Quad ESL 63

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Quad ESL 63

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-17 22:53

Berätta allt ni vet. Låg impedans, sägs det. Kan den tyglas av en NAD 218 (till jag får råd med bättre)?
Hur är det med spridningen? Kan man spela högt (aktiv delning med 18db/oktav från 80Hz kommer att tillämpas).

Jag tror nämligen att denna högtalare skulle passa bra intergörmässigt i mitt nästa lyssningsrum. Men hur är det med ljudet? Jag har bara hört dom en gång och var inte ett dugg imponerad. Då. Men rummet och/eller placerigen kanske var skit? Det var på en demo.

Rummet dom ska stå i (om dom nu köps) är lite knepigt, mycket fönster, även bakom högtalaren. En del av området bakom högtalren kan dock dämpas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-11-17 23:12

Max H. Har själv stora fönster i mitt rum.

Jag har pga. diverse omständigheter möblerat om hela huset 8)

Quadarna står nu på tvären i ett rum som mäter 5*9 meter, med fritt utrymme åt sidorna på minst två meter och 170 cm till bakvägg.

Det låter hyfsat...

Är det något som 63:orna gillar så det rör, kör själv med PP EL34, och en Denon POA 3000rg till dipolbasarna.
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-17 23:35

De är lättdrivna, ta vad du har! Eftersom de är dipoler, exiterar de rummet på ett helt annat sätt än monopoler gör. Om de gör dem bättre eller sämre i ett rum, måste rimlitvis bero på rummet.

Jag har levt med ett par 63:or i snart 20 år och inte tröttnat, så något rätt måste de göra. De har nyligen fått hjälp i botten av ett par SW-63, det hjälper om man vill spela jazztrio med originalnivå, kontrabasen låter betydligt mer levande.

Mina drivs av ett par Quad 606, exoterisk elektronik tror jag inte på. Det gjorde inte Mr Walker heller, kan tilläggas...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-18 00:46

Jag tycker att ESL63 är en av högtalarhistoriens mest betydelsefulla högtalare. En genuint välingenjörad produkt, inom ramen för att det är en idékonstruktion*, snarare än en pragmatiskt utformad.

Som nämnt är det inte en svår last, annat än möjligen vid extremlåga frekvenser. Jämfört med nästan alla andra elaktrostathögtalre är den inte alls svår i diskantregistret.

Gillar även gradients dipolära dubbel-subwoofer - som lägger till den förmåga som fattas ESL63, utan att rubba konceptets grundläggande kvaliteter.
(De ökar basförmågan och lyfter högtalaren lagom mycket från golvet. :P )

Vh, iö

- - - - -

*Alltså gjord på enkelt recept (="dipol med maximalt frekvensoberoende spridning") snarare än en högtalare vars dimensionering och utformning tillkommit efter 500 olika analyser om vad som ger den bästa återgivningen sett ur olika perspektiv.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Generellt om hifi