Tukan.. Mätning/lyssning..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Tukan.. Mätning/lyssning..

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 13:17

blev lite fundersam över stereophiles mätning på Tukan
Bild
lite skum och jag tycker det borde låta mycket sämre än det gör med tanke på hur det ser ut..
Nån annan som har nån kommentar angående detta? Vilka lyssningsintryck får ni från att se på bilden? :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 13:20

Bild

den summerade kurvan.. basgången ska väl få lite stöd från rummet antar jag.. den ska ju placeras max 30 cm från bakväggen och minst 50cm från ett hörn.
men mellanregisterpuckeln och diskanten ser ju väldigt suspekt ut.. tycker mig inte känna igen detta från High Fidelity som också presenterade mätningar på Tukan.
HUr pålitliga är stereophiles mätningar?
Har Isidor kanske mätning på Tukan från Canada?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-09 13:23

Stereophile brukar ha lite fel i sina integreringar mellan bas och portbidrag så jag skulle bli förvånad om de fick det rätt denna gång! :wink: Portbidraget ska uppenbart ligga högre i nivå här.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 13:37

men summeringen mellan mellanregistret och diskanten ser ju minst sagt skum ut? diskantnivån verkar ju helt off.. borde inte en sänkning av diskanten med 3(?)db ge en "dov" klang?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-09 13:40

Kraniet,

möjligt att det kan ge en dov klang, men en viktig sak att ta med är spridningen. Det som upplevs som mörkt eller ljust är oftast resultatet vid lyssningsplats.

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-09 14:09

Ser ut som en högtalare med obehaglig klang :? Betoningen mellan 1000 och 3000Hz ser inte kul ut 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-09 14:12

Kanske är det så att Tukan ska stå dikt an mot vägg?

Det brukar höja registret under 1 kHz.

T

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 15:44

ja den ska ju stå väldigt nära bakväggen
men ja visst borde den låta lite skum om frekvensen ser ut så..
har för mig att i high fidelity så var det en särdeles rak kurva dom mätte upp..
dom låter ju inte så speciellt konstiga.. låter ju som piP rent klangmässigt.. lite mindre lyssningströtthet med piP och mer bas annars så är det rätt lika..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-09 16:03

Hur man än vänder och vrider på det uppvisar den en platå som sträcker sig över TVÅ oktaver. Detta i ett område där det inte brukar ge upphov till subjektiva trevligheter 8O

Dessutom skvallrar mätningen om att integrationen mellan bas och diskant är sisådär 90 ur fas samt att lådan saknar styvt en oktav nedåt 8) En kalkon i mina ögon 8O
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 16:07

jag tänkte genomföra en egen mätning och se hur den ser ut.. har ju tillgång till ljuddämpat rum och clio och annat.. tom vattenfallsmätning har dom fixat nu (fel på installationen förut..)
som du säger morello borde det låte dåligt om det ser ut sådär.. i så fall har nog jag och många nadra med mig grova hörselproblem ifall vi tycker det är bra.. :wink:
dom borde knappast låta likt piP som dom faktiskt gör..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-09 16:07

Även om denna högtalare kanske inte uppvisar en helt bra frekvensgång, så finns det ju exempel på massor av högtalare som uppvisar betydligt sämre frekvensgång en dessa. Därför tycker jag att det inte är helt rättvist att kalla dem för kalkon.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 16:25

ja för min del så kvittar det då iaf.. Morello får gärna säga dom är en kalkon så kan jag säga att han har en alldeles för liten.. ehm.. näsa.. :wink:
Nej jag skiter i vilket.. Blev bara fundersam över hur dom kan låta så bra ifall dom ska ha en sådan frekvenskurva..
Men tills jag gjort egna mätningar så är det ju en akademisk fråga.. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-09 16:56

Johan_Lindroos skrev:Även om denna högtalare kanske inte uppvisar en helt bra frekvensgång, så finns det ju exempel på massor av högtalare som uppvisar betydligt sämre frekvensgång en dessa. Därför tycker jag att det inte är helt rättvist att kalla dem för kalkon.

Ok Johan, vi säger mini-kalkon :wink: :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-03-09 19:51

Visst hör man höjningen i mellanregistret. Jag har läst någonstans att den troligen är avsiktlig, för att ge intryck av att högtalaren är mer detaljerad än den är. Som alla andra Linn-grejer från den tiden låter den också en smula dovt. Jag tycker dock att den låter OK rent subjektivt, dessutom är den (återigen som alla andra Linn-grejer från den tiden) snygg.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-03-10 01:53

Tukan har en något nasal klang kanske som ett resultat av mellanregisterhöjningen och den tunna basen. Enligt HF:mätningen så var spridningen väldigt bra nästan hela vägen upp (Linn brukar designa för jämn spridning). Det subjektiva intrycket man får av dessa högtalare är att de spelar stort men samtidigt tajt.

Och rumsbidraget behövs. Likaså baffelstöd från väggplacering.
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-03-10 02:04

Den uppgivna frekvensgången är 80-20 khz så det gå rakt inte att jämföra den här lilla lådan med en fullrangehögtalare och säga att det är en kalkon för det saknas två oktaver i basen i ekofritt rum 8) Den kan i och för sig drivas aktivt varvid man erhåller 10 herz till basen. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-10 10:33

Med anledning av frekvensgångens utseende så ser det ut som om den skulle funka nästan bra i oändlig baffel, dvs. i en bokhylla. Jag undrar om den faktiskt t o m kanske är designad för det?

Någon som provat Tukan placerad i en stor bokhylla bland en massa böcker?

Jag törs nästan lova att det blir en betydligt angenämare upplevelse.

(fast de blir nog lite mörkt klingande ändå i diskantregistret.)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-10 10:52

fast du har ju basreflexporten på baksidan.. eller basreflex det är ju nån slags hybrid historia där röret mynnar ut i en liten filtklädd låda inne i lådan..
har inte riktigt förstår hur det där fungerar.. pumpar luft gör det iaf när man spelar högt.. 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-10 11:11

Då är det bra med bokylla utan rygg. Men om det är rygg på bokhyllan så kommer basreflexporten ljud ut åndå om man har en del utrymme bakom böckerna samt ovanför.

Om det är mycket kraftigt blås från basreflexporten så har den för liten diameter. Laftmassan i densamma uppträder inte längre som en luftmassa utan den "flyger ut". Det ger kompression av basljud och ofta blåsljud dessutom. Därför är det ofta som konstruktören sätter porten på baksidan för att det inte ska störa lika mycket.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-10 13:05

i manualen rekommenderar dom mellan 5-30 cm från bakväggen och minst 45 cm från hörn

Återgå till Generellt om hifi