Minst lyssningströttande högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manzarek

Minst lyssningströttande högtalare?

Inläggav Manzarek » 2006-11-17 21:36

Vilken är det egentligen? Quad-familjen har flera goda exempel, så även Carlssons OA serie -samt lilla OD 11, min egen favorit.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-11-17 22:18

Håller med om OA-högtalarna :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-17 22:24

Tycker nog att ett par Quad-lakan f r o m 63orna är ofantligt mycket behagligare än valfri orginal OA-70-talare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-17 22:29

moi hålla med naq
Men när man kommer till 51.3 då får man skärpa sig
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-11-17 22:43

Naqref™ skrev:Tycker nog att ett par Quad-lakan f r o m 63orna är ofantligt mycket behagligare än valfri orginal OA-70-talare.

8O 8O 8O

åkejdå, du skrev ju original ..... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-17 22:45

Notera. Behagligare... inte mer rättvisande. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-11-17 22:46

:)

eeh .... original är kanske mer rättväsande .... 8O fast med Ct62 blir det genast bättre :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-11-17 22:48

Naqref™ skrev:Tycker nog att ett par Quad-lakan f r o m 63orna är ofantligt mycket behagligare än valfri orginal OA-70-talare.

Håller med till fullo :)

Sitter just nu och avlyssnar ett par, Leonard Cohen kan inte låta bättre...
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-17 23:32

Lyssningsströttande som minst störande? Eller något man inte tröttnar på?
OA tycker jag låter i regel för ljust i hemmiljö.
ESL-63 tycker jag låter lite för mycket likadant, snyggt men lite dynamik begränsande. Skulle rösta för att Carlsson tröttar mest med dålig elektronik.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-18 01:10

På vilken lyssningsvolym talar vi här? Jag lyssnar gärna starkt som tusan, och då vill det till att en högtalare har försvinnande låg kompression och dist för att det skall vara njutbart i längden. Tonkurva är kanske inte den viktigaste tröttande parametern då.

Jag vill därför nominera Ino i56 med något profundus-system som det minst lyssningströttande i längden. På lite starkare volym. Det finns liksom ingenting annat som distar så lite...

Det är däremot möjligt att en hel del andra högtalare är snällare på beskedligare lyssningsvolymer. Jag föreslår Snell Type E/III eller nånting i den stilen. Eller kanske just Quad ESL63. På lite lägre volym får man nog försöka se lite mer till tonkurva, spridning, mm. Men jag vet i ärlighetens namn inte alls. Kanske skulle ett par i56 vara att föredra även här?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-18 05:20

Bamsefar regerar!

Bamsefars i28or uppbackade av hans Infra-basar är det roligaste system jag hört. Skulle gärna lyssna mer där nu när allt är kalibrerat.

Synd att jag är upptagen första helgen i december...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-18 10:33

Måste hålla med i åsiktskören att Quad ESL63 är de minst tröttande, om man nu bortser från det självklara.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-18 14:01

Är det inte fel på en högtalare om den gör en lyssningstrött? Något måste det ju vara! Någon säger att Quaden är mer behaglig (=mindre uttröttande) men därmed inte att den återger korrekt - en högtalare som återger ursprungsignalen så korrekt som möjligt borde ju inte trötta ut lyssnaren (såvida inte ursprungssignalen är kass i sig). Märkliga resonemang, vilket inte innebär att jag klankar på argumenten i diskussionen, jag är bara förvirrad.

Tärnström

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-18 15:36

JTarnstrom skrev:Är det inte fel på en högtalare om den gör en lyssningstrött?

Jo, det är det. Hög dist, knas med frekvensgång (inte bara on-axis) mm kan väl misstänkas vara rimliga orsaker.

En favorit jag har är en NHT modell jag glömt namnet på. Det är en modell som är gjord på den gamla goda tiden då Ken kantor eller vad han heter stod för konstruktionen och man saknade marknadsavdelning och ekonomer som blandade sig i. Jag tror modellen jag tänker på heter 2.5. Den är ca 1,1 meter hög och ganska djup. Låter väldigt fint på måttliga volymer (jag har aldrig hört den spela ordentligt högt).

Buget: Snell K och J serien för typ 10 år sedan. E3 och C4 kan också räknas in där, men just J och K tycker jag är extra värd och nämna med tanke på det låga nypriset när dom såldes. Idag kan man nog få dom begagnade för kanske 1500 spänn! Helt otroligt när dom låter bättre än många nya sivndyra burkar i samma storlek och större!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-18 15:49

Jag tror att en del fuffens som en högtalare kan få för sig orsakar tröttheten, men en del kan gömmas. Quad-panelerna är långt ifrån perfekta, men de är ytterst njutningsbara. Rörförstärkare likaså. Men jag tror det är svårt att få en optimalt konstruerad högtalare att orsaka lyssningströtthet om man utgår från att det spelas perfekt material.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-18 17:30

Max_Headroom skrev:
JTarnstrom skrev:Är det inte fel på en högtalare om den gör en lyssningstrött?

Buget: Snell K och J serien för typ 10 år sedan. E3 och C4 kan också räknas in där, men just J och K tycker jag är extra värd och nämna med tanke på det låga nypriset när dom såldes. Idag kan man nog få dom begagnade för kanske 1500 spänn! Helt otroligt när dom låter bättre än många nya sivndyra burkar i samma storlek och större!

Mina svärföräldrar har ett par Snell J som drivs av en gammal Sony-anläggning. Även om signalkällan och förstärkeriet lämnar en del att önska så levereras det en behagligt helhetsljud. Ska se till att de där högtalarna hamnar i rätta händer så småningom.

Tärnström

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-18 19:31

Är det då inte den bästa högtalaren som efterfrågas i den här tråden?

Tärnström

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-18 20:18

Jag läste det som den högtalare som är svårast att bli trött av. Tycker Quad då är ett bra val eftersom dom låter snällt och inte har en dynamik som upprör.
Vill man ha det ännu lite lugnare så är väl ett lite trött rörsteg med lagom diskantavrullning lämpligt val som drivning. *duckar*

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-11-19 10:50

Det som ger upphov till lyssningströtthet behöver inte komma ifrån högtalarna. Även akustiskt klingande musik kan medföra dylik.

Även uppspelade inspelningars fel kan ge upphov till lyssningströtthet. Bara för att det är ett par högtalare inblandade så behöver de alltså inte vara orsaken till eventuell lyssningströtthet. Även länkarna mellan fonogram och högtalare kan vara problem i sammanhanget.

Den mänskliga hörselns känslighetsmaxima ligger mellan 3 och 4 kHz. En högtalare som grovt förvränger klangen genom att återge detta område försvagat kommer därmed (om allt annat är lika) att medföra en lägre grad av lyssningströtthet.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-19 10:55

Har nog bara ägt tre högtalare som givit upphov till (olika typer av) lyssningströtthet, nämligen Acoustic Energy Evo 3, Dynaudio Contour 1.3SE samt QRS Tellus...

Återgå till Generellt om hifi