Kompletera stativare med sub

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JohanGbg

Kompletera stativare med sub

Inläggav JohanGbg » 2006-11-23 16:11

Låt oss säga att jag har ett par stativare som spelar ner till 50Hz och skulle vilja utöka mitt frekvensomfång ner till t.ex. 30Hz.
Kan jag då kompletera min anläggning med en subwoofer? Behöver jag två (stereo)?
Tänkte ställa delningen så att subbarna bara stöttar upp under 50Hz.

Hur kopplar jag in dem på en integrerad förstärkare som endast har högtalarutgångar? Alltså ingen pre-out.

mvh
Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-23 16:31

Det är bättre att låta dina stativare avlastas från lågbas. En brant delning kring 80 Hz brukar fungera bra. Branta delningar vid låga frekvenser kan svårligen hanteras passivt. Då blir det genast mera komplicerat eftersom du har en integrerad förstärkare.... Du behöver göra delningen före slutstegen i din förstärkare och det låter sig inte göras utan ingrepp i den. Två basar behöver man om det ska bli bra.

Du nämner inte om du har tänkt köpa färdiga basmoduler med inbyggd förstärkare men det utgår jag ifrån. Det går att köra sådana parallellt på högtalarutgångarna men då avlastas inte stativarna och det blir som regel alldeles för mycket bas i övergången mellan de olika systemen.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2006-11-23 17:48

Jag har en REL Strata 5 och tillverkaren av den förordar att man använder högnivåutångarna på stärkaren (Högtalarterminalerna) och sätter subbens filter ungefär där stativarna slutar.
Jag blev aldrig nöjd med denna koppling, då jag upplevde att basen släpade efter och kändes otight. Nu delar jag stativarna vid 80 hz och subben likaså, fast åt andra hållet. Filter som behövs finns i min Rotel-receiver. jag tycker faktiskt inte att en sub inkopplad efter tillverkarens instuktioner ger någon större vinst, men jag vet att många INTE håller med mig om detta så pröva och se vad du tycker.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-11-23 18:27

Håller med om att det (troligen, eftersom jag inte vet alla indata) är bättre att dela vid 80hz (alltså lp-delning på sub och hp-delning på stativare).
Tycker också helst du skall ha två istället för en, iaf om den inte endast skall användas som mullerburk vid film.(i vissa rum kanske det går med en, men i de flesta blir det nog lättare att få till basen på flera platser i rummet om man har två eller fler baslådor).

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2006-11-23 18:32

Skulle någon kunna passa på att förklara fördelarna med två basar istället för en, förutom mer kraft?

Ska nämnas att jag alltid sitter på samma ställe när jag lyssnar.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-23 18:35

focus skrev:Skulle någon kunna passa på att förklara fördelarna med två basar istället för en, förutom mer kraft?

Ska nämnas att jag alltid sitter på samma ställe när jag lyssnar.

Stereo-ljud?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-11-23 18:40

focus skrev:Skulle någon kunna passa på att förklara fördelarna med två basar istället för en, förutom mer kraft?

Med fler än en bas har man större möjlighet att jämna ut tonkurvan i rummet då man kan placera basarna på olika ställen så man inte drar igång samma stående vågor.

(under 80hz är det ingen större vits med stereo så man kan monokoppla dem om man vill)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-23 18:42

Det finns en tråd i "best of" om detta:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=141
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2006-11-23 18:43

svårt att lägesbetämma ljud under 80hz, tycker jag iallafall (alltså bedömma riktningen)
Jag vet att det finns ytterliga anledningar till att ha två basar, har för mig att det var något, med att mildra problem med vissa rumsresonanser, men som sagt jag vet inte. Hoppas på svar.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-23 18:43

norman skrev:

Med fler än en bas har man större möjlighet att jämna ut tonkurvan i rummet då man kan placera basarna på olika ställen så man inte drar igång samma stående vågor.

(under 80hz är det ingen större vits med stereo så man kan monokoppla dem om man vill)

Hehe jo man har väl svårt att riktningsbestämma bastoner, man jag tänkte att om man ska ha en helt korrekt hifi anläggning så kanske man brukar köra med stereo även i basregistret, men så är det kanske inte då? :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2006-11-23 18:44

tack paa!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-24 11:28

focus skrev:svårt att lägesbetämma ljud under 80hz, tycker jag iallafall (alltså bedömma riktningen) ...

Det beror på om man är utomhus i fritt fält eller inne i ett rum.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-24 11:35

En stor fördel med fler subbar är lägre dist, pga det blir kortare konrörelser för varje element, för att uppnå samma ljudtryck i rummet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-24 11:36

Johan_Lindroos skrev:
focus skrev:svårt att lägesbetämma ljud under 80hz, tycker jag iallafall (alltså bedömma riktningen) ...

Det beror på om man är utomhus i fritt fält eller inne i ett rum.
Fast jag lyckades ju uppfatta att det var något konstigt med dina basar när jag var hemma hos dig när du bodde i farsta, lät som att basen kom snett bakifrån tyckte jag då. Det visade ju sig senare att det bara var de bakre basarna inkopplade eller hur var det?

Så det där med lokaliserbarheten kanske man borde förhålla sig lite försiktigt till. Det kan ju vara så att man hör att basen inte kommer från rätt ställe på hur rumsresonanser exiteras eller något annat, hur håren rör sig i nacken :) eller vad som helst i stort sett. En sak är säkert och det är att det är svårt att lokalisera basens (<80Hz) verkliga ursprung i ett rum även om det kanske kan låta som att den kommer från olika håll.

Återgå till Generellt om hifi