En sak som jag funderar över...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-11-15 09:47

Nu mer så finns "Squeezebox" från Slim Devices. Med den kan man göra en hel del kul kopplingar mellan sin dator/server och sitt/sina olika ljudanläggningar. Min fråga blir då, hur bra är en hårddisk eller CD/DVD spelare i datorn som avspelningsmekanism i förhållande till någon dyrare fristående spelare?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-15 09:52

Antagligen lika bra om man förutsätter att det är en korrekt avläsning från mediet, vare sig det är hårddisk eller skiva. En cd-spelare är i sig en rysligt enkel manick som ibland kan fås onödigt komplicerad av olika anledningar. Det verkligt svåra är att omsätta den digitala signalen till en analog.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-11-15 10:02

Hårddisk är inget som helst problem, skulle det bli läsfel kommer operativsystemet att klaga (Windows). Eventuellt jitter försvinner vid själva lagringen på hårddisken.

CD/DVD är lite jobbigare, de flesta har inte den felrättning som fristående spelare har. Man kommer runt detta genom att rippa sina skivor till hårddisken med program som försöker läsa skivan så felfritt som möjligt, EAC till exempel.

Det blir heller inget jitter vid nätverksöverföringen till squeezeboxen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-11-15 10:04

Så länge skivan överförts korrekt till hårddisken så är allt frid och fröjd. Hårddiskens fördel är att man får samma data varje gång man läser av en specifik fil, vilket inte nödvändigtvis är fallet med en cd-spelare. Om inte skulle inga datorprogram fungera :)
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-15 10:49

XBOX funkar precis lika bra som Squeezebox, och så kan man dessutom köra alla kända filmformat + spela spel oxå för samma peng! :)

Nackdelen e ju att man behöver en TV/skärm för att se vad man gör..

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-15 11:01

Problemet med XBOX:en är att allt omsamplas till 48 khz vilken kan innebära en ljudkvalitetsförsämring.

/Jonas

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-11-15 11:07

Precis lika bra fungerar en Mac med optisk utgång (förutsätter att du har en DAC). Erbjuder fantastiskt gränssnitt på TV'n (kräver precis som XBOX'en en skärm).
Dessutom kan man se film, filmtarilers, Titta på familjens bilder (förutsätter att du fotograferar, filmar digitalt) ringa med Skype ja och annat smått o gott.

Fjärrkontroll ingår så klart :)

Tycker det är, en för mig, bättre lösning.
Jag ser fram emot när man även kan se hela CD omslaget ( inte bara framsidan) med sångtexter mm.

Fast det är ju jag det förståss.

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2006-11-15 14:59

Liten sammanfattning

CD -> Hårddisk:
I denna fas kan man drabbas av läsfel, vilka i så fall blir permanenta i den lagrad filen. Vissa bättre avläsningsprogram, till exempel Exact Audio Copy (EAC) har en massa trix för sig för att säkerställa att detta inte händer. Jitter är inget problem här eftersom skrivningen till disk inte påverkar efterföljande uppspelning. Man skickar ju helt enkelt in filen i en buffer.

Hårddisk -> Nätverkskort:
Teoretiskt kan man här drabbas av läsfel om disken skulle vara trasig på något sätt. Men i praktiken är det inte möjligt. Om läsfel förekom skulle inte datorn fungera. Jitter kan man naturligtvis drabbas av, men nästan alla moderna diskar är med marginal tillräckligt snabba för att kunna läsa upp en cd ström från disken. Momentana avbrott kan naturligtvis orsaka jitter. Man kan alltså få jitter ut på nätverket från datorn, men inga bitfel. Dock torde jitter vara ovanligt om inte datorn är ganska hårt belastad.

Nätverk -> Squeezebox:
Gissningsvis transporteras datat över tcp/ip eller med RTP, jag vet inte exakt vad som används i detta fall. Hur som helst är denna överföring, precis som med hårddisken, normalt sett tillräckligt snabb för att föra över audioströmmen. Den kan dock drabbas av momentana fördröjningar, varför jitter kan introduceras även i detta steg. Huruvida bitfel kan introduceras beror på överföringsprotokollet. De flesta protokoll avsedda för ändamålet har mekansimer för att upptäcka, och ibland även för att korrigera bitfel. Sammantaget är dock jitter även här det stora gisslet.

Squeezebox -> Förstärkare: Det faller sålunda på Squeezebox lott att korrigera för det jitter som införts vid överföringen från hårddisken. Detta görs normalt sett med ett buffertminne av FIFO typ. Min köteori-matte är för rostig för att jag skall våga mig på en gissning på lämplig dimensionering.

Sammantaget kan man säga att läsfel är ett non-issue (troligen). Men att Squeezeboxen, eller var man nu gör D/A omvandlingen troligen behöver ett buffer minne för att motverka det jitter som troligen introduceras under överföringen. Hur allvarligt jittret är beror till största delen på hur belatsad dator och nätverk är. Det lär dock inte vara något stort problem i de flesta fall.

mvh
/H

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-15 17:09

nijo skrev:Problemet med XBOX:en är att allt omsamplas till 48 khz vilken kan innebära en ljudkvalitetsförsämring.

/Jonas

har inte tänkt på det men det går väl att ställa in?

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-15 17:22

BengtO, enligt den kretslösning jag såg så går det inte att ställa in samplingsfrekvensen.

Allt som inte är 48 khz omvandlas till 48 khz innan det skickas ut på SPDIF. Fast det ju inte säkert att man märker av det som en kvalitetsförsämring. Jag har inte jämfört speciellt noga eftersom jag mest använder det för mp3 men det låter helt ok.

/Jonas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-15 17:29

nijo skrev:Problemet med XBOX:en är att allt omsamplas till 48 khz vilken kan innebära en ljudkvalitetsförsämring.

/Jonas

Är du helt säker? Har du någon referens?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-15 17:42

Är du helt säker? Har du någon referens?

Jag antar att du inte menar på om att omsamplig kan innebär försämring av ljudkvalitén?

Jag är inte säker på något annat än på att ljudet kommer ut i 48 khz även om man spelar tex CD.

Det är fullt möjligt att det skulle kunna gå och modifiera. Den kretslösning jag såg var på en hemsida där de visade på hur man byggde in en optisk (toslink) kontakt. Där hävdades att det var hårdvarumässigt "låst". Jag grävde inte djupare i det.

/Jonas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-15 17:46

Dra på trissor, rena junket alltså.

Det betyde ju tex att en DTS-CD över huvud taget inte går att avkoda samt att man garanterat får en sämre än nödvändigt kvalitet. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-15 17:56

Finns ingen multimaskin som är tillräckligt bra i dagsläget.

För ljud rekommenderar jag Slimdevices Squeezebox
För bild rekommenderar jag Pixel Magic HD MediaBox™ 100 (200 för analoga kopplingar av ljudet)

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-11-15 18:09

Jitter är väl ändå tid och fasfel som uppkommer i D/A konverteringen snarare än rena fel läsningar?

Det behövs enorma mängder jitter för att det skall bli en "fel" analog konvertering.

En DAC drivs av klockan den får över S/PDIF. Om din klocka som återfås via S/PDIF kabeln har jitter kommer fortfarande DAC:en konvertera signalen till analogt format med jitter bibehållet.

Problemet är enligt dem som vet mer inte tidsfelet i DAC processen utan fasfel. Det är enklare att bygga en DAC process som har näst intill minimalt jitter, däremot är det svårare att hålla fasvariationer minimala.

En Transporter har en wordclock ingång, detta har inte en SB3 i standard utförande (men det går givetvis att modda).
100% Digital

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-11-15 20:17

crion skrev:Jitter är väl ändå tid och fasfel som uppkommer i D/A konverteringen snarare än rena fel läsningar?

I det här sammanhanget stämmer det, man kan säga att det är fasmodulation av DACens ordklocka.

Det är något helt annat än det jitter HSideback pratar om. I det fallet handlar det om att nätverkspaketen inte anländer vid exakta tidpunkter men behöver heller inte göra det då mottagaren ändå buffrar det. Förutsättningen är ju dock att det finns tillräckligt med bandbredd på nätverket.
- Militant slacker

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-15 20:22

Har aldrig upplevt ljudkvaliteten via Xbox dålig, å andra sidan spelar jag uteslutande upp mp3, flac, wav, dvd-film samt i viss mån divx och xvid..

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-11-15 20:33

Hm, förlåt en dum fråga men kan inte det där att den omvandlar till 48KHz ha att göra med att folk inte skall kopiera-

Vet att jag kan höra sacd och dvdaudio genom hdmi till en Pioneer förstärkare (har 696 Pioneer) men då omvandlar den från 192 i stereo till 48 khz, om jag använder en hdmikabel.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-15 20:57

Jax skrev:CD/DVD är lite jobbigare, de flesta har inte den felrättning som fristående spelare har.

Å andra sidan - när hade du senast problem med läsfel i datorns CD-spelare? Vore det vanligt förekommande skulle den ju vara oanvändbar.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-11-15 23:02

Strauss:
Vad är det du tycker saknas i dagens multimaskiner?

Det kan ju inte finnas några läsproblem med CD och DVD spelare på datorer så vida de inte är defekta. Hade det varit vanligt så skulle man ofta ha problem med att packa upp filer som zip, rar osv när man packar upp dem ifrån en sådan källa. Hur ofta sker det? Det är många, många år sedan jag drabbades av något sådant. Det som finns på DVD eller CD'n lär se likadant ut på hårddisken, åtminstone nästan alltid.

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-15 23:08

Jag tror också att konverteringen kansek kan ha att göra med kopieringsskydd på något sätt. Eller så hade kanske Microsoft någon annan idé bakom det. Om det kretsschema jag såg var korrekt så kändes det iallafall inte som någon anledning att inte släppa fram tex 44,1 khz.

Sen så tycker jag det låter ganska bra trots konvertering, men lite onödigt.

Fö. kan man få ren "pass-through" om inspelningen redan är på 48 khz.

/Jonas

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-15 23:14

theSaint skrev:Det kan ju inte finnas några läsproblem med CD och DVD spelare på datorer så vida de inte är defekta. Hade det varit vanligt så skulle man ofta ha problem med att packa upp filer som zip, rar osv när man packar upp dem ifrån en sådan källa. Hur ofta sker det? Det är många, många år sedan jag drabbades av något sådant. Det som finns på DVD eller CD'n lär se likadant ut på hårddisken, åtminstone nästan alltid.

Det var så jag också tänkte men frågan är om data som kopieras till disken hanteras likadant som data från en audioskiva som spelas upp?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-15 23:17

nijo skrev:Jag tror också att konverteringen kansek kan ha att göra med kopieringsskydd på något sätt. Eller så hade kanske Microsoft någon annan idé bakom det. Om det kretsschema jag såg var korrekt så kändes det iallafall inte som någon anledning att inte släppa fram tex 44,1 khz.

Sen så tycker jag det låter ganska bra trots konvertering, men lite onödigt.

Fö. kan man få ren "pass-through" om inspelningen redan är på 48 khz.

/Jonas

Nej, det har inte med några skydd att göra. Kanske har man använt något billigt chip för datormarknaden som ofta jobbar med 48k internt eller så är det inkompetens bara.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-11-16 01:20

Magnuz skrev:
Jax skrev:CD/DVD är lite jobbigare, de flesta har inte den felrättning som fristående spelare har.

Å andra sidan - när hade du senast problem med läsfel i datorns CD-spelare? Vore det vanligt förekommande skulle den ju vara oanvändbar.

CDROM har ytterligare ett lager av felrrättande kodning som CDDA saknar.
- Militant slacker

Återgå till Generellt om hifi