:a 2000 spänn.

Det var ju inte så blodigt!

(reservation för missuppfattningar, gissningar och feltänk...)

Återgå till Generellt om hifi