Spaning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Spaning

Inläggav Ranefjord » 2004-03-08 10:25

Vad tror Ni kommer att bli de mest säljande prylarna inom ett par år eller så? Skivspelare har ju gjort comeback på sistone. Jag tror att riktigt fina integrerade recievrar kommer att bli 'inne' inom ett par år. Snygga, välljudande sådana. Jag tror även att bra tuners kommer att bli på modet snart och sälja som smör.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-08 12:10

Personligen så misstänker jag att produkter med klass-d-slutsteg inbyggda kommer att få strykande åtgång de närmsta åren och kanske för all framtid! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-08 12:15

Efter lite vidare spåning så känns det som att högtalare med banddiskanter är på stark frammarch. Likaså hifi-från asien. D v s det som ser ut som high-end (om nu det definieras via sitt utseende? :) ).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-03-08 12:47

Jag tror inte att klass-D kommer att slå hos de 'medvetna' hifiköparna. möjligtvis kommer det att 'slå' i de lägre prisklasserna.

Banddiskanter tror jag lite på, men jag tror inte det kommer att bli någonting som många av oss dregglar i kataloger efter. Fluga hos tillverkarna men kanske inte hos köparna. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-08 12:50

MP3 över nätverket hemma med väggmonterade högtalare. :(
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-08 13:07

Klass D kommer ju att slå, även i riktigt dyra grejjor.

Vi kommer att få se mer VooDoo-produkter.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-03-08 13:25

Mer banddiskant åt folket tack.
Tror inte det är någon fluga. Kommer nog en hel del högtalare den närmaste tiden med banddiskant.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-08 13:38

Tror också klass-d kommer bli populärt. Sen kanske man i större utsträckning börjar kompensera högtalares eventuella fel med digitalteknik (t.ex. en aktiv högtalare med inbyggda klass-d steg och kompenseringskrets)

Sen tycker jag det är synd om banddiskanter blir populärt, själv vill man ju vara lite speciell... :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-08 14:28

hårddiskbaserade system kommer nog komma som skott snart..
små datorlådor som ser ut som en mini/midi-stero med fjärrkontroll och allt.. ta in radio, tv, se film, spela musik etc allt i en liten låda! Det är nog framtiden.. i denna låda har man ju förståss dvd/cd spelare också.. lägg till en lite krets så har du dvdA och SACD..
En kombimaskin med allt i en 30x30 cm kub... Det är High WAF de.. 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-08 15:06

Kraniet: Huvvet på spiken! För "medel-svensson" så är ju detta perfekt. En maskin som är enkel att sköta och som fixar allt du behöver. In med ett nätverkskort så du kan lyssna på Nätradio...

Finns att köpa redan idag, om man vill. Det enda som är lite bristfälligt vad jag vet är fjärris-stödet, men med ett trådlöst tangentord i soffan så är det inga problem.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-03-08 15:31

Tror också på detta med klass D, och det som Norman framförde. Tror också att klass D kommer att medföra mer komplicerade servosubbar som kan mycket till pyttestorlek.

Läste i tidningen Ny Teknik att man lyckats med IC-integrerade rör, vilket kan göra rörhybrider mer vanligare.

Digital Tv-tuner med linjedublare blir integrerade i hemmabioförstärkare.

Större stöd att använda handdatorer som fjärr med blåtand.

Soffbord med inbyggd BarMonkey, dvs blandar drinkar.

Carlsson kommer att bli den populäraste märket i Sverige. 8O :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-08 15:54

Klass D

Banddiskanter

Ännu mer kablar

Ormolja av varierande sort

8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-08 16:52

Max_Headroom skrev:Kraniet: Huvvet på spiken! För "medel-svensson" så är ju detta perfekt. En maskin som är enkel att sköta och som fixar allt du behöver. In med ett nätverkskort så du kan lyssna på Nätradio...

Finns att köpa redan idag, om man vill. Det enda som är lite bristfälligt vad jag vet är fjärris-stödet, men med ett trådlöst tangentord i soffan så är det inga problem.

ja med lite klass-d som alla verkar vara överens om så har man 5.1 eller n.1 ljud också hur enkelt som helst..

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-03-08 19:23

TCP/IP som distributionsnät. Aktiva högtalare med D-klass. Att mjukvarumässigt styra hela sitt hem och vad som ska spelas var kommer på rätt dyra grejer först, tro mig. Jag ser fram mot detta.

Sen kan man hoppas på v8an har rätt i
"Soffbord med inbyggd BarMonkey, dvs blandar drinkar. "

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-03-08 19:40

"Att mjukvarumässigt styra hela sitt hem och vad som ska spelas var kommer på rätt dyra grejer först, tro mig. Jag ser fram mot detta."

Kommer? Det finns väl sedan länge. Jag tänker på Linn och B&O o.s.v.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-03-08 19:46

Kommer på bred front då.

Varken Linn el B&O har TCP/IP baserade protokoll nu.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-08 23:48

Varken Linn el B&O har TCP/IP baserade protokoll nu.

Är TCP/IP lämliga protokoll för dylikt då? Jag vet inte alls, men är tveksam...

Positiv trend: Absorbenter! I och med att hemmabio kommer ut till svensson finns utrumme för att sälja tjusiga absorbenter. Kanske inte ideala prylar som vi kommer att få se, men bättre än dagens situation.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-03-09 00:19

TCP/IP är ett mycket bra protokoll då det är paketbaserat. Antingen kommer signalen fram oförändrad eller också kommer den inte fram. Inget jitter och liknande. Man kan vara helt säker på att det som skickats är det som tas emot. Allt kommer dessutom i hela nätet och man kan mjukvarumässigt styra vad som ska spelas upp var. Förutsätter givetvis lite buffrar så att timingen blir styrd.

Hela protokollet blir dessutom billigt då allting är standardkomponenter.

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2004-03-09 01:32

Jag tror också på TCP/IP som protokoll. Det vore dessutom bra om något mobilt bredband (t.ex. 3G) slog igenom så man kan få hela internets radioutbud överallt!

Sen kanske multicast kan börja användas också, och då får man ännu fler fördelar. Iofs, så verkar åtminstone Windows mediaplayer bli väldigt känslig för paketförluster om man kör multicast, men det kanske går att lösa på något sätt.

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-03-10 00:10

Vi kollar igen om säg 1 - 2 år ;-)

Här tror jag att du kommer ha fel - faktiskt ...

Den som lever och lyssnar få se ...

MVH /

Ranefjord skrev:Jag tror inte att klass-D kommer att slå hos de 'medvetna' hifiköparna. möjligtvis kommer det att 'slå' i de lägre prisklasserna.

Banddiskanter tror jag lite på, men jag tror inte det kommer att bli någonting som många av oss dregglar i kataloger efter. Fluga hos tillverkarna men kanske inte hos köparna. :)

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-03-10 00:14

Inget jitter - nu är du ute på en lång cylel tur ....

Igentligen är det fraperande hur lite insatta personer är i den digital ljud tekniken - samtidigt som man utalar sig .-(

Du har fel och jag orkar inte ens förklara varför - läs på !

/j

Style skrev:TCP/IP är ett mycket bra protokoll då det är paketbaserat. Antingen kommer signalen fram oförändrad eller också kommer den inte fram. Inget jitter och liknande. Man kan vara helt säker på att det som skickats är det som tas emot. Allt kommer dessutom i hela nätet och man kan mjukvarumässigt styra vad som ska spelas upp var. Förutsätter givetvis lite buffrar så att timingen blir styrd.

Hela protokollet blir dessutom billigt då allting är standardkomponenter.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-03-11 16:02

jonteO

Skriv gärna vad som inte stämmer, och ännu mer gärna förklara tekniken. Forumets samlade kunskap beror på dess medlemmar. Blir lite trist stämning om man bara kommer med kritik utan förklaring.

m.v.h.

Daniel Roth / Vee-Eight
redaktör
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-03-11 16:19

Jonte O, förklara gärna hur jitter skulle kunna uppstå i överföringen i ett TCP/IP protokoll. Man skickar ju signalen i paket med felhantering, omskickning etc som sedan buffras upp på mottagarsidan. Dvs på mottgarsidan blir det en exakt kopia av programmaterialet i ett minne man kan spela upp.

Eller påstår du att när man kopierar en fil från dator A till B via TCP/IP så kan kopian skilja sig från orginalet?

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-03-11 20:44

Sorry for tonen - det var väl en sån där dag - ursäkta ?

Jag antog att man ämnet gällde "skicka data på tråd" och så sa man att det inte blit nåt jitter.

Eftersom man inte skickar nån klocka som man gör i spdif så finns ingen tidsinformation i signal och då kan inget jitter i och för sig uppstå, men -

allt jitter som motagarens klocka gerifrån sig kommer att bli gällande istället !

Eller så kanske man menade att man skulle låta farten av data över IP sätta ord klockan men det skulle ju bli katastrof.

Det finns ju idag D/A omvandlare som klockar om signalen som den får från driven och dom brukar vara mycket bra - men jag försäkrar att det inte skulle göra nån skillnad om detta data skickades över spdif eller UDP/IP eller vad man skulle använda för länk protokoll för detta?

Då är det ju D/A som sätter farten och inte driven via spdif (spdif innehåller en kodad klocka i den seriella bitströmmen) och då kan tex kvalite på kabeln spela in då den kan tänkas addera jitter.

Ursäkta igen ....
/

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-03-11 21:34

ok, jag förstår vad du menar och det är ju helt rätt. Det var dock inte det som jag menade och jag uttryckte mig oprecist.

Det jag menade var naturligtvis att jitterproblem pga kabeln och överföringen inte kan uppstå. Självklart kan jitter uppstå hos mottagaren istället.

"Eller så kanske man menade att man skulle låta farten av data över IP sätta ord klockan men det skulle ju bli katastrof. " Det skulle verkligen bli katastrof.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-03-12 21:31

fler och bättre hörlurar med ännu coolare design och tyngre psykoakustiska korrkretsar, kanske tom fler binauralinspelningar från små rökiga jazzklubbar med dödsmetalmangel

men tyvärr blir det bara inspelningar med superspyan diana krall och sömnpillret zelmani

blä
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi