HiFi-kedjans uppgift - när du får bestämma!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är bäst?

Jag vill uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten!
86
51%
Jag vill uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså "trovärdigt" fel eller rätt är inte viktigt alls.
28
17%
Jag struntar helt i hur något skall vara - Jag vill bara ha en "maximal upplevelse"!
42
25%
Jag tycker inte någon av de ovanstående är något som jag kan identifiera mig med alls.
13
8%

Antal röster : 169

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-09 17:22

Jag ska inte tjata mer, har fått ur mig det jag ville.... tror jag :mrgreen:

Ska lyda Johan Lindroos råd och ta en espresso.... Helst nåt utan koffein då kanske :)

MichaelG, det var bra skrivet, det är (som sagt) intressant med alla olika synsätt..!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-09 17:46

Mihael G!

Mycket bra svar! Glädjande att se att någon kan läsa innantill och förstå! Klart och tydligt svar, och dito motiveringar. Tack!

Harryup skrev:Jag skulle vilja rösta på 1 men eftersom jag inte har någon som helst möjlighet att uppnå eller "stämma av" det i hemmiljö så får det bli 2.

Ett stort antal trådar pekar ju på att hörselminnet är förvånansvärt kort så att ta med sig en exakt upplevelse mellan olika lokaler känns väldigt svårt att lyckas med. Dessutom finns väl en "kul med live" känsla för hela kroppen iblandad som är aningen svår att återskapa hemma som inte gör en helt objektiv.

:?

Igen: Frågan handlar INTE om vad du kan kontrollera, utan om vad du VILL av kedjan, om du får bestämma! Läs vad jag har skrivit!

Om du vill rösta 1 så vill du väl just det som står under 1? Fattar därför inte varför du röstar 2??? 8O

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-11-09 21:55

Jag tror att orsaken till att så många opponerar sig mot dessa frågor är att man kanske inte vill ha någon sann, maximalt illusorisk eller transparent HiFi upplevelse, inte heller vill man ha någon maximal rörförstärkarupplevelse knappast någon transistor eller högtalarupplevelse heller.

Det alla vill ha är en maximal musikupplevelse ! det är väl därför man sitter framför stereon?

Maximal musikupplevelse kan man mycket väl få från en inte helt fullgången anläggning
och om man inte gillar musiken kan en "hur bra som helst" anläggning inte rädda upplevelsen .

Hela idén att man sitter och upplever anläggningens återgivningsförmåga är lite absurd.
Således : Det är inte så att man inte kan eller vill förstå frågorna, man känner helt enkelt inte igen sig i situationen.

Att man sedan vill optimera sin "återgivningskvalité" är att annat projekt och då ställer man kanske helt andra frågor,

kan det vara så? :roll:

mvh
Senast redigerad av berma 2006-11-09 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-09 23:10

berma, det där kan jag skriva under på till 100%. Klarnar ytterligare kring det jag "känt" men inte lyckats formulera.

Jag förstår och repekterar trådskaparens särskilda intentioner och svarar gärna på det. Men efteråt väcks en rad tankar kring det du beskriver så väl..!

Tyvärr blev det så att jag försökte få fram dessa tankar (inte minst för egen del) genom att särskåda frågan och alternativen, vilket kanske upplevdes som att man inte förstod eller kritiserade. Ett beklagligt missförstånd i så fall.

Men 16 sidor intensiv diskussion är aldrig fel :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-10 00:01

Berma/Phloam:

Nej, det där stämmer inte alls. Den som...
"inte vill ha någon sann, maximalt illusorisk eller transparent HiFi upplevelse"
...röstar helt enkelt på någon annat än 1 och kanske något annat än 2 också. Vad man vill vet man förhoppningsvis själv - och röstar efter det!

En annan sak som inte heller stämmer är att många skulle ha svårt att fatta alternativen. Det är bara en pytteminoritet som inte fattar. Det kan verka som många eftersom de få som krånglar fortsätter att leta efter sätt att kunna feltolka, oavsett hur mycket jag förklarar det som är uppenbart för de flesta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-11-10 00:08

Om man vill ha en maximal musikupplevelse,
hur röstar man då?

mvh.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-11-10 00:33

Igentligen är alternativ 1 det enda valbara om man talar om återgivning.

Det som jag tror ställer allting på sin spets är att väljer man 1:a alternativet (vilket förmodligen alla igentligen skulle vilja) så är det som att driva sig själv till att försöka uppnå något "himelskt" och ogreppbart, otroligt fantastiskt och kanske lite drömskt.

Alltså något som man inte kan tänka sig möjligt med vettiga medel, även om det är vad man vill. Så jag kan förstå de som har svårt att tackla 1:a alternativet i sitt fulla begrepp, så även jag.

Men självklart är det den högsta önskan och villjan för mig, ett nirvana i sitt slutmål och sedan kan man dö...

Det är svindlande tankar men väldigt roligt att ha dom. :wink:

Och, Yyeeeeeeees dit strävar jag allra helst även om jag alldrig kommer att uppnå detta. Men man kanske har en möjlighet att komma i närheten innan man tar ner skylten, det vore mycket trevligt och en högsta önskan. 8)

Detta är mina högst personliga tankar ikring denna fråga.
Den behöver inte vara klok eller något att reta upp sig på, men så ser jag det.

Betyder det att jag är knäpp? Eller är det bara nördigt? :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-10 00:39

berma skrev:Om man vill ha en maximal musikupplevelse,
hur röstar man då?

mvh.

Om du vill det, men struntar i om både om det är illusoriskt och om det är så likt ursprungshändelsen som möjlig - så rösta 3.

Om du struntar i om det är likt ursprungshändelsen, men vill att det skall vara illusoriskt - så rösta 2.

Om du bryr dig om ursprungstroheten, det vill säga - om du vill att det skall vara så likt ursprungshändelsen* som möjligt - så rösta 1.

Menar du på allvar att det inte går att utläsa detta ur de tre alternativen jag skrivit? :o

Så här skrev jag:

1. Jag vill uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten*!

2. Jag vill uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså "trovärdigt". Fel eller rätt är inte viktigt alls.

3. Jag struntar helt i hur något "skall vara" - Jag vill bara ha en "maximal upplevelse"!

Vh, iö

- - - - -

*Detta inbegriper självklart allt. Vad får dig att misstänka att det de egenskaper hos musikhändelsen som i förekommande fall ger dig en musikupplevelse live skulle vara undantagna från det som åsyftas när ursprungstrohet nämns? :? :o

Däremot kommer förstås en ackurat återgivningen av en händelse som inte skulle ha givit dig en musikupplevelse live, -sällan att göra det i välåtergivet skick heller.

Kanske kan en sådan inspelad musikhändelse ge din en större musikupplevelse i något förvrängt skick dock. Det är din sak att avgöra vad du tror om det, och troligen är det dina tankar om just detta som avgör vad du vill av kedjan.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-11-10 01:28

Jag vill uppleva saker så sant som möjligt, men eftersom en sann återgivning är en illusion, så vill jag ha en så maximalt sann illusion av verkligheten som möjligt, samtidigt som jag struntar i hur något skall vara, jag vill ju egentligen bara ha en maximalt sann musikupplevelse. :?
... ja det är väl alla alternativ, eller inget?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-11-10 03:34

berma skrev:Jag vill uppleva saker så sant som möjligt, men eftersom en sann återgivning är en illusion, så vill jag ha en så maximalt sann illusion av verkligheten som möjligt, samtidigt som jag struntar i hur något skall vara, jag vill ju egentligen bara ha en maximalt sann musikupplevelse. :?
... ja det är väl alla alternativ, eller inget?

Återgivningen är naturligtvis inte samma sak som verkligheten vid inspelningstillfället, det vore ju märkligt, men det kan väl ändå låta likadant, eller vad säger du?

Jag tycker det verkar som om du borde välja alternativ nummer 1 8) , även om det är en smula oklart vad du vill... :wink:

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2006-11-10 14:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-10 09:30

Har man kommit väldigt nära alt. 1), brukar alt 2) och 3) uppnås av bara farten...

Krångligare än så behöver det inte vara.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-11-10 11:33

[s]Ja, så är det nog ofta.[/s]

Nej, fy på mig, så är det inte. :oops: :wink:

Senast redigerad av BACH 2006-11-10 14:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-10 12:40

Johan_Lindroos skrev:Har man kommit väldigt nära alt. 1), brukar alt 2) och 3) uppnås av bara farten...

Krångligare än så behöver det inte vara.

Jo, så brukar det ju påstås av somliga här. Och det kanske stämmer också. Men har man inte den insikten/kunskapen (vilket bland annat jag inte har) så blir det teoretiskt flum.

Jag lyssnar för att njuta och njuter gör jag när Våroffer låter ungefär som i en konsertsal. Alltså köper jag mina prylar hos handlare där detta uppnås när man spelar på deras rekommenderade anläggning.

Huruvida detta är sant återgivet eller inte är i sig primärt ointressant för mig. Men jag köper resonemanget om att det mycket väl kan vara så att 1, 2 och 3 tenderar att gå ihop. Jag kan konstatera att åtminstone 2 och 3 gör det. Rock och pop låter i mina öron bäst på de anläggningar som är bäst på klassisk (om man uttrycker sig något förenklat).

Jag kan till och med köpa resonemanget att om jag köper en helt ofärgande anläggning och ser till att akustikbehandla rummet, så får jag automatiskt det jag är ute efter.

Men resonemanget indikerar ju att det är 2 eller möjligen 3 jag är ute efter (vilket frågades om i tråden) och 1 i så fall bara är en metod att uppnå detta. Jag kan dock mycket väl tänka mig att 1 kan vara ett självändamål för vissa även om detta inte skulle leda till 2 och 3.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-10 13:19

Kloka ord från MichaelG!

Men - Johan har fel :? :

Alternativ 2 och 3 står nämligen i motsatsförhållande till alternativ 1, eftersom de specifikt redogör för att man, om man röstar 2 eller 3, INTE BRYR SIG OM URSPRUNGSTROHETEN!

Det framgår tydligt om man verkligen läser det jag skrivit.

Om man däremot (trots alla uppmaningar) INTE läser hela texten i varje alternativ, så är det ändå orimligt att påstå att det är ett faktum att man åstadkommer "maximal illusion" och/eller "en maximal upplevelse" bara genom att återge så ackurat som möjligt. :x

Dels är det ju en subjektiv fråga, men dessutom vet man efter massor av studier i ämnet - att vissa färgningar under vissa förutsättningar ökar känslan av "verklighet", och att många tycker att även rätt dramatiska klangliga deformationer i vissa fall ökar upplevelsen - det behöver man bara titta på medelsvenssons bruk av tonkontroller för att inse...

Det behöver i själva verket inte ens vara en apparat-kedja inblandad för att man skall kunna studera detta fenomen - det räcker att be folk kupa händerna bakom öronen (samtidigt som de skall blunda) och fråga dem om hur de tycker "att det låter"/"att deras hörsel fungerar under sådana betingelser". (Det ljud man lyssnar på kan vara det som råkar pågå helt enkelt. Kanske folklivet runt omkring, kanske en gatumusikant, eller det ljud som kommer från kylskåpet därhemma.)

Vissa upplever att det låter färgat när man kupar händerna bakom öronen, men andra upplever att de är "mera närvarande i verkligheten" när de gör så!

Så: Frågan man skall besvara med något av de tre alternativen handlar alltså om en sak, och bara om en sak: Vad man VILL av hifi-kedjan (=hela vägen från musikerna till lyssnaren).

Ingenting annat. BARA vad man vill - om man får makten att bestämma.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-11-10 14:23

Aj! :oops:

Jag tror att Johan kanske egentligen menade att man ibland kan få en maximal illusion och/eller en maximal upplevelse med korrekt återgivning, men att det inte måste vara så.

Fast jag vet förstås inte säkert vad han menade... :wink:

Men det var i alla fall så jag tolkade det han skrev när jag svarade på det.

Det betyder förstås inte att man kan svara vad som helst på frågan eftersom, som du säger, svarsalternativen står i motsatsförhållande till varandra.

Jag har läst din text, jag lovar! :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-10 17:37

IÖ:

Jahapp, då har även jag missuppfattat frågeställningen. :wink:
Vilken tur då att jag inte röstade... Hade röstat 1) kan jag ju meddela...

Men vad jag tycker är att om man kommit nära återgivningen hos (1) nås man så gott som automatiskt* i genomsnitt i större grad av (2) "maximal illusion" och/eller (3) "en maximal upplevelse" än om man har en anläggning som inte har lika bra ljudåtergivning som (1).

En "bra"** stereoanläggning "låter bättre" helt enkelt! Är det nå´n som vågar sätta emot? :wink:

* I genomsnitt av all musik i skivsamlingen skulle man kunna säga också.

** Med "bra" menar jag en anläggning som försöker att återge musiken så noggrant som möjligt, utan att närmre gå in på detaljer.

Edit
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2006-11-10 17:56, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-10 17:40

Jag är helt inne på Johans linje om att den god anläggning i snitt ger en bättre upplevelse än vad en svårt färgande dito kan bjuda på. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-10 18:10

Om man lyssnar på det som musikern försöker förmedla så kanske alt 3 känns mest väsentligt.

Om man lyssnar efter anläggningens eventuella "tranparens" eller _hur_ det låter så är kanske alt 1 känns viktigast.

Nu är det väl så att den mänskliga hjärnan är väldigt skicklig på att växla mellan olika uppgifter väldigt snabbt, så därför ser jag det som att att man kan bearbeta flera aspekter praktiskt taget samtidigt.

Det jag personligen vill att hifi-kedjan skall ha för roll är att den ska agera som en pålitlig förmedlare av en musikupplevelse. Alt 3, eller vad?

Men vad består då musikupplevelsen av? Är det inte så att när utrustningen misslyckas (t.ex. något fel uppstår) så krackelerar både trohet, illusion och musikupplevelse på en gång?

Det är nästan så att jag känner att systemets pålitlighet är viktigast, för utan den kan jag inte försjunka i en musikupplevelse (eftersom jag ofta använder bärbar hifi).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi