Går det att behandla rum utan att det blir nördigt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 17:28

Jag är litet imponerad av er som med hull och hår går in för att optimera ljudet genom att bygga om lyssningsrum! Dessvärre tycker jag att det inte blir så, hur ska vi säga..., vanligt. Det syns tydligt att det är ett lyssnings- (eller bio-) rum. Dit är jag inte villig att gå.

Vad finns det för trick för oss som fortfarande vill ha ett hederligt vanligt vardagsrum, men kanske en liten aning optimerat? Jag vill inte ge intrycket av ljudrum, det ska bara låta litet bättre, om ni förstår.

Finns sådan trick? Jag tycker mig ha läst om någon här som sett ett sådant milt fixat rum.

Så här ser det ut i vårt vardagsrum:

Bild
Bild

Vad finns att göra?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-29 17:38

Heltäckningsmatta.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-29 17:44

Det var nog jag som nämnde ett milt behandlat rum för både lyssning och inspelning som fortfarande påminner om ett vardagsrum. På allmän begäran har jag skrivit ett reportage om rummet ifråga. Texten kommer ganska snart att kunna läsas i en medlemstidning i ett ljudtekniskt sällskap.

Möjligen är rummet ändå något avancerat för dig om jag tolkat dina önskemål rätt. När jag tittar på foton av ditt rum ser jag många hårda och kala ytor (parkett/betong). Lösningen för din del skulle kunna vara att gå mer mot den engelska inredningsstilen med tjocka mattor, rejäla stoppade möbler och strategiskt placerade bokhyllor upp till taket. Mer prylar i största allmänhet hjälper också.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2007-01-29 17:45, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 17:44

Nattlorden skrev:Heltäckningsmatta.

Jag var rädd för det svaret, men förstår. Hm...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-29 17:50

Heltäckningsmatta ..... fast i taket istället. Snyggt rum föresten :)

Alltså Ecophon-tak, kanske Master B (limning) eller Master F (dold skruvning) 40mm för direkt montering på befintligt tak. Ser ut som ett vanligt vitt tak när det är klart.
Senast redigerad av phon 2007-01-29 17:52, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-29 17:50

Skulle inte välja heltäckningsmatta själv eftersom den går fetbort enligt min smak. Men tjocka fodrade kinamattor kanske så att man fortfarande kan ta ut dem och skaka nån gång då och då. Tjocka fodrade gardiner gör skillnad.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 18:02

Tack för förslag.

Egentligen har vi väl målat in oss i ett hörn med både musikutövning och dito lyssning i samma rum. Det ställer olika krav, kan man tänka sig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Går det att behandla rum utan att det blir nördigt?

Inläggav DQ-20 » 2007-01-29 18:38

perstromgren skrev:Jag är litet imponerad av er som med hull och hår går in för att optimera ljudet genom att bygga om lyssningsrum! Dessvärre tycker jag att det inte blir så, hur ska vi säga..., vanligt. Det syns tydligt att det är ett lyssnings- (eller bio-) rum. Dit är jag inte villig att gå.

Vad finns det för trick för oss som fortfarande vill ha ett hederligt vanligt vardagsrum, men kanske en liten aning optimerat? Jag vill inte ge intrycket av ljudrum, det ska bara låta litet bättre, om ni förstår.

I ditt fall kan du börja med att byta ut högtalarna. Du har en snöbolls chans i helvetet att framstå som normal (alltså "icke-nördig") när du har högtalare med bafflar på flera kvadratmeter! :P

/D
Senast redigerad av DQ-20 2007-01-29 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-01-29 18:43

Japp, fråga Merkurius! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-29 19:13

Då du vill ha en okej klang för levande musik så gäller det ju att inte dämpa för mycket. Den dämpnngen du använder bör dock vara bredbandig och plaseras där den gör mest nytta i dit rum dvs. nere på väggen bakom dipolerna. För övrigt mycket prylar som Pekka nämnde, då får du en diffusion som kommer tillgodo hifi såväl som levande varianten.

Ordentliga breddbandsabsorbenter (dvs med god absorbtion ner till 100Hz) som täcker yttre 1/3 delarna eller så av bakväggen. Diffusion (=bokhyllor?) i synnerhet av sidoväggarna vid första reflexerna. Då har vi bara en sak kvar och det är basen. Dina dipoler exciterar i första hand de axiella stående vågorna i rummets längd. Detta ger en plasering av basabsorbenter i hörnen bakom högtalarna eller i hörnen bakom lyssningsplats.

Så enkelt så! :)

edit: ser nu att dipolerna står nära vägg och invinklat detta gör att sidoreflexerna blir svaga och kanske inte behöver diffuseras. Ser också ut som en dörr/öppning framför den högra dipolen?

Det jag tror skulle göra mest nytta för hifi det är dämpning av bakväggen. Hur detta påverkar pianoklangen vet jag inte. Kanske det blir en trevlig effekt med lite lugnare akustik nära pianot men mer diffusa sena rumsbidrag.

Jag tänker tubetraps i bakre hörnen.. eller egenhändigt byggda paneler av härligt gult kli-kli. Paneler på ca 1x2 meter 10-20cm djupa med snyggt tyg och träram kanske? Tror jag skulle göra mumma för lyssningen. Ljudbilden skulle nog lugna ner sig, öppna upp sig och ljudet bli tydligare med bättre artikulation.

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 19:22

Måste man veta vad man sysslar med, eller duger det med några väl valda tumregler?

[Per hukar sig...]

:D

Vad finns det i form av mätdon som kan peka i någon riktning?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-29 19:39

Hmm, om man vet vad man pysslar med kan man nog använda tumregel här *hukar sig också*.

Viktigt är att dämppaneler går djupt ner. Att använda ett par m^2 5cm profilerad skumplast dikt mot vägg i ditt rum skulle nog dämpa lite skevt dvs. god dämpning över 500Hz och närapå ingen där under. Detta ger den dära överdämpade klangen som det pratas om. Om man tar sånna dära skumplastskivor och ställer i varje hörn som en bågformad skärm i stället så blir det annan klang i skällan.. err rummet.

Jag påstår att med dipoler placerade (bytte stavning här på placerade, ser bättre ut än plaserade... vilket är det rätta?) som dina i ditt rum så är no1 (utöver vanlig möblering) att dämpa från hörnen en bit in till mitten så du får med första reflexen. Mitten för fönstret kan med fördel lämnas obehandlad (vicken tur, trist att bygga bort fönster) då det inte går någon första refelex den vägen. Detta kompenserar även för vissa stereosystemfel också har jag hört. :)

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-29 19:55

Kan man inte göra akustiken justerbar? I mitt vardagsrum spelas det också på akustiska instrument och på ljudanläggning. Tjocka drapperier som kan dras åt sidan och kanske några justerbara absorbenter där ena sidan kan vara reflekterande vid behov. Blir svårt att förklara märker jag.... I konserthuset här i stan finns det på sidoväggarna stora gälar som kan öppnas och där bakom döljer sig dämpning. Vill minnas att Radiolagret i Göteborg hade något liknande i sin lokal för många år sedan. Spelas det även cello i rummet?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 20:19

RogerGustavsson skrev:Spelas det även cello i rummet?

Det är väl en definitionsfråga. Jag misshandlar instrumentet ifråga i rummet ibland, ja. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-29 20:25

Hetsporren skrev:

:lol: :oops: :roll:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 20:31

Merkurius skrev:
Hetsporren skrev:

:lol: :oops: :roll:

Jamen, där är du ju! Då frågar jag!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-29 20:39

Ja visst sjuttsingen går det, kanske.... men fråga inte mig hur :? 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 20:42

Merkurius skrev:Ja visst sjuttsingen går det, kanske.... men fråga inte mig hur :? 8)

Värst vad du var nödbedd... Har du provat och misslyckats, eller är du ovillig att dela med dig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-29 20:52

Jaha, jag trodde du kände till mitt rum. Men kolla på mitt system under medlemspresentationerna så ser du varför Hettis kvider sig grön av skratt 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-01-29 21:01

phon skrev:Alltså Ecophon-tak, kanske Master B (limning) eller Master F (dold skruvning) 40mm för direkt montering på befintligt tak. Ser ut som ett vanligt vitt tak när det är klart.

Helt klart intressant, några erfarenheter? :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 21:35

Merkurius skrev:Jaha, jag trodde du kände till mitt rum. Men kolla på mitt system under medlemspresentationerna så ser du varför Hettis kvider sig grön av skratt 8)

Åh, jag förstår... De där stiliga cylindrarna du har i rummet skulle jag få bekymmer med hemma hos oss, om man säger så.

[Edit] ... och då hade jag bara kommit en bråkdel in i tråden. Heltäckningsmattorna var snygga! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-29 21:59

Heltäckningsmattorna var snygga!

Åhhh tack, vad glad jag blir :o :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-29 23:13

Sanny_X skrev:
phon skrev:Alltså Ecophon-tak, kanske Master B (limning) eller Master F (dold skruvning) 40mm för direkt montering på befintligt tak. Ser ut som ett vanligt vitt tak när det är klart.

Helt klart intressant, några erfarenheter? :)

Inte fler än att jag har vistats i lokaler med takdämpning, typ skolsalar och i offentliga miljöer. Eller, jag har ju faktiskt besökt Eco-demorum också ...... 8)

Jag tyckte det lät som Per frågade efter nån variant på dämpning/akustikbehandlig som innebar att man inte placerade ut saker längs väggar eller på golv, det var därför jag föreslog taket. Andra saker än normala möbler alltså.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-29 23:16

Kolla i bildtråden "akustikmöte hos Sanny_X". Där fick vi till en ganska disktret och icke-nördig akustikbehandling som fungerade hyfsat bra.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-30 01:32

Per,
Du såg ju min taklampa och mitt rum är kanske möjligen aningens åt det lätt nördiga hållet 8O :wink: men du kan ju även fixa en hybriddiffusor på det här viset: http://www.rpg-europe.co.uk/matty/badpanel.jpg -Blir ju onekligen något mer neutrala och lättare att smyga in i ett vanligt vardagsrum om man väljer ut en snygg tygbit.

Citat:
" Måste man veta vad man sysslar med, eller duger det med några väl valda tumregler?

[Per hukar sig...]

Vad finns det i form av mätdon som kan peka i någon riktning?" Slut citat.

"Tumregeln" jag skulle skulle gå på i ditt rum: Lågbasabsorbtion: Ja tack. Diffusion för mellanregister och diskant: Jo tack. => Iom pianoplinkande, cellopinande och plattspisande i samma rum borde hybriddiffusorn kunna ge en hyfsad kompromiss med absorbtion och diffusion, för både live och uppspelning.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-30 01:51

Morgan skrev:Kolla i bildtråden "akustikmöte hos Sanny_X". Där fick vi till en ganska disktret och icke-nördig akustikbehandling som fungerade hyfsat bra.

:D :D :D

Återgå till Generellt om hifi