bredd på hifirum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

bredd på hifirum

Inläggav NNord » 2007-01-15 23:00

med hifirum, menar jag.. ett sådant rum som är till för seriöst åtnjutande av musik, självklart i klassisk overkillanda :wink:

Hur viktig är bredden på ett hifirum igentligen? finns det något uttalat minimummått på ett rums bredd?

beror lite på högtalarna kanske, men finns det andra aspekter, kanske att man bör passa sig från rum med en viss understigande bredd...

???
NN

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-16 01:02

Ett minimimått borde väl vara minavstånd mellan högtalarna, 2 meter kanske för vettigt lyssningsavstånd (?), och åtminståne en meter till vardera sidovägg (för att undvika tidiga sidoreflexer etc.). Så det blir då 4 meter minst i bredd. (Har det inte själv dock...)
Lägg till för större skåp etc.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-01-16 02:09

Svenska lägenheter har ju rätt obra mått då,. 3,2 eller 3,6 meter typ..
NN

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-16 02:15

Sidoreflektionerna går ju att hantera, antingen med gälar/absorbenter/diffusorer eller genom att välja en högtalare med riktverkan som passar med "nära-sid-vägg-plasering" med andra ord en dipol. :D

edit/tillägg: som jag ser det är inte problemet bredden i förhållande till högtalaruppställningen. Vad jag menar är (fan det är läggdags nu..) ljudet från högtalarna kan knixas till på ett bra sätt men känslan av att sitta i ett litet rum kan va svårt att få bort. Dvs. loge delen av lyssningen kanske kan bli lit "fel".

Om jag hade ett väldigt litet rum skulle jag sätta ett par dipoler upp mot sidoväggarna med lite dämpning på förstareflexerna i sidväggarna... och sedan skulle jag dämpa bakväggen ordentligt för att ta hand om det bakåt utstrålande ljudet från dipolerna. Skulle alltså lyssna i längdriktningen.

Fyrkantigt rum (kvadratiskt kallas det va?... suck!) = diagonal uppställning vare sig lådor eller öppna bafflar används.

Ska du flytta NN eller är detbara lite hifilosoferande?

Go natt!

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-01-16 02:33

Flytta ja, ja jo..., Ska och ska, jag letar väl nå nytt :)
NN

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-01-29 12:44

jag gissar mig till att man kan nyttja vilket litet rum som helst till musiklyssning. ska man däri lyssna till högtalare så tror jag dessa kan vara konstruerade med hänsyn till närfältslyssning + montering nära rumshörn. om man däri också dämpar dåliga reflexioner så torde ljudet bli ganska bra.
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-01-29 23:10

Jag vill minnas att någon nämnt tumregeln på min. 4,3meter :)
Det är iaf. det måttet jag har som utgångspunkt när jag letar och jo det finns lägenheter med sådana mått, mitt nuvarande tex. har 4,3 x 6,5m rätt perfekt imho.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Återgå till Generellt om hifi