Jo, BT
Metod
Detta är en av många metoder. För enkelhetens skull, så testar vi bara kablar. Elektronik kräver nivåmatchning, och då blir det vääääldigt mycket krångligare.
Först lyssnar man öppet. Försök hitta de tydligaste skillnaderna mellan de objekt du testar. Repetera gärna samma stycke som är bra för att detektera skillnaden. Detta är AB-delen. (testa helst bara två objekt åt gången)
Nu är det dags att testa om du kan höra skillnaden blint också. X-delen av testet. Under hela testet får lyssnaren styra musikval, volym och längd på lyssningen.
Har man någon typ av omkopplare, så underlättar det givetvis. Många tycker det är lättare att höra vid snabba byten. Har man ingen omkopplare får man snällt pilla i och ur kontakterna.
Den som lyssnar ska ha minimal kontakt med den som byter. Man skall helst inte ens se personen i fråga. Att tända eller släcka en lampa när bytet (eller ickebytet) är klart, kan vara ett sätt.
Magnuz skrev:Kan tillägga att det allra bästa är om varken försökspersonen/erna eller testledaren vet vilket alternativ som är vilket (dubbelblint test) eftersom det är bevisat att det annars finns en risk att testledaren omedvetet påverkar försökspersonen/erna.
Ett tjugotal byten (eller inte) blint är lagom för ett litet blindtest.
Max_Headroom skrev:20 ggr är för mycket. Ingen normal person står ut med det... Kan man inte spika 7 av 7 så är skillnaden så liten att det inte finns skäl att bry sig. Tycker jag dårå.
Protokoll
Den som byter kan skriva upp sin testomgång innan man börjar bytandet. Den som lyssnar fyller givetvis i ett likadant protokoll så att man sedan kan jämföra.
Signifikans
Här får gärna någon rätta mig (det gäller självklart i övrigt också).
Man bör ha över 17 rätt för att kunna vara säker på att resultatet inte är slumpmässigt.
OBS
Testet behöver inte säga något om bäst eller sämst. Bara om det finns skillnad. Har man detekterat skillnad, kan man gå vidare med "bäst".
Det finns ett antal fallgropar. Och jag hoppas fler fyller på, också med fler metoder, så ska jag försöka samla dem i förstainlägget.