Hur dela mellan top och subbasar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Hur dela mellan top och subbasar?

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-27 16:21

Ja, basarna ligger ænnu så længe i garderoben, lådorna ær inte ens ritade. Men det skadar ju inte att planera. Men hur ska jag planera nær jag inte vet vilka resultat olika læsningar ger? Faktiskt.se vet førståss svaret!

Alternativ 1:

Det finns digitala "høgtalarhanderings-burkar" att køpa. Exempel:

DBX 260

Eller den betydligt fulare:

Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496

Dom hær manickerna fungerar som delningsfilter och parmetrisk EQ i ett + en del annat. I delnignsfilterdelen kan man stælla in delay på dom olika utgående registren. Hur bra ær det? Basen borde ju rimligen från ett vanligt delningsfilter (likvæl som ett digitalt, væl?) komma ut førdrøjd. Dessutom står (kommer att stå) basmodulerna ca 1-1,5 meter bakom topparna. Det blir ca 4ms. Bashøgtalare i sig brukar ha en viss førdrøjning dom också (gruppløptid?). Hur stor den blir i detta fall vet jag inte, ænnu, men en gissning på 20ms +/- 50% verkar rimligt.
Frågan ær nu: Ær det en god idé att førdrøja signalen till topparna 20ms (givet att det ær den gruppløptid(?) som ær hos basarna?
Hur bra ær det hær egentligen? Signalen måste ju AD-omvandlas och sedan DA-omvandlas igen. I alternativ 2 och 3 hålls den ju hela tiden analog, men åtminstine i alt 2 kan den få passera genom ett antal OP-ampar (olika många beroende på løsning, men før DIY så ær det OPA 134 eller 2134 som gæller eftersom jag gillar dom). En gissning ær att en AD-DA omvandling har større potantial att stælla till problem.

Alternativ 2:

Vanligt analogt delningsfilter 18dB/oktav, DIY (LTS-variant, fast med subsonic, EQ før basen och bypass och kanske fas-skiftare ).

Alternativ 3:

Køpt analogt delningsfilter 24dB/oktav. Om alternativ 2 væljs så kommer alt 3 køras fram till dess alt 2 ær færdigbyggt, vilket kan ta lång tid (åratal).

Det ær væl fræmst eventuella før och nackdelar mellan Alt 1 och 3 som ær mest intressant att få mer info om.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi