Tidsfel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Tidsfel

Inläggav lilltroll » 2007-02-05 02:07

Hur små tidsfel kan man höra mellan en sub och ett par frontat som delar vid 100 Hz, och subben ligger lite efter. Jag demade en grej, där responsen var att subben låg några samples efter, så jag justerade detta och sedan var de nöjda.
Till min förvåning insåg jag senare att en liten fördröjning på ca 62us hade smygit sig in i systemet till subben, så att subben faktiskt spelade lite efter. Själv hörde jag ingen skillnad. Men testar var ju lite dubbelblint. Jag visste inte om det, ej heller den som lyssnade.

Är det möjligt att höra sådant. Kan inte påverka tonkurvan så mycket. Hur hög tidsupplösning har människan?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-05 04:29

Jag har nog ett matlabtest liggandes som du kan få leka med. Det gjorde för kursen ljudperception och är tre toner som spelas efter varandra, med samma frekvens. En av tonerna spelas lite längre än de andra två och det hela går ut på att peka ut vilken.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-05 08:23

62 us? Det känns ju spontant som ingenting. Det mostsvarar 2 cm, och för 100 Hz med en våglängd på 3.4 m är det ett fel på 0.6%.

I en lyssningssituation kan det ju inte spela någon som helst roll. Är suben placerad så att det är exakt samma avstånd till lyssningsplats? Om man inte sitter i sweet-spot?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-02-06 02:22

Almen skrev:62 us? Det känns ju spontant som ingenting. Det mostsvarar 2 cm, och för 100 Hz med en våglängd på 3.4 m är det ett fel på 0.6%.

I en lyssningssituation kan det ju inte spela någon som helst roll. Är suben placerad så att det är exakt samma avstånd till lyssningsplats? Om man inte sitter i sweet-spot?

Det var samma sub/uppställning som spelade hela tiden som man kunde byta inställningar med i realtid. Bara olika digitala delningsfilterkonf.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-06 08:13

lilltroll skrev:
Almen skrev:62 us? Det känns ju spontant som ingenting. Det mostsvarar 2 cm, och för 100 Hz med en våglängd på 3.4 m är det ett fel på 0.6%.

Det var samma sub/uppställning som spelade hela tiden som man kunde byta inställningar med i realtid. Bara olika digitala delningsfilterkonf.
OK. Jag menade att om man pratar om en skillnad på 2 cm så spelar det ju mycket större roll var suben står och var man sitter. För jag antar att de 62 mikrosekunderna inte var uppmätta på lyssningsplats vid exakt öronposition, utan var i mjukvaran?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-02-06 08:59

Då var det nog placebo effekten. Att de förväntade sig att det skulle vara en fördröjning bara för att det var "digitalt"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-06 10:23

Kan säkert så vara.

Det blir alldeles för stora fel om man börjar räkna på subens eget fasfel, subens placering i rummet, rummets beskaffenhet, lyssnarnas placering i rummet, och jämför det med storleksordningen miljondels sekunder. Tror jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Tidsfel

Inläggav paa » 2007-02-06 14:05

lilltroll skrev:Hur små tidsfel kan man höra mellan en sub och ett par frontat som delar vid 100 Hz, och subben ligger lite efter.

Här ett inlägg av iö, som kan vara intressant i frågan om fördröjning i basen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 217#312217
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Tidsfel

Inläggav Piotr » 2007-02-06 15:08

paa skrev:
lilltroll skrev:Hur små tidsfel kan man höra mellan en sub och ett par frontat som delar vid 100 Hz, och subben ligger lite efter.

Här ett inlägg av iö, som kan vara intressant i frågan om fördröjning i basen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 217#312217

Seek and thy shall find!

Du e ett unikum paa! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-06 15:24

Han borde få tillägget "Finnaren" i stället. :)

Återgå till Generellt om hifi