Gör Bang & olufsen bra grejer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-14 13:07

Har i högskolesammanhang träffat en som jobbade på B&O's avdelning för forskning inom ergonomi (minns tyvärr ej exakt) men han gjorde ett mycket seriöst intryck.

Så nån typ av seriös R&D har de i alla fall :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-11-14 13:38

Jag gillar verkligen B&O:s design, den har varit i toppklass ända sen Beomaster 1000 på 60-talet och de mycket eleganta skivspelare man tillverkade och som enligt dåtidens Musik och Ljudteknik också lät bra och ofta rekommenderades. Då.

Jag kan förstå folk med gott om pengar och halvljumt musikintresse om de satsar på detta märke som dessutom skänker dem en viss nimbus relativt de flesta besökare (ända tills någon verklig hifi-freak kommer hem till dem och dissar anläggningen. Men han eller hon kan ju alltid avfärdas med avundsjuke-argumentet).

Men jag har lyssnat på en hel del B&O under många år och de senaste 20 åren har märket inte imponerat ljudmässigt. Varken i det lägre eller högre segmentet. Det finns alltid bättre alternativ ljudmässigt.

Jag såg t ex en Denver mikrostereo på Clas Ohlsson med i stort sett samma funktioner och utseende som en liten B&O-anläggning och med liknande prestanda till en bråkdel av priset. Prisvärt men naturligtvis otänkbart i den nystylade Östermalmsvåningen.

Går man upp lite i pris i förhållande till Denver finns massor av mikrostereoapparater med bra design, bra ljud och bra funktionalitet, fortfarande till priser långt under B&O. Och ibland med lika mycket finesser.

De stora Beolab 5 låter rätt bra, men inte i förhållande till priset. De små kloten Beolab 3 låter otroligt distade i mina öron, särskilt i basen.

Deras R&D har väl ändå vissa framgångar med utvecklandet av Icepowermodulerna som ju också används av andra tillverkare, som kanske även ljudmässigt accepteras här?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-11-14 15:51

Iqbad skrev:Är det nån som vet vad ett par sådana kostar? Vad skulle man behöva lägga ut på en vanlig anläggning för att få samma prestanda?

Har sett på nätet runt 150.000kr... :? Det borde räcka till ett antal "vanliga" anläggningar med motsvarande ljudåtergivning.
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-14 16:57

Jag lyssnade på B&O för något (eller möjligen ett par) år sedan. De litet enklare anläggningarna lät OK, men inte mer. Klangbalansen var inom de gränser där det är OK att lyssna på musik. Perspektiv klarades inte av att återges alls knappt. De mellan 40 och 60 tusen dessa "enkla" anläggningar kostade kan man få riktigt bra hifi för. Men i en annan butik.

Den dyra anläggningen för någonstans mellan 150 och 200 Kkr lät inte alls dumt. En ganska homogent klingande återgivning med rimligt naturlig botten. Starkt kan den spela också utan att allt rasar ihop. En som söker relativt välljud (och som nöjer sig med att komma halvvägs) och som starkt prioriterar design o vissa finesser kan denna anläggning vara prisvärd för.

Tycker du att välljudet räcker räcker för dig men inte bryr dig om designen kan du säker ta bort en nolla från prislappen i en annan butik. Söker du bästa möjliga ljud för 150 - 200 Kkr, är B&O inte överhuvudtaget att överväga.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-11-14 18:46

Tack för alla svar. Har inte några planer på att köpa nån B&O anläggning, (är ju student haha) var mest lite nyfiken på om ni kunniga människor ansåg att det var nåt att ha. Jag har tidigare också fått känslan att det är mer show än go med dessa produkter.

Ett par högtalare för 150K känns ju inte billigt direkt. Det får man många piP för..

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-14 18:52

Tja det finns ju människor som köper jeans på NK för 5000:- paret, så.... men då är ju behovet man tillfredsställer inte "skydd mot kyla", eller hur? :)

Det är ju först och främst en statusanläggning, inte en hifianläggning.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-14 19:28

Iqbad skrev:Tack för alla svar. Har inte några planer på att köpa nån B&O anläggning, (är ju student haha) var mest lite nyfiken på om ni kunniga människor ansåg att det var nåt att ha. Jag har tidigare också fått känslan att det är mer show än go med dessa produkter.

Ett par högtalare för 150K känns ju inte billigt direkt. Det får man många piP för..

Køp en begagnad. Man kan få dom før en spottstyver. Och designen har alltid varit bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-11-14 22:21

Iqbad skrev:...Jag har tidigare också fått känslan att det är mer show än go med dessa produkter.

Precix! Mer show and go låter som en pricksäker summering! Men snygga e' dom allt...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-14 22:24

om du vill ha nåt fräkt så finns det ju alltid burrmeister samt mbl
där snackar vi kromhifi :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-11-15 00:19

Har en beogram 8002 som låter djävligt bra.
Föredrar den framför min Thoren td126 med sme 3009 arm-

Pekka

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-15 00:39

B&O kör ju ofta med aktiva högtalare. Är utgångarna på apparterna enligt standar? I så fall kan man ju ha en B&O reciver med inbyggd CD och sedan gömma ett bra slutseg och köra med några bra och snygga konvetionella högtalare. Borde låte helt OK eftersom ljudetkvaliteten som regel helt domineras av högatalarna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-15 00:42

Max_Headroom skrev:Borde låte helt OK eftersom ljudetkvaliteten som regel helt domineras av högatalarna.

Inte alls. Klangfärgen dikteras ofta av högtalarna men kvaliteten bestäms av de ingående komponenterna.

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-15 08:40

Max_Headroom skrev:I så fall kan man ju ha en B&O reciver med inbyggd CD och sedan gömma ett bra slutseg och köra med några bra och snygga konvetionella högtalare. Borde låte helt OK eftersom ljudetkvaliteten som regel helt domineras av högatalarna.

Håller med.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-15 10:15

Man kan behöva löda om några kontakter. Jag kollade upp just den möjligheten förut och det finns instruktioner här:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 32157&PN=1

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 5&KW=B%26O
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-15 10:37

Morello:
Fick upplysningen av en person som verkar i HIFI branschen utan anknytning till B&O men med insyn i ett antal företags omsättningar. Eftersom jag satte "" runt tung hifi så får du som är klok fundera ett tag till om det finns skarpa gränser eller om det är ett lite vagt begrepp.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-15 10:38

cdväxlaren har digitalutgång
skivspelarna har häftig design men är de bra?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-15 10:42

Har haft nöjet att jämföra en gammal Pioneer AV stäkare mot en sån där liggande B&O som tar 6 cd-skivor över trädgårdsstens liknande utomhushögtalare. Inte ens då klarade sig B&O'n särskilt bra. Historiskt har dom gjort bra skivspelare och ganska bra högtalare med det var länge sedan.
Småsignal elektroniken är oftast äldst i konceptet där man länge saknar DTS som ett exempel i även dom dyraste kombinationerna.
B&O kunden vill ha multirum med ljud och bild och design på allt. Inget fel med det, men man skall nog inte tolka in att dom tror att dom köper extrem HIFI annat än prismässigt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-15 10:47

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Borde låte helt OK eftersom ljudetkvaliteten som regel helt domineras av högatalarna.

Inte alls. Klangfärgen dikteras ofta av högtalarna men kvaliteten bestäms av de ingående komponenterna.

/ B
Klangfärg, ljudbild, praktisk upplösning, resonansfrihet, distorsion (olinjäriteter), pulsåtergivning (musikalitet :wink:), rumsanpassning. Kom igen bill! Menar du på allvar att det mest är klangfärgen som högtalarna avgör i en stereoanläggning? Högtalare är ju nästan utan undantag överlägset ljudmässigt sämst i återgivningskedjan på alla dessa parametrar som jag räknat upp. :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-11-15 11:27

B&O:s skivspelare hade audiofil-hype för 20-30 år sedan. Eleganta slimmade saker med sund grundkostruktion, egna tonarmar och pickuper av hög klass. Tangentialspelaren var servostyrd tror jag via nån sorts avkännare i en extra arm. Vill minnas att den testades positivt av hr Hedström i nån gammal MoLT.

Alla ni som anser att alla CD-spelare låter lika och det gör väl många här på forumet kan väl satsa på den B&O-spelare som ser häftigast och mest transparant ut (jag tänker på fjärrstyrda glasluckor) och sen gömma era rotlar och naddar under soffan för att mata lämplig transparant högtalare :D

Jag tycker tanken är rätt bra egentligen. Många uppskattar B&O:s design (bl a jag) men är missbelåtna med vad märket presterar ljudmässigt (bl a jag). Med en kombination kanske man kan få till något tilltalande. Mycket bra tips på det där danska forumet.

Men bra design kan vara helt annorlunda. Själv uppskattar jag starkt naims olive-serie i sin brutala enkelhet med ett minimum av knappar. Att det sen låter rätt så bra också (bara man undviker märkets högtalare) gör inte saken sämre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-15 11:46

Martin skrev:
Bill50x skrev:

/ B
Klangfärg, ljudbild, praktisk upplösning, resonansfrihet, distorsion (olinjäriteter), pulsåtergivning (musikalitet :wink:), rumsanpassning. Kom igen bill! Menar du på allvar att det mest är klangfärgen som högtalarna avgör i en stereoanläggning? Högtalare är ju nästan utan undantag överlägset ljudmässigt sämst i återgivningskedjan på alla dessa parametrar som jag räknat upp. :)

Måste väl få provocera lite :mrgreen:

Visst påverkar högtalarna mycket hur "det låter", inget snack om det. Men varför alla dessa diskussioner om cd-spelare och förstärkare om de inte betyder något? Högtalarna kan ju bara återge det som de matas med. Skit in blir skit ut, så att säga.

Även om högtalarna har den mest påtagliga påverkan på ljudet, så brukar skillnaderna i källor och förstärkning smyga sig fram på lite längre sikt. Jag kör just nu, "mellan två förstärkare", en Nad 3020 som drivning till mina DQ10:or. Skillnaden mot Sentec 9-kombon var i början inte speciellt stor, det lät ungefär likadant. Men på sikt är det bara att konstatera, det är inte lika livligt och kul längre. DQ10:orna har den (positiva) egenskapen att låta allt bättre ju mer kompetent drivning de får. Något som de delar med många andra högtalare.

Att högtalarna alltid betyder mest för den musikaliska upplevelsen trodde jag var ett synsätt som dog ut på 60-talet :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-15 12:08

Ja, den som inte tror att elektroniken kan färga fullt hörbart kan ju testa att nyttja en laptop som CD-spelare coh sedan en gammal sunkig receiver från 1970-talet - för att ta något extremt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-15 12:09

Ja, och saker som inte är svart måste ju vara vitt. :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-15 12:13

Tänk jag som trodde att antalet tusenlappar man pumpar in i anläggningen hade mest betydelse för ljudet :P

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-11-15 12:29

phloam skrev:Tänk jag som trodde att antalet tusenlappar man pumpar in i anläggningen hade mest betydelse för ljudet :P

Tänk om livet vore så enkelt!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi