Vill du ha mer bas?... måla väggen RÖD!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
siffernisse

Vill du ha mer bas?... måla väggen RÖD!

Inläggav siffernisse » 2004-02-27 02:50

Påstående:
Eftersom olika färger skikar ut olika våglängder o frekvenser så kan man med tex en BLÅ tapet få mer "diskant" eftersom färgen blå har kortare våglängd och då högre frekvens än tex RÖTT som har en längre våglängd och gynnar då de låga frekvenserna(basen).

Så om du finner din anläggning en smula basfattig, så kan det mycket väl bero på att du har violett-blå tapeter. Då är det istället Röda du skulle ha haft!!. :roll:

Detta förklarar även varför det "låter" bättre sent på kvällen när man sitter ensam i mörkret, för då försvinner färgernas negativa invärkan på Ljudet, Och du får ett naturligt transparent HIFI- ljud. 8O

Mvh

Sko@jarn.hotmail.com
mvh/ siffernisse

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-02-27 03:52

Jäklar, och jag som har vita tapeter...

:D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
yahriel

Inläggav yahriel » 2004-02-27 11:14

Vilken tur, jag som har en röd vägg å allt :o

Bild

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Vill du ha mer bas?... måla väggen RÖD!

Inläggav majjen04 » 2004-02-27 14:40

siffernisse skrev:Påstående:
Eftersom olika färger skikar ut olika våglängder o frekvenser så kan man med tex en BLÅ tapet få mer "diskant" eftersom färgen blå har kortare våglängd och då högre frekvens än tex RÖTT som har en längre våglängd och gynnar då de låga frekvenserna(basen).

Så om du finner din anläggning en smula basfattig, så kan det mycket väl bero på att du har violett-blå tapeter. Då är det istället Röda du skulle ha haft!!. :roll:

Detta förklarar även varför det "låter" bättre sent på kvällen när man sitter ensam i mörkret, för då försvinner färgernas negativa invärkan på Ljudet, Och du får ett naturligt transparent HIFI- ljud. 8O

Hej Siffernisse!

Jag tror att detta bara gäller produkter från Linn! :wink:
Min LP12:a "stampar" takten bättre med grå tapet.
Mvh
Kenth
Mvh

Sko@jarn.hotmail.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vill du ha mer bas?... måla väggen RÖD!

Inläggav Nattlorden » 2004-02-27 14:51

siffernisse skrev:Detta förklarar även varför det "låter" bättre sent på kvällen när man sitter ensam i mörkret, för då försvinner färgernas negativa invärkan på Ljudet, Och du får ett naturligt transparent HIFI- ljud. 8O

8O Och jag som var helt övertygad om att det hade med att fotontrycket på konerna minskade när det var mörkt....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-27 17:10

Nattlorden: :lol:

Om det är så jag tror ska man alltså ha en omålad betongvägg om man vill ha ett icke färgat ljud? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-27 18:42

dawen - använd färg(nings)absorberande målarklüdd, typiskt svart. Gärna klüdd som är svart i UV och IR områdena också så du inte får färgningar i de sub- och supersoniska områdena. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
siffernisse

Inläggav siffernisse » 2004-02-27 19:56

detta betyder även att en av dessa högtalare kommer att låta bättre bättre/mindre dåligt än den andra.

Bild

Nattlorden
"Och jag som var helt övertygad om att det hade med att fotontrycket på konerna minskade när det var mörkt...."

Intressant teori!!
, själv så har jag monterat in Mörkrumslampor som används vid fotoframkallning i hela lägenheten, och anläggningen fick en dynamik i mickro och makro området som käns både på bredden och på längden i ljudbilden. Det har även infunnit sig en massa luft mellan instrumenten och man hör inga betoningar i några speciella frekvensregister. Eller hur! :wink:

mvh
mvh/ siffernisse

Återgå till Generellt om hifi