Moderator: Redaktörer
nijo skrev:Problemet med XBOX:en är att allt omsamplas till 48 khz vilken kan innebära en ljudkvalitetsförsämring.
/Jonas
Är du helt säker? Har du någon referens?
crion skrev:Jitter är väl ändå tid och fasfel som uppkommer i D/A konverteringen snarare än rena fel läsningar?
theSaint skrev:Det kan ju inte finnas några läsproblem med CD och DVD spelare på datorer så vida de inte är defekta. Hade det varit vanligt så skulle man ofta ha problem med att packa upp filer som zip, rar osv när man packar upp dem ifrån en sådan källa. Hur ofta sker det? Det är många, många år sedan jag drabbades av något sådant. Det som finns på DVD eller CD'n lär se likadant ut på hårddisken, åtminstone nästan alltid.
nijo skrev:Jag tror också att konverteringen kansek kan ha att göra med kopieringsskydd på något sätt. Eller så hade kanske Microsoft någon annan idé bakom det. Om det kretsschema jag såg var korrekt så kändes det iallafall inte som någon anledning att inte släppa fram tex 44,1 khz.
Sen så tycker jag det låter ganska bra trots konvertering, men lite onödigt.
Fö. kan man få ren "pass-through" om inspelningen redan är på 48 khz.
/Jonas
Magnuz skrev:Jax skrev:CD/DVD är lite jobbigare, de flesta har inte den felrättning som fristående spelare har.
Å andra sidan - när hade du senast problem med läsfel i datorns CD-spelare? Vore det vanligt förekommande skulle den ju vara oanvändbar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster