Hembränt en gång för alla.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Hembränt en gång för alla.

Inläggav Belker » 2004-02-24 23:32

När jag rippar CD till hårddisk och tillbaks till ny CD, finns det felkällor på vägen och i så fall vilka? Läser t.ex ett typiskt ripprog. skivan som "datadata" eller "musikdata" (är det ngn skillnad?)

Blir kopian=original,sämre eller bättre? Förusätt givetvis att allt sker digitalt.
Jag vill bl.a kunna återställa/rädda gamla skivor som börjar bli slitna.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-24 23:35

Det du ska se till att göra är att använda ett väldigt noggrannt program. EAC, Exact Audio Copy, har jag goda erfarenheter av, även om jag inte använt det så mycket.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Faidros

Inläggav Faidros » 2004-02-24 23:51

Det vore ganska intressant att testa detta, jag kanske återkommer ifall jag lyckas med nåt sådant men det borde iaf inte vara några problem att göra en binär jämföring mellan filerna och skivan.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-02-24 23:52

Om du med säkerhet vill ha perfekta "rippar", använd EAC (Exact Audio Copy) eftersom majoriteten av program inte gör några mer avancerade felkontroller vid avläsningen. Speciellt viktigt blir detta när skivan är svår att läsa.

http://www.exactaudiocopy.de/

Om du sedan bränner en ny kopia kan den mycket väl bli bättre, framför allt eftersom EAC inte arbetar i realtid och därför kan ta god tid på sig att gräva fram korrekta data och i mindre grad eftersom CD-brännare ofta ger mer distinkta gropar än standarddiskar (och därmed enklare avläsning / mindre jitter).

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-02-24 23:56

Tack, det var det jag ville veta :) . Ska kolla upp det berömda programmet.

Hur är det med brännarhastighet? Spelar det roll?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-25 00:02

Jag kör med en HP-brännare och den kan ta väääääldigt god tid på sig. Misstänker att HP's egna brännarprog är rätt duktigt eftersom skivor som har varit ospelbara p g a repor har efter bränning blivit spelbara.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-25 00:23

När jag bränner i min dator så har jag ett program som heter Roxio och det fungerar utmärkt för mig. Man kan bränna en musik CD både som data eller ljud och det blir inte någon skillnad. Jag kör 24 gånger hastigheten för säkerhets skull. Annars är det så att programmet verkar känna av den maximala hastigheten som gäller för den valda CDR skivan.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-02-25 00:34

Jag använder också roxio och det funkar subjektivt bra. För rippning använder jag för närvarande Musicmatch med digital felkorr förbockad.

Vad jag ville veta var om detta är optimalt (eller snarare om det inte är det). Finns det alltså felkällor i denna kedja?

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-02-25 01:30

För att göra rena kopior rekommenderar jag Feurio! starkt. http://www.feurio.net/English/index.shtml
Ett brännarprogram endast avsett för audio-skivor. Går att kalibrera finfint, stöder index 0 bättre än andra program jag provat etc. Kan även bränna rippar från EAC med hjälp av cuesheets. Fungerar helt enkelt perfekt. (F.ö. helt gratis att använda om man står ut med en extra dialogruta.)

Om man bara ska rippa till hårddiskan så är dock förstås EAC bäst.

Jag fyller på med en fråga.
CD-spelare har ju väldigt snitsiga felrättande algoritmer. Varför implementerar inget ripp-program dessa? Eller gör nåt det?
Det är ju inte ovanligt att en CD som går att spela, inte går att rippa.
Detta har jag klurat på i åratal. :roll:

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-02-25 01:48

När jag bränner i min dator så har jag ett program som heter Roxio och det fungerar utmärkt för mig. Man kan bränna en musik CD både som data eller ljud och det blir inte någon skillnad. Jag kör 24 gånger hastigheten för säkerhets skull. Annars är det så att programmet verkar känna av den maximala hastigheten som gäller för den valda CDR skivan.

Jag hade för mig att det blev bäst kvalitet om man gjorde bränningen i låg hastighet, typ 2 gångers..?
Kanske inte är hörbart..?

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-02-25 02:17

FYI: jitter i cd skivans pits har inget med "ljud" jitter att göra!
/j

Isidor skrev:Om du med säkerhet vill ha perfekta "rippar", använd EAC (Exact Audio Copy) eftersom majoriteten av program inte gör några mer avancerade felkontroller vid avläsningen. Speciellt viktigt blir detta när skivan är svår att läsa.

http://www.exactaudiocopy.de/

Om du sedan bränner en ny kopia kan den mycket väl bli bättre, framför allt eftersom EAC inte arbetar i realtid och därför kan ta god tid på sig att gräva fram korrekta data och i mindre grad eftersom CD-brännare ofta ger mer distinkta gropar än standarddiskar (och därmed enklare avläsning / mindre jitter).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-02-25 08:57

hobbes skrev:

Jag hade för mig att det blev bäst kvalitet om man gjorde bränningen i låg hastighet, typ 2 gångers..?
Kanske inte är hörbart..?

Jag har märkt utav att vissa CD-spelare ibland har svårare att läsa en skiva som blivit bränd i hög hastighet i jämförelse till om skivan med samma brännare blivit bränd i låg hastighet. Kanske har att göra med att brännaren inte har samma tid på sig att bränna "groparna" och därför inte får dem lika distinkta?

Att göra CD-rippar i realtid från skiva till skiva är inte att rekomendera... Har vid flertalet tillfällen märkt av ljudförsämringar (förmodligen pga felläsning/tolkning utav källskivan).

Kan oxo rekomendera ett litet brännarprogram som heter CDRWIN. Kanonbra för ren binär råläsning och spegling av skivor.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-02-25 09:21

Tandkräm, Naqref, tandkräm! Putsa skivorna med tandkräm så spelar de igen. Samt att samlingen får en ganska fräsch mintdoft. :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-25 19:07

Går det bra att använda tandkräm för rökare? :roll:
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-02-25 20:00

jockscott:

Ja det tror jag väl. Men förvara inte skivorna sen i närheten av favoritvirren, då den kan tappa den gudomliga smaken. 8O :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-25 20:49

"Tandkräm, Naqref, tandkräm! Putsa skivorna med tandkräm så spelar de igen."
Jo det är faktiskt sant att det kan hjälpa men inte alltid. Vi var några som gjorde ett test där vi jämförde olika CD skivor med tillhörande CDR kopior som vi bränt med 24 gånger hastigheten och CDR skivor brända i en HHB brännare i realtid. Ingen kunde höra någon som helst skillnad.

Återgå till Generellt om hifi