Att ställa till med ett blindtest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lasselite

Att ställa till med ett blindtest

Inläggav lasselite » 2006-11-18 17:57

Med anledning av MangaX fråga i en tråd som jag ballade ur i, så tänkte jag här ge mitt svar på frågan (som plåster på såren kanske). Vill även passa på att be trådskaparen, LexRasta om ursäkt (Du får ställa till med bråk, utan att gå i fängelse samt med passage av Gå :oops: ).

Jo, BT

Metod

Detta är en av många metoder. För enkelhetens skull, så testar vi bara kablar. Elektronik kräver nivåmatchning, och då blir det vääääldigt mycket krångligare.

Först lyssnar man öppet. Försök hitta de tydligaste skillnaderna mellan de objekt du testar. Repetera gärna samma stycke som är bra för att detektera skillnaden. Detta är AB-delen. (testa helst bara två objekt åt gången)
Nu är det dags att testa om du kan höra skillnaden blint också. X-delen av testet. Under hela testet får lyssnaren styra musikval, volym och längd på lyssningen.

Har man någon typ av omkopplare, så underlättar det givetvis. Många tycker det är lättare att höra vid snabba byten. Har man ingen omkopplare får man snällt pilla i och ur kontakterna.

Den som lyssnar ska ha minimal kontakt med den som byter. Man skall helst inte ens se personen i fråga. Att tända eller släcka en lampa när bytet (eller ickebytet) är klart, kan vara ett sätt.
Magnuz skrev:Kan tillägga att det allra bästa är om varken försökspersonen/erna eller testledaren vet vilket alternativ som är vilket (dubbelblint test) eftersom det är bevisat att det annars finns en risk att testledaren omedvetet påverkar försökspersonen/erna.

Ett tjugotal byten (eller inte) blint är lagom för ett litet blindtest.
Max_Headroom skrev:20 ggr är för mycket. Ingen normal person står ut med det... Kan man inte spika 7 av 7 så är skillnaden så liten att det inte finns skäl att bry sig. Tycker jag dårå.

Protokoll

Den som byter kan skriva upp sin testomgång innan man börjar bytandet. Den som lyssnar fyller givetvis i ett likadant protokoll så att man sedan kan jämföra.

Signifikans

Här får gärna någon rätta mig (det gäller självklart i övrigt också).

Man bör ha över 17 rätt för att kunna vara säker på att resultatet inte är slumpmässigt.

OBS

Testet behöver inte säga något om bäst eller sämst. Bara om det finns skillnad. Har man detekterat skillnad, kan man gå vidare med "bäst".

Det finns ett antal fallgropar. Och jag hoppas fler fyller på, också med fler metoder, så ska jag försöka samla dem i förstainlägget.
Senast redigerad av lasselite 2006-11-19 15:05, redigerad totalt 4 gånger.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2006-11-18 19:02

Jag har gjort blindtest enligt följande mall ovan.
Med tillägget att testledaren singlade slant 20 gånger, krona/klave,.. dvs kabel 1/kabel 2. För att på så sätt göra testförfarandet mer slumpartat.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-18 21:54

20 ggr är för mycket. Ingen normal person står ut med det... Kan man inte spika 7 av 7 så är skillnaden så liten att det inte finns skäl att bry sig. Tycker jag dårå.

Testa kabar är enkelt, men för att det ska vara idé bör ju kabarna vara rejält olika uppbyggda. T.ex nordost vs supra ply. Annars blir skilnaden så liten att ingen hör den, eller den är för svår att höra och då är det inte lika kul/meningsfullt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Att ställa till med ett blindtest

Inläggav Svante » 2006-11-19 00:45

lasselite skrev:Signifikans

Här får gärna någon rätta mig (det gäller självklart i övrigt också).

Man bör ha över 17 rätt för att kunna vara säker på att resultatet inte är slumpmässigt.

Psst. Om du letar reda på senaste numret av MoLT nånstans så får du veta allt du vill veta om signifikans och blindtester. Nästan... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-19 02:12

Kan tillägga att det allra bästa är om varken försökspersonen/erna eller testledaren vet vilket alternativ som är vilket (dubbelblint test) eftersom det är bevisat att det annars finns en risk att testledaren omedvetet påverkar försökspersonen/erna. Detta var väl bristen med MangaX föreslagna test, resten vill jag minnas såg bra ut.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-11-19 04:27

Magnuz skrev:Kan tillägga att det allra bästa är om varken försökspersonen/erna eller testledaren vet vilket alternativ som är vilket (dubbelblint test) eftersom det är bevisat att det annars finns en risk att testledaren omedvetet påverkar försökspersonen/erna. Detta var väl bristen med MangaX föreslagna test, resten vill jag minnas såg bra ut.

Men då funkar väl Lasselites test perfekt eftersom han säger att man ska skriva upp ett protokoll innan men börjar testa, så att man inte kan påverka testpersonen under testet.

Jag hoppas verkligen att jag att den här blindtesten kommer att utföras.

I så fall är det den första BTn jag får uppleva här! :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-11-19 11:26

Nja, det är inte protokollrutinen som får det att funka. Det är lamprutinen som är grejen. En lampa har ruskigt svårtolkat kroppsspråk :wink:

Men Magnus har rätt. Kroppsspråk och tonläge hos bytaren kan påverka lyssnaren.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-11-19 14:07

Underbart intiativ Lasselite!

Denna tråd kommer jag att följa med stort intresse!!! :)
Hur testar man "nivåreglerat"?
Mäter man på högtalarutgången på förstärkaren?
Samma V ?

Mvh Magnus Eriksson
Subjektivist... javisst!

Återgå till Generellt om hifi