Jag är inte särskilt tekniskt kunning inom audio. Dock är jag civilingenjör D med 13 års arbetserfarenhet så jag tycker mig ha en hygglig teknisk allmänbildning. Jag är dessutom ganska väl insatt i allmän testmetodik efter att ha arbetat ganska mycket inom just det området.
Jag är dessutom subjektivist - tycker jag att det låter bra är det bra. Vad som mäter bra är, eller är mer likt orginalet (hur man nu kan veta vad det lät som) är mindre intressant. Detta påverkar dock inte testmetoden, bara preferenserna.
En sak jag tycker verkar ganska underlig är att många av de som misstror blindtest verkar vara av åsikten att man måste långtidstesta. Jag tycker att det verkar väldigt suspekt. Hjärnans perceptoriska minne är mycket kort och ju längre tid det går mellan A och B desto mer inbillning är man utsatt för. Personligen tycker jag att en switchtid mellan A och B på mer än några sekunder är högst tvivelaktig om man ska kunna säga nåt om A eller Bs egenskaper.
Nån som kan förklara vad jag inte har förstått?
En annan erfarenhet jag kan dela med mig av. Vi testade nyligen två användarinterface i en mycket kontrollerad situation. Interface A föredrogs av 95% av respondenterna. Jag tyckte det var märkligt eftersom det förväntade var B. Vi bytte då testledare och fick omvänt resultat. Det visade sig att testledarna genom tonfall och subtilt omedvetet ordval hade styrt både test 1 och 2. I ett tredje test med skriftlig instruktion fick vi 40-60 istället (samtliga resultat hade alfa 0,01 signifikans). Slutsats: tester av subjektiva åsikter är mycket svårt.